FreeCinema

Follow us

GUNDA (2021)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Βίκτορ Κοσακόφσκι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 93'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Είναι ένα γουρούνι. Που έχει και γουρουνάκια.

Η σύνοψη αυτού του ντοκιμαντέρ είναι πληρέστατη. Και είναι από τις φορές όπου η κριτική (οφείλει να)… σηκώνει τα χέρια ψηλά! Διότι εδώ βρισκόμαστε μπροστά σ’ ένα ντοκιμαντέρ το οποίο θα (έπρεπε να) αφορά (αυστηρά και μόνο) μαθητές σχολικών τάξεων του Δημοτικού, όμως είναι γυρισμένο σε ύφος… art-house «παραξενιάς», με ρυθμούς «αφήγησης» που ούτε ενήλικας μπορεί ν’ αντέξει!

Η απλοϊκή παρατήρηση ζώων στην καθημερινότητά τους σε μία φάρμα δεν αποτελεί ούτε κάτι το δελεαστικό σαν θέμα, ούτε και παιδαγωγικό, ίσως. Ειδικά στο πλαίσιο μιας πιο adult, «καλλιτεχνικής» ματιάς. Το λάθος που κάνει ο Βίκτορ Κοσακόφσκι είναι η επανάπαυση στην θαυμαστή ασπρόμαυρη φωτογραφία και την κινηματογράφηση των «πρωταγωνιστών» του, πετώντας στα σκουπίδια την ιδέα της ύπαρξης του όποιου σεναρίου, στοιχείου απαραίτητου και σε τούτο το genre. Όχι ότι περιμένεις δραματουργία κανονική ή κάτι σαν το fictional «Babe» του 1995, αλλά για πόση ώρα μπορείς να παρακολουθείς μωρά γουρουνάκια να πίνουν το γάλα τους ή να μπουσουλάνε στα πρώτα τους βήματα; Χωρίς να συμβαίνει τίποτε άλλο;

Το ακόμα πιο αξιοπερίεργο εδώ είναι η εντελώς απότομη και ανεξήγητη ένθεση «υποπλοκών» (δεν έβρισκα μια άλλη λέξη και είπα να σαρκάσω) με μερικούς κόκορες και ολίγες αγελάδες, που δεν συνυπάρχουν στο πεδίο της «πλοκής» (περισσότερος σαρκασμός) των γουρουνιών και… εξαφανίζονται από το φιλμ με τον ίδιο ανεξήγητο τρόπο, σαν μία «παρένθεση» στο… μη ενδιαφέρον περιεχόμενο των (κατά τα άλλα) όμορφων εικόνων, οι οποίες έχουν (έστω) την τύχη να γλιτώνουν από κάποιο ενοχλητικό voice-over (ή γλυκερή μουσικούλα). Πάλι καλά!

Η μονοτονία του «Gunda» σπάει μονάχα λίγο πριν το φινάλε του, όταν ο Κοσακόφσκι προσπαθεί ν’ αγγίξει το συναίσθημα του θεατή με μια μακρά σε διάρκεια σεκάνς ελαφρώς προβλέψιμη, άπαξ και τα γουρουνάκια της αρχής έχουν «ωριμάσει» αρκετά… σε μέγεθος (ο ουσιαστικός χρόνος ζωής των τετράποδων παραμένει ασαφής καθ’ όλη τη διάρκεια του ντοκιμαντέρ). Κι εκεί, όμως, μπορούμε να είμαστε βέβαιοι για το τι σκέφτεται ή αντιλαμβάνεται αυτό το γουρούνι, όταν επί σχεδόν ογδόντα λεπτά πριν το παρακολουθούσαμε να τρώει, θα θηλάζει, να βολτάρει ή να κοιμάται (μονάχα); Δεν γίνεται και να το ρωτήσουμε, anyway…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν ήταν έγχρωμο, είχε μια κάποια αφήγηση και ήταν πιο kids friendly, θα δούλευε μόνο με σχολεία. Αλλά (θα) είναι απίστευτα βαρετό (στα 93 λεπτά) ακόμη και για μικρό παιδί! Μάλλον το βλέπουμε (κι εδώ) στη μεγάλη οθόνη επειδή άρεσε στον Χοακίν Φίνιξ (ο οποίος το υποστηρίζει ως executive producer).


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.