FreeCinema

Follow us

DALILAND (2023)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μέρι Χάρον
  • ΚΑΣΤ: Μπεν Κίνγκσλεϊ, Μπάρμπαρα Σούκοβα, Κρίστοφερ Μπρίνεϊ, Ρούπερτ Γκρέιβς, Αλεξάντερ Μπέγερ, Αντρέια Πέζεκ, Μαρκ ΜακΚένα, Σούκι Γουότερχαουζ, Έζρα Μίλερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 97'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Στα 1973, βοηθός Νεοϋορκέζου γκαλερίστα αναλαμβάνει να παραδώσει έναν φάκελο με χρήματα στην Γκάλα, τη σύντροφο και μούσα του Σαλβαδόρ Νταλί, και εισέρχεται στο εκκεντρικό και μποέμικο lifestyle του θρυλικού σουρεαλιστή ζωγράφου.

Αν και τον χαρακτήριζε το attitude της celebrity persona, στην πραγματικότητα ελάχιστα πράγματα γνωρίζουμε για την προσωπικότητα του φαινομενικά εξωστρεφούς Σαλβαδόρ Νταλί. Και θα ήταν μάλλον αφελές να περιμένει κανείς να τον ψυχαναλύσει ουσιαστικά η Μέρι Χάρον στο «Daliland». Πιο γνωστή για την κινηματογραφική μεταφορά του «American Psycho» (2000), η Καναδή σκηνοθέτις έχει καταπιαστεί ξανά με βιογραφίες (από την Βάλερι Σολάνας και την Μπέτι Πέιτζ μέχρι τον Τσαρλς Μάνσον!), στις οποίες το κλίμα ήταν εκεί, ουχί όμως και μια δυναμική σαφήνειας στην προσέγγιση του έμψυχου αντικειμένου μελέτης της.

Το σενάριο του Τζον Γουόλς φέρει μεγαλύτερη ευθύνη για τις αδυναμίες του «Daliland», καθώς ξανοίγεται σ’ ένα δίπολο εστίασης, αρχικά στην coming of age φάση της ζωής του νεαρού Τζέιμς και κατόπιν στη σχέση του εκρηκτικού ζευγαριού των Σαλβαδόρ και Γκάλα. Ατυχώς, ο Τζέιμς είναι ένα φανταστικό πρόσωπο και ακριβώς αυτό «οικειοποιείται» κατά βάθος και η Χάρον. Μια «φαντασίωση» αυτής της «χώρας» του Νταλί, που στη συγκεκριμένη περίοδο έχει τη βάση της σε μια πανάκριβη σουίτα ξενοδοχείου της Νέας Υόρκης, απ’ όπου παρελαύνουν διασημότητες (από την Αμάντα Λιρ μέχρι τον Άλις Κούπερ) ή ανώνυμα party animals που ζουν τη στιγμή. Λαμπερά, ηδονικά, εξωφρενικά και… επιφανειακά.

Η Χάρον στήνει ένα ευχάριστο στο βλέμμα σύμπαν ευφορίας, ενίοτε λες και η δράση έχει επιτύχει ένα είδος σουρεαλιστικού time travel μέχρι την πίστα του Studio 54 (βαρύτατη η ευθύνη επιλογής των… μεταγενέστερων ασμάτων που ακούγονται στην ταινία!), κάποια flashback δίνουν ωραίες (αλλά φευγαλέες) υφές του νεανικού χαρακτήρα του Νταλί, οι αναφορές σε πραγματικά γεγονότα (η επαφή του ζωγράφου με τον Γουόλτ Ντίσνεϊ για ένα από τα σκετσάκια της «Φαντασίας») προσθέτουν καλοδεχούμενα trivia, αλλά η παρουσία του Τζέιμς κατεβάζει τους τόνους του ενδιαφέροντος του έργου.

Επίσης, το «Daliland» απαιτούσε ακόμα περισσότερη υπερβολή, στη σκηνοθεσία και το στιλιζάρισμα. Καθώς έβλεπα το φιλμ, σκεφτόμουν πόσο πιο τολμηρή και ενδιαφέρουσα θα ήταν η ταινία υπό τη σκοπιά της Τζούλι Τέιμορ (για παράδειγμα και ουχί αποκλειστικά εξαιτίας της «Frida»), η οποία σίγουρα θα πρόσφερε (και) μια διαφορετική καλλιτεχνική βαρύτητα στη διαδικασία έμπνευσης και πρακτικής εξάσκησης του ζωγραφικού ταλέντου του Νταλί.

Στα θετικά, φυσικά, έχουμε δύο απολαυστικής χημείας ερμηνείες από τον Μπεν Κίνγκσλεϊ (Νταλί) και την Μπάρμπαρα Σούκοβα (Γκάλα), που κάνουν κέφι με τις μεταμορφώσεις τους (η δεύτερη είναι ξεκαρδιστική στη σεκάνς της μεταφοράς της νεκρής ηρωίδας που υποδύεται!) και κρατάνε ζωντανό τούτο το βιογραφικό εγχείρημα. Που δεν φωτίζει ιδιαίτερα τον εσωτερικό κόσμο του Νταλί, μα (έστω) ψυχαγωγεί.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν είστε του «artsy-fartsy», θα σας φανεί πολύ mainstream. Οι fans των βιογραφικών φιλμ δεν θα αποδοκιμάσουν, παρά την αναπόφευκτη ελαφρότητα του πράγματος (δύσκολη περίπτωση ο Νταλί). Το στοιχείο του bizarre επιτρέπει στο φιλμ να μην βαλτώνει.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.