FreeCinema

Follow us

J.A.C.E. (2011)

  • ΕΙΔΟΣ: Αστυνομικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μενέλαος Καραμαγγιώλης
  • ΚΑΣΤ: Άλμπαν Ουκάζ, Στεφανία Γουλιώτη, Αργύρης Ξάφης, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Κόρα Καρβούνη, Ακύλλας Καραζήσης
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 142’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AUDIO VISUAL

Ελληνάκι του Αργυρόκαστρου, γιόκας μακελεμένου από γκάνγκστερ, ανεπίγνωστα δότης νεφρού σε φυγόδικο γιατρό, βαλτός ζητιάνος στα φανάρια της Αθήνας, τσιρκολάνος φροντιστής νέων ελεφάντων με λαλά, σπιτωμένος πισωγλέντη σχεδιαστή, προστατευόμενος showman ψυχούλας τραβεστί, έρωτας γκόμενας με «αφέντη» και παιδί, θα βρεθεί εξιλαστήριο θύμα φόνου. Στόχος και θύμα ενός δικτύου παρανομίας, μια ζωή χωρίς φωνή, θα διασωθεί;

Εμπόριο λευκής σαρκός / ναρκωτικών / οργάνων, ξεπουλημένη αστυνομία και θεσμοί, (λαθρο)μεταναστευτική εμπειρία, κρίση ταυτότητας, το γενεαλογημένο καταπίστευμα της βίας. Μας τα’ παν κι άλλοι (ενίοτε ντόπιοι, ονόματα δε λέμε, υπολήψεις δε θίγουμε) γοητευτικότερα, ευρηματικότερα, ευκρινέστερα. Μπράβο, μεν, στο Μενέλαο Καραμαγγιώλη που 13 χρόνια μετά το – σκηνοθετικά δεξιοτεχνικότερο, πάντως, «Black Out» – δεν τιθασεύει το πάθος του, έχοντας, όμως, γίνει υποχείριο των… παθών του διαστέλλοντας άτσαλα και σε σημείο έκρηξης τα όρια του «κοινωνικού» crime μελό πορτρέτου ενηλικίωσης.

Το αποτέλεσμα: τα «Όλιβερ Τουίστ» του Ντίκενς (το ορφανό on / off στα νύχια σπείρας) και «Τσαϊνατάουν» του Χιούστον (το εξιχνιαστικό μυστήριο και το κλου ταμπού), το «Χωρίς Οικογένεια» του Μαλό (η περιπέτεια ζωής ενός ακηδεμόνευτου ανήλικου) και το «The Cement Garden» του Μπέρκιν (ο θάνατος τσακμάκι παρενδυσίας και ερωτοξυπνήματος τύπου «το σόι μου μέσα»), οι παλιοί Φατίχ Ακίν (η ξεπλυμένων αποχρώσεων, «πραγματική» υφή εικόνας και αστικών φόντων συν το «χάλασμα» στο περιθώριο των «Βαθιά Κοφτά Ανθρώπινα» και «Μαζί Ποτέ») και Αλμοδόβαρ (ο χιούμορ τρανσεξουαλισμός του «Ψηλά Τακούνια» και ο Α.Μ.Ε.Α. κερατάς του «Καυτή Σάρκα») να τραβιούνται μεταξύ τους – αλλά και στην αυτοχειρία από τη συχνά χωρίς ερείσματα φιλοδοξία μιας σύνθεσης σε μορφή τρόικας «ανδριάντας / τραγωδία / policier».

Ο… Κόκκινος Κύκλος μετράει στα θύματά του τον τηλε-ρεαλισμό νουάρ υποκόσμου Βαλκανίων, την (ελέω πολυετούς production;) εικαστικά μακριά από «τζαστ» απόδοση και «τρέξιμο» χωροχρόνων, την πιθανώς (ερωτο)χτυπημένη στο μοντάζ «εν τω άμα και το θάμα» «Είσαι Το Ταίρι Μου» κατάσταση του έτερου ημίσεος – μύστη, τους ενίοτε εξωφρενικά αστήρικτα φαταλιστικούς δεσμούς χαρακτήρων – σημάτων και ιστοριών bigger than life μυθοπλασίας, και τη σταχυολόγηση / διδασκαλία «καλών» αντί των κατάλληλων, για νιοστή φορά, ηθοποιών που «χτυπάει» – εις βάρος τους και εις βάρος της ταινίας, με εξαίρεση τον (δίκαια πλέον το it boy της εγχώριας σελιλόζης) Καλετσάνο, εν μέρει χάρη στην αβανταδόρικη περσόνα του.

Η προσπάθεια μετράει εφόσον «γράφουν» οι διάλογοι στα χιούμορ καλιαρντών επεισόδια (κυρίως), ο σιωπηρά υπεργλαφυρός Κοσσοβάρος Άλμπαν Ουκάζ είναι τεφαρίκι και η pulp κλιμάκωση opera seria (που αφηγηματικά στην κάθεται οιονεί εμπαθητικά) επιβιώνει. Εν τω μεταξύ, όμως, ο J.A.C.E. έχει κάνει τις σκηνές για το όλο «ποιος είμαι, πού πάω» και «το σήμερις διαφθείρεσαι ολούθε» πρόβλημά του. Μην πληρώσεις το κακό το ριζικό ή για το σήμερα την εγκληματικά ρομαντική άγνοιά του…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

«Πας» άγρια τις εκπομπές του Καραμαγγιώλη στο ραδιόφωνο; Κόπιασε, at your own risk, όμως, αυτό «δαγκώνει». Επιμένεις ελληνικά, αν όχι σε σινεμά, σε θεατροφάτσες; Κάτι θα πιάσεις. Θεωρείς εαυτόν τού crowdpleaser εμπορικού; Είσαι γι’ αλλού.


MORE REVIEWS

WICKED

Η καλή μάγισσα Γκλίντα ανακοινώνει στους κατοίκους της Μάντσκινλαντ πως η κακιά μάγισσα της Δύσης ηττήθηκε και πέθανε. Εκείνοι της ζητούν εξηγήσεις σχετικά με τη φιλική σχέση που είχαν στο παρελθόν και η Γκλίντα αναπολεί την εποχή όπου πρωτογνώρισε την αθώα Έλφαμπα.

MARIA

Στα τέλη της δεκαετίας του ’70, στο Παρίσι, η Μαρία Κάλλας περνά τις τελευταίες μέρες της ζωής της, φαντασιώνοντας την παρουσία ενός συνεργείου που την ακολουθεί για μια μακρά συνέντευξη.

ΤΟ ΒΡΑΔΥ ΠΟΥ Ο ΜΠΑΜΠΑΣ ΕΣΩΣΕ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

Μικροαπατεώνας καταφερτζής δέχεται πρόταση από τον… τραυματία Άγιο Βασίλη, να τον αντικαταστήσει στη διανομή των χριστουγεννιάτικων δώρων. Αρχικά αρνείται, μέχρι που αντιλαμβάνεται πως πρόκειται για μοναδική ευκαιρία ώστε να κερδίσει ξανά την εμπιστοσύνη του γιου του και της πρώην γυναίκας του.

48 ΩΡΕΣ ΣΤΗΝ ΤΑΪΒΑΝ

Αμερικανός πράκτορας της Δίωξης Ναρκωτικών μεταβαίνει «σκαστός» στην Ταϊβάν προκειμένου να πάρει στα χέρια του ενοχοποιητικό σημειωματάριο μεγαλέμπορου ηρωίνης, με τον οποίο έχει ανοιχτές παρτίδες από το παρελθόν. Οι εκκρεμείς λογαριασμοί του, όμως, δεν περιορίζονται στο αμιγώς εγκληματικό πεδίο, αλλά επεκτείνονται και στο αισθηματικό.

NO CAP: 2 YEARS OF LIGHT

Το ταξίδι ζωής και η καριέρα του Light, του πλέον διάσημου Έλληνα rapper, μέσα από βιώματα έντονων κοινωνικοπολιτικών αλλαγών που διαμόρφωσαν την καθημερινότητα της χώρας στις τελευταίες δεκαετίες.