FreeCinema

Follow us

Η ΦΟΝΙΣΣΑ (2012)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Στέλλα Αρκέντη
  • ΚΑΣΤ: Ιωάννα Γκαβάκου, Θανάσης Παπαθανασίου, Ντένυ Αργυροπούλου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Θολωμένη από μια ζωή πόνου και ανέχειας, βοτανογνώστρια «σκάει» το κλαψιάρικο νεογέννητο κορίτσι μιάς απ’ τις θυγατέρες της και ακολουθεί το κάλεσμά (του ταραγμένου νου) της με παιδίσκες άλλων. Κυνηγημένη απ’ το νόμο (των Αρχών, του Ύψιστου, του είναι της), πού θα σταματήσει;

«…οι δυνατοί του κόσμου, που κατευθύνουν τις τύχες των αδυνάτων αποφάσισαν, πως όλα τα υλικά αγαθά του πλανήτη θα γίνουν δικά τους. Έβαλαν παντού αδίστακτους φόρους… Οι άνθρωποι από τις στερήσεις τρελάθηκαν…». Και, υποδηλώνοντας τα απότοκα δεινά στα χρόνια της λογι(στι)κής του Μνημονίου, πέφτει ο παράτιτλος: «Η Λογική Γεννάει Τέρατα». Το ίδιο, δυστυχώς, και η λογική της όντως φαεινής ιδέας του εκμοντερνισμού του διασημότερου λογοτεχνικού τέκνου του Παπαδιαμάντη (που δε… σκότωσε ο Κώστας Φέρρης σε μια άλλη, πιο παραδοσιακή και «κινηματογραφική» απόπειρα το 1974), την οποία η «βιογράφος» μιας άλλης, υπαρκτής, όμως, βασανισμένης φιγούρας της ελληνικής Τέχνης στο «Εγώ, ο Γιαννούλης Χαλεπάς» στραγγαλίζει σε HD μεταξύ Δήμου Αβδελιώδη, ντοκιμαντέρ της παλιάς ΕΡΤ και Παναγιώτη «Ο Θάνατος που Ονειρεύτηκα» Κράββα – για να μην πω «American Horror Story» και γελάσει και το παρδαλό κατσίκι – που εμφανίζεται κι αυτό στον εδώ μίνι τραγέλαφο.

Μυστήριον μέγαν ταλανίζει το γνώστη του βιβλίου του κυρ-Αλέξανδρου και των στοιχειωδών του σινεμά ως προς το πότε, διάολε (για να’ μαστε και στο πνεύμα, η μάνα της ηρωίδας ήταν «μάγισσα») εκτυλίσσεται η πλοκή. Και δεν είναι το auteur αίτημα της (π)α(ν)χρονίας: Σ’ αυτό το… «Σκοτεινό Χωριό», η καλοσιδερωμένη γκαρνταρόμπα από τσεμπέρια, σάλια, πουκάμισα του αγρότη και το κάτι-σαν-ταφταδένιο μονοφόρι της φόνισσας διαρρηγνύει τα ιμάτιά της ότι δεν είμαστε στο «τότε» μ’ ένα φευγαλέο κοντινό στα tres chic γραμμής 2010’s βελούδινα μποτάκια της. Το αυτό και η σκηνογραφία που θεωρεί το θεατή ντουβάρι όταν, μετά από τα μπακίρια, τη χόβολη και τις λάμπες πετρελαίου («Φόροι στην ηλεκτροδότηση» έχει… γράψει το scroll της ουβερτούρας!) μοστράρει στο άκρον ενός φόντου μια εξοχική μεζονέτα country-style «φτωχών».

Το ανωτέρω δεν είναι, βέβαια, μόνο ό,τι οδηγεί στην ασφυξία την ταινία, που στο πρώτο μέρος της παλινδρομεί μεταξύ συρραφής κυρίως μονολόγων (στον συνηθέστατα ακίνητο φακό, με τους ηθοποιούς να κινούνται και να φρασάρουν «ατμοσφαιρικά» ημιτελετουργικά μέσα στο κάδρο) και του στοιχειώματος της femina της Φραγκογιαννούς (δια βίου σκλάβα των άλλων, κηδεμόνας τρόικας θηλυκών με το βραχνά της προίκισής τους, μάνα δύο γιων οικονομικών μεταναστών στο Αμέρικα, εγγονοκτόνα, vigilante, κατά φαντασία λυτρώτρια των θυμάτων της απ’ τα αυριανά βάσανα του φύλου τους και των οικογενειών τους απ‘ τα έξοδα, αφουγκρασμένη απ’ το Θεό, αμαρτωλή, φυγάς) απ’ το Greek gothic… φάσμα.

Εδώ είναι που ο εξπρεσιονισμός, ο ποιητικός ρεαλισμός, η avant-garde και το video clip αρπάζουν το ένα το άλλο απ’ το λαιμό κι απ’ τα μαλλιά, με διπλοτυπίες συννέφων / πανσελήνου / φωτιάς (επί ώρα η οπτική επωδός) να score-άρονται από σεσημασμένα «ακούω φωνές» ηχοτοπία για να τα αποτελειώσει το αδέξιο μοντάζ, κι αυτό στα χέρια της σκηνοθέτη. Όπως κι η κάμερα (τριτώνει ξέρετε τι) που στυλώνοντας τα πόδια στα εξωτερικά τού ρεπεράζ κόβει την ανάσα τής δράσης στο οδοιπορικό τής αυτουργού (της φόνισσας, μην παρεξηγηθούμε), που στο ύστερο μισό συναντάει το ναδίρ της ύπαρξής του σε μια – ασύγχρονη – φωνασκία κατόπιν βρεφοκτονίας και στο άσχετα τόνων sitcom girl power επεισόδιο της Μαρουσώς, διδαγμένα / παιγμένα και τα δύο εξοβελιστέα ερασιτεχνικά. Ουαί για το σάλεμα της ακριβοθώρητης Γκαβάκου και το έξυπνα λανθάνον, καίριο σχόλιο της Ακρόπολης των «λίγων» στο φινάλε. Αλλά και κρίση και καθαρεύουσα και οιστρογόνος serial killer ψυχάκι, «πακετώθηκε» η κυρά. Άσε εγώ πια τι έπαθα η γυναίκα…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μόνο για ορκισμένους του κοσμοκαλόγερου των γραμμάτων μας ή / και της ιθαγενούς Έβδομης Τέχνης. Αλλά θα πνιγούν κι αυτοί εδώ…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.