FreeCinema

Follow us

ΣΚΟΤΩΣΕ ΤΟΥΣ ΓΛΥΚΑ (2012)

(KILLING THEM SOFTLY)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ Υποκόσμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άντριου Ντόμινικ
  • ΚΑΣΤ: Μπραντ Πιτ, Σκοτ ΜακΝέρι, Ρέι Λιότα, Μπεν Μέντελσον, Ρίτσαρντ Τζένκινς, Τζέιμς Γκαντολφίνι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 97’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AUDIO VISUAL

Νέα Ορλεάνη, 2008: έχοντας tip από τυπά της πιάτσας, ανθυπομούτρο και πρεζόνι κλέβουν μπαρμπουτιέρα της μαφίας. Οι υποψίες ότι το έστησε όπως κάποτε η «μάνα» τον χαντακώνει άδικα με διαταγή των αφεντικών, ο δικηγόρος των οποίων έχει βάλει μπράβο (που κουβαλάει από Νέα Υόρκη βετεράνο εκτελεστή) να «φάει» και τους δύο ληστές. Η ύφεση έχει χτυπήσει, πλησιάζουν εκλογές, το πράγμα μπλέκει. Γιατί…

…τίποτα δεν είναι όπως παλιά: μικρά ψάρια αργά ή γρήγορα τρώγονται ανυπερθέτως, αθώοι που κάνουν τη δουλειά τους γίνονται εξιλαστήρια θύματα, «κοστούμια» οσοδήποτε άσχετα κάνουν κουμάντο και πάλιουρες ξεπέφτουν ακουσίως, καταπονημένοι ή εξευτελίζοντας εαυτούς. Ο πιο (ή ο μόνος;) ικανός καθαρίζει και, έστω με σκόντο έπειτα από παζάρια πια, αμείβεται για τις υπηρεσίες του. Ομοίως στον παραπαίοντα ως σύστημα καπιταλισμό ή στο εκτός νόμου μπίζνες δίκτυο (φάτσα φόρα δεδηλωμένη στο φινάλε), μεταφορά κι Αχίλλειο πτέρνα τού τηρούντος το συμβόλαιο, πάντως, third strike του Άντριου Ντόμινικ που, εν είδει ενός τάτσι μίτσι κότσι «The Sopranos» – Ντέιβιντ Μάμετ, έχει στόχο, χάνει το δόξα πατρί αλλά «βρίσκει» στα παΐδια τη – θανάσιμου βαθμού πια – αστερόεσσα του low life αριβισμού του 21ου αιώνα.

Τα in your face, ημι-ιλαρά απενοχοποιημένου αμοραλισμού στιλιζαρίσματα του «Chopper» (το ρωμαλεότερο, πρώτο hit του Νεοζηλανδού σινενταή) και, πιο τσαχπίνικο εδώ, το σχοινοτενές μπουρ μπουρ της δεύτερης κάπως τζάμπα μαγκιάς του, «Η Δολοφονία του Τζέσι Τζέιμς…», είναι επί της παρούσης συνένοχοι και παίρνουν λεία από το «American Buffalo» ως το «Jackie Brown»: Η ουβερτούρα μπούκας και βούτας λέσχης πόκερ σ’ έχει ολόκληρη στην τσίτα. Η – τεχνημένα ρεαλιστικά – δαρμένη και μετά ξεπαστρεμένη σάρκα δεόντως υπνωτίζει στις αναλαμπές εκπυρσοκρότησης, όπως η σεκάνς ξυλοδαρμού και εμετού εκτός αμαξιού. Οι διάλογοι χώνουν συχνά απολαυστικά για τη ρουτίνα εκπτώσεων και αντιεπαγγελματισμού που διέπει ύστερα απ’ την κρίση μια επιχείρηση αποκατάστασης της τάξης των Νονών, δηλαδή μια… παλιοδουλειά τού σιναφιού. Και, εννοείται, η υποκριτική σπείρα τα μαζεύει εντυπωσιακά άνετα – με μικρή εξαίρεση το ζάκι (ούτως ή άλλως τύπος – παγίδα) του Μέντελσον και το πουλ μουρ φιζίκ τού, και παραγωγού εδώ, ημίσεος των Μπραντζελίνα.

Η φάση είναι καρφωτή στη μόντα μόχλευσης της script μπάνκας της ομήγυρης: εκμοντερνίζοντας το μυθιστόρημα «Cogan’s Trade» του Τζορτζ Χίγκινς από το ’74 στο δημοσιονομικό annus horribilis του Αμέρικα, ο Ντόμινικ βγάζει επιδεικτικά το σιγαστήρα του – κοπανώντας (ιδεολογικά και φραστικά) ημιπειστικά ειρωνικά την αντίστιξη των δίκην φόντου από ράδιο και τηλεόραση λόγων Τζορτζ Μπους και Μπαράκ Ομπάμα, βιτρινών / talking heads μίας κοινωνίας την οποία γονατίζει το οργανωμένο έγκλημα του κερδοσκοπείν. Την ανεπιθύμητη χαριστική βολή δίνουν οι επί τούτου αφορισμοί του cool μόρτη Πιτ, ο ρόλος του οποίου επίσης κλωτσάει ως βερμπαλίζοντος σκοτώστρα pro των γκάνγκστερ, ενώ το να «παίζεις» τα κλασικά «Heroin» των Velvet Underground και «The Man Comes Around» του Τζόνι Κας στιχουργικά κατά γράμμα (σε δύο σκηνές ντάγκλας και άφιξης, αντίστοιχα), προδίδει οπωσδήποτε τις προσδοκίες του «μιλημένου» θεατή. Αυτά… σκότωσέ τα γλυκά, όμως, κι είσαι «μέσα». Προσοχή, βαράει σποραδικά αλλά γερά…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Genre συμμορίτη, θα το… πληρώσεις και θα το ευχαριστηθείς – αλλά έχει και την παρλαπίπα του το πράγμα. Αν είσαι πολιτικοοικονομικών ενασχολήσεων, κι εσύ δες το, για το άλλο του επίπεδο. Αν είσαι εναντίον της βίας, ωστόσο, θα φτύσεις αίμα και αμφιβάλλω ότι θέλεις.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Και παίζανε οι άλλοι οι μεγάλοι μια γερή παρτίδα πόκερ και σκάει τυπάς με κολλητό πρεζόνι και τους κλέβουν, αλλά δε βάζανε γλώσσα μέσα κι εγώ, που δεν είμαι του ομιλητικού του σινεμά, τα είπα αλλιώς του Μορφέα…