FreeCinema

Follow us

J.A.C.E. (2011)

  • ΕΙΔΟΣ: Αστυνομικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μενέλαος Καραμαγγιώλης
  • ΚΑΣΤ: Άλμπαν Ουκάζ, Στεφανία Γουλιώτη, Αργύρης Ξάφης, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Κόρα Καρβούνη, Ακύλλας Καραζήσης
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 142’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AUDIO VISUAL

Ελληνάκι του Αργυρόκαστρου, γιόκας μακελεμένου από γκάνγκστερ, ανεπίγνωστα δότης νεφρού σε φυγόδικο γιατρό, βαλτός ζητιάνος στα φανάρια της Αθήνας, τσιρκολάνος φροντιστής νέων ελεφάντων με λαλά, σπιτωμένος πισωγλέντη σχεδιαστή, προστατευόμενος showman ψυχούλας τραβεστί, έρωτας γκόμενας με «αφέντη» και παιδί, θα βρεθεί εξιλαστήριο θύμα φόνου. Στόχος και θύμα ενός δικτύου παρανομίας, μια ζωή χωρίς φωνή, θα διασωθεί;

Εμπόριο λευκής σαρκός / ναρκωτικών / οργάνων, ξεπουλημένη αστυνομία και θεσμοί, (λαθρο)μεταναστευτική εμπειρία, κρίση ταυτότητας, το γενεαλογημένο καταπίστευμα της βίας. Μας τα’ παν κι άλλοι (ενίοτε ντόπιοι, ονόματα δε λέμε, υπολήψεις δε θίγουμε) γοητευτικότερα, ευρηματικότερα, ευκρινέστερα. Μπράβο, μεν, στο Μενέλαο Καραμαγγιώλη που 13 χρόνια μετά το – σκηνοθετικά δεξιοτεχνικότερο, πάντως, «Black Out» – δεν τιθασεύει το πάθος του, έχοντας, όμως, γίνει υποχείριο των… παθών του διαστέλλοντας άτσαλα και σε σημείο έκρηξης τα όρια του «κοινωνικού» crime μελό πορτρέτου ενηλικίωσης.

Το αποτέλεσμα: τα «Όλιβερ Τουίστ» του Ντίκενς (το ορφανό on / off στα νύχια σπείρας) και «Τσαϊνατάουν» του Χιούστον (το εξιχνιαστικό μυστήριο και το κλου ταμπού), το «Χωρίς Οικογένεια» του Μαλό (η περιπέτεια ζωής ενός ακηδεμόνευτου ανήλικου) και το «The Cement Garden» του Μπέρκιν (ο θάνατος τσακμάκι παρενδυσίας και ερωτοξυπνήματος τύπου «το σόι μου μέσα»), οι παλιοί Φατίχ Ακίν (η ξεπλυμένων αποχρώσεων, «πραγματική» υφή εικόνας και αστικών φόντων συν το «χάλασμα» στο περιθώριο των «Βαθιά Κοφτά Ανθρώπινα» και «Μαζί Ποτέ») και Αλμοδόβαρ (ο χιούμορ τρανσεξουαλισμός του «Ψηλά Τακούνια» και ο Α.Μ.Ε.Α. κερατάς του «Καυτή Σάρκα») να τραβιούνται μεταξύ τους – αλλά και στην αυτοχειρία από τη συχνά χωρίς ερείσματα φιλοδοξία μιας σύνθεσης σε μορφή τρόικας «ανδριάντας / τραγωδία / policier».

Ο… Κόκκινος Κύκλος μετράει στα θύματά του τον τηλε-ρεαλισμό νουάρ υποκόσμου Βαλκανίων, την (ελέω πολυετούς production;) εικαστικά μακριά από «τζαστ» απόδοση και «τρέξιμο» χωροχρόνων, την πιθανώς (ερωτο)χτυπημένη στο μοντάζ «εν τω άμα και το θάμα» «Είσαι Το Ταίρι Μου» κατάσταση του έτερου ημίσεος – μύστη, τους ενίοτε εξωφρενικά αστήρικτα φαταλιστικούς δεσμούς χαρακτήρων – σημάτων και ιστοριών bigger than life μυθοπλασίας, και τη σταχυολόγηση / διδασκαλία «καλών» αντί των κατάλληλων, για νιοστή φορά, ηθοποιών που «χτυπάει» – εις βάρος τους και εις βάρος της ταινίας, με εξαίρεση τον (δίκαια πλέον το it boy της εγχώριας σελιλόζης) Καλετσάνο, εν μέρει χάρη στην αβανταδόρικη περσόνα του.

Η προσπάθεια μετράει εφόσον «γράφουν» οι διάλογοι στα χιούμορ καλιαρντών επεισόδια (κυρίως), ο σιωπηρά υπεργλαφυρός Κοσσοβάρος Άλμπαν Ουκάζ είναι τεφαρίκι και η pulp κλιμάκωση opera seria (που αφηγηματικά στην κάθεται οιονεί εμπαθητικά) επιβιώνει. Εν τω μεταξύ, όμως, ο J.A.C.E. έχει κάνει τις σκηνές για το όλο «ποιος είμαι, πού πάω» και «το σήμερις διαφθείρεσαι ολούθε» πρόβλημά του. Μην πληρώσεις το κακό το ριζικό ή για το σήμερα την εγκληματικά ρομαντική άγνοιά του…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

«Πας» άγρια τις εκπομπές του Καραμαγγιώλη στο ραδιόφωνο; Κόπιασε, at your own risk, όμως, αυτό «δαγκώνει». Επιμένεις ελληνικά, αν όχι σε σινεμά, σε θεατροφάτσες; Κάτι θα πιάσεις. Θεωρείς εαυτόν τού crowdpleaser εμπορικού; Είσαι γι’ αλλού.


MORE REVIEWS

ΕΝΚΑΝΤΟ: ΕΝΑΣ ΚΟΣΜΟΣ ΜΑΓΙΚΟΣ

Πολυπληθής κι ευτυχισμένη κολομβιανή οικογένεια, κάθε μέλος της οποίας διαθέτει μαγικά χαρίσματα, βρίσκεται προ του κινδύνου να τα χάσει ολοσχερώς! Κόρη αποκαρδιωμένη από την ατυχία της να είναι η μόνη που την τέχνη της μαγείας δεν κατέχει, βάζει μπρος σχέδιο σωτηρίας για όλους. Θα μαγέψει;

Ο ΟΙΚΟΣ GUCCI

Τα γεγονότα που οδήγησαν στην πληρωμένη δολοφονία του Μαουρίτσιο Γκούτσι και η ανάμειξη της πρώην συζύγου του Πατρίτσια Ρετζιάνι σ’ αυτήν, με φόντο τα μοχθηρά, οικονομικά παρασκήνια του κόσμου της μόδας.

ΠΡΑΣΙΝΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

Μέσω αγγελίας, η Άννα πηγαίνει να πιάσει δουλειά στην ξεχασμένη από το χρόνο ψαροταβέρνα του Ρούλα (από το Χάρης). Λιγομίλητη, σχεδόν αντικοινωνική, μα με ικανότητα στη μαγειρική, η Άννα κερδίζει τους καθημερινούς πελάτες του μαγαζιού, κρατώντας καλά κρυμμένο το μυστικό της… απώλειας της μνήμης της!

ΜΙΚΡΑ ΟΜΟΡΦΑ ΑΛΟΓΑ

Ζευγάρι με μικρό παιδί, απότομα προσγειωμένο από τα ψηλά στα χαμηλά κοινωνικά, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, «υποδύεται» βίο ευμάρειας σε βίλα στην οποία ο σύζυγος εκτελεί χρέη επιστάτη. Για πόσο καιρό θ’ αντέξει αυτό το ψέμα;

ΕΝΑΣ ΗΣΥΧΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ

Χήρος οινοποιός σε ακριτικό νησί, καταχρεωμένος και με προβλήματα επικοινωνίας με την 30χρονη κόρη του που παρατάει το στεφάνι της, πέφτει θύμα ομηρίας από επικίνδυνο δραπέτη. Για να την προστατεύσει, θα τον παρουσιάσει σαν τον καινούργιο του εργάτη και θ’ αφήσει το ψέμα να αιωρείται στην ατμόσφαιρα μέχρι να σκάσουν οι αναπόφευκτες συνέπειες.