FreeCinema

Follow us

ΣΚΟΤΩΣΕ ΤΟΥΣ ΓΛΥΚΑ (2012)

(KILLING THEM SOFTLY)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ Υποκόσμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άντριου Ντόμινικ
  • ΚΑΣΤ: Μπραντ Πιτ, Σκοτ ΜακΝέρι, Ρέι Λιότα, Μπεν Μέντελσον, Ρίτσαρντ Τζένκινς, Τζέιμς Γκαντολφίνι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 97’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AUDIO VISUAL

Νέα Ορλεάνη, 2008: έχοντας tip από τυπά της πιάτσας, ανθυπομούτρο και πρεζόνι κλέβουν μπαρμπουτιέρα της μαφίας. Οι υποψίες ότι το έστησε όπως κάποτε η «μάνα» τον χαντακώνει άδικα με διαταγή των αφεντικών, ο δικηγόρος των οποίων έχει βάλει μπράβο (που κουβαλάει από Νέα Υόρκη βετεράνο εκτελεστή) να «φάει» και τους δύο ληστές. Η ύφεση έχει χτυπήσει, πλησιάζουν εκλογές, το πράγμα μπλέκει. Γιατί…

…τίποτα δεν είναι όπως παλιά: μικρά ψάρια αργά ή γρήγορα τρώγονται ανυπερθέτως, αθώοι που κάνουν τη δουλειά τους γίνονται εξιλαστήρια θύματα, «κοστούμια» οσοδήποτε άσχετα κάνουν κουμάντο και πάλιουρες ξεπέφτουν ακουσίως, καταπονημένοι ή εξευτελίζοντας εαυτούς. Ο πιο (ή ο μόνος;) ικανός καθαρίζει και, έστω με σκόντο έπειτα από παζάρια πια, αμείβεται για τις υπηρεσίες του. Ομοίως στον παραπαίοντα ως σύστημα καπιταλισμό ή στο εκτός νόμου μπίζνες δίκτυο (φάτσα φόρα δεδηλωμένη στο φινάλε), μεταφορά κι Αχίλλειο πτέρνα τού τηρούντος το συμβόλαιο, πάντως, third strike του Άντριου Ντόμινικ που, εν είδει ενός τάτσι μίτσι κότσι «The Sopranos» – Ντέιβιντ Μάμετ, έχει στόχο, χάνει το δόξα πατρί αλλά «βρίσκει» στα παΐδια τη – θανάσιμου βαθμού πια – αστερόεσσα του low life αριβισμού του 21ου αιώνα.

Τα in your face, ημι-ιλαρά απενοχοποιημένου αμοραλισμού στιλιζαρίσματα του «Chopper» (το ρωμαλεότερο, πρώτο hit του Νεοζηλανδού σινενταή) και, πιο τσαχπίνικο εδώ, το σχοινοτενές μπουρ μπουρ της δεύτερης κάπως τζάμπα μαγκιάς του, «Η Δολοφονία του Τζέσι Τζέιμς…», είναι επί της παρούσης συνένοχοι και παίρνουν λεία από το «American Buffalo» ως το «Jackie Brown»: Η ουβερτούρα μπούκας και βούτας λέσχης πόκερ σ’ έχει ολόκληρη στην τσίτα. Η – τεχνημένα ρεαλιστικά – δαρμένη και μετά ξεπαστρεμένη σάρκα δεόντως υπνωτίζει στις αναλαμπές εκπυρσοκρότησης, όπως η σεκάνς ξυλοδαρμού και εμετού εκτός αμαξιού. Οι διάλογοι χώνουν συχνά απολαυστικά για τη ρουτίνα εκπτώσεων και αντιεπαγγελματισμού που διέπει ύστερα απ’ την κρίση μια επιχείρηση αποκατάστασης της τάξης των Νονών, δηλαδή μια… παλιοδουλειά τού σιναφιού. Και, εννοείται, η υποκριτική σπείρα τα μαζεύει εντυπωσιακά άνετα – με μικρή εξαίρεση το ζάκι (ούτως ή άλλως τύπος – παγίδα) του Μέντελσον και το πουλ μουρ φιζίκ τού, και παραγωγού εδώ, ημίσεος των Μπραντζελίνα.

Η φάση είναι καρφωτή στη μόντα μόχλευσης της script μπάνκας της ομήγυρης: εκμοντερνίζοντας το μυθιστόρημα «Cogan’s Trade» του Τζορτζ Χίγκινς από το ’74 στο δημοσιονομικό annus horribilis του Αμέρικα, ο Ντόμινικ βγάζει επιδεικτικά το σιγαστήρα του – κοπανώντας (ιδεολογικά και φραστικά) ημιπειστικά ειρωνικά την αντίστιξη των δίκην φόντου από ράδιο και τηλεόραση λόγων Τζορτζ Μπους και Μπαράκ Ομπάμα, βιτρινών / talking heads μίας κοινωνίας την οποία γονατίζει το οργανωμένο έγκλημα του κερδοσκοπείν. Την ανεπιθύμητη χαριστική βολή δίνουν οι επί τούτου αφορισμοί του cool μόρτη Πιτ, ο ρόλος του οποίου επίσης κλωτσάει ως βερμπαλίζοντος σκοτώστρα pro των γκάνγκστερ, ενώ το να «παίζεις» τα κλασικά «Heroin» των Velvet Underground και «The Man Comes Around» του Τζόνι Κας στιχουργικά κατά γράμμα (σε δύο σκηνές ντάγκλας και άφιξης, αντίστοιχα), προδίδει οπωσδήποτε τις προσδοκίες του «μιλημένου» θεατή. Αυτά… σκότωσέ τα γλυκά, όμως, κι είσαι «μέσα». Προσοχή, βαράει σποραδικά αλλά γερά…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Genre συμμορίτη, θα το… πληρώσεις και θα το ευχαριστηθείς – αλλά έχει και την παρλαπίπα του το πράγμα. Αν είσαι πολιτικοοικονομικών ενασχολήσεων, κι εσύ δες το, για το άλλο του επίπεδο. Αν είσαι εναντίον της βίας, ωστόσο, θα φτύσεις αίμα και αμφιβάλλω ότι θέλεις.


MORE REVIEWS

ΕΝΚΑΝΤΟ: ΕΝΑΣ ΚΟΣΜΟΣ ΜΑΓΙΚΟΣ

Πολυπληθής κι ευτυχισμένη κολομβιανή οικογένεια, κάθε μέλος της οποίας διαθέτει μαγικά χαρίσματα, βρίσκεται προ του κινδύνου να τα χάσει ολοσχερώς! Κόρη αποκαρδιωμένη από την ατυχία της να είναι η μόνη που την τέχνη της μαγείας δεν κατέχει, βάζει μπρος σχέδιο σωτηρίας για όλους. Θα μαγέψει;

Ο ΟΙΚΟΣ GUCCI

Τα γεγονότα που οδήγησαν στην πληρωμένη δολοφονία του Μαουρίτσιο Γκούτσι και η ανάμειξη της πρώην συζύγου του Πατρίτσια Ρετζιάνι σ’ αυτήν, με φόντο τα μοχθηρά, οικονομικά παρασκήνια του κόσμου της μόδας.

ΠΡΑΣΙΝΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

Μέσω αγγελίας, η Άννα πηγαίνει να πιάσει δουλειά στην ξεχασμένη από το χρόνο ψαροταβέρνα του Ρούλα (από το Χάρης). Λιγομίλητη, σχεδόν αντικοινωνική, μα με ικανότητα στη μαγειρική, η Άννα κερδίζει τους καθημερινούς πελάτες του μαγαζιού, κρατώντας καλά κρυμμένο το μυστικό της… απώλειας της μνήμης της!

ΜΙΚΡΑ ΟΜΟΡΦΑ ΑΛΟΓΑ

Ζευγάρι με μικρό παιδί, απότομα προσγειωμένο από τα ψηλά στα χαμηλά κοινωνικά, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, «υποδύεται» βίο ευμάρειας σε βίλα στην οποία ο σύζυγος εκτελεί χρέη επιστάτη. Για πόσο καιρό θ’ αντέξει αυτό το ψέμα;

ΕΝΑΣ ΗΣΥΧΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ

Χήρος οινοποιός σε ακριτικό νησί, καταχρεωμένος και με προβλήματα επικοινωνίας με την 30χρονη κόρη του που παρατάει το στεφάνι της, πέφτει θύμα ομηρίας από επικίνδυνο δραπέτη. Για να την προστατεύσει, θα τον παρουσιάσει σαν τον καινούργιο του εργάτη και θ’ αφήσει το ψέμα να αιωρείται στην ατμόσφαιρα μέχρι να σκάσουν οι αναπόφευκτες συνέπειες.

MR KLEIN

MR KLEIN

Και παίζανε οι άλλοι οι μεγάλοι μια γερή παρτίδα πόκερ και σκάει τυπάς με κολλητό πρεζόνι και τους κλέβουν, αλλά δε βάζανε γλώσσα μέσα κι εγώ, που δεν είμαι του ομιλητικού του σινεμά, τα είπα αλλιώς του Μορφέα…