FreeCinema

Follow us

BARBARA (2012)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κρίστιαν Πέτσολντ
  • ΚΑΣΤ: Νίνα Χος, Ρόναλντ Τσέρφελντ, Ράινερ Μποκ, Γιάσνα Φρίτσι Μπάουερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS / ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Ανατολικογερμανίδα γιατρός μετατίθεται δυσμενώς σε επαρχιακό νοσοκομείο, όπου πίσω από τα χαμόγελα των συναδέλφων ίσως κρύβεται ένας πληροφοριοδότης της Στάζι. Η Μπάρμπαρα σχεδιάζει να αποδράσει στη Δύση, αλλά, εν τω μεταξύ, είναι αρκετά επαγγελματίας ώστε να φροντίζει τους ασθενείς της και να ενδιαφέρεται για εκείνους, κυρίως για μια έφηβη έγκυο.

Σε έναν λαό διχασμένο για δεκαετίες όπως οι Γερμανοί, η περίοδος της επανένωσης είναι φυσικό να εξακολουθεί να εξετάζει ιστορίες από το τραυματικό παρελθόν. Οι «Ζωές των Άλλων» είναι το πιο προφανές παράδειγμα αυτής της θεματολογίας, ταινία που όπως φαίνεται έχει επηρεάσει την κινηματογραφική παραγωγή της χώρας. Η «Barbara», ωστόσο, αν και κινείται στην ίδια θεματική, κρατά αποστάσεις από το θρίλερ. Είναι περισσότερο το πορτρέτο της κεντρικής ηρωίδας, που αφήνει λίγα πράγματα να φανούν κάτω από το – κυρίως – ψυχρό της πρόσωπο, το οποίο δεν επιτρέπει εύκολα να γίνουν εμφανείς οι αντιδράσεις της και, ακόμη περισσότερο, οι αδυναμίες της.

Ένα κάλυμμα μυστικοπάθειας σκεπάζει τις πράξεις όλων και η ταινία ακολουθεί την ίδια πρακτική. Καταλαβαίνουμε ότι η δυσμενής μετάθεση της γιατρού Μπάρμπαρα γίνεται σαν τιμωρία για κάτι που έκανε, χωρίς να μαθαίνουμε τις λεπτομέρειες. Όταν φτάσει στο επαρχιακό νοσοκομείο, η επιφυλακτική της στάση δε θα βοηθήσει ιδιαιτέρως να μειωθεί η απόσταση ανάμεσα στην ίδια και τους άλλους γιατρούς. Με τα μάτια της Στάζι να βρίσκονται παντού και με το ενδεχόμενο ο οποιοσδήποτε να είναι πληροφοριοδότης, η Μπάρμπαρα έχει υψώσει έναν νοητό τοίχο στην επικοινωνία με τους άλλους.

Εκείνος που επιχειρεί να ρίξει τον τοίχο είναι ο Αντρέ, ένας συνάδελφός της γιατρός, το καλοσυνάτο χαμόγελο του οποίου αφήνει να εννοηθεί ότι ενδιαφέρεται περισσότερο για αυτήν. Το μυαλό της Μπάρμπαρα, όμως, βρίσκεται αλλού. Στο σχέδιό της να αποδράσει και να ζήσει με τον Δυτικογερμανό φίλο της στη Δανία. Αυτό το σχέδιο της φυγής είναι που της δίνει δύναμη, όταν απογοητεύεται από τις διαρκείς έρευνες της Στάζι. Αυτό, όπως και η φροντίδα της για μια έφηβη έγκυο, κρατούμενη σε ένα στρατόπεδο εργασίας «ατίθασων» νέων.

Η «Barbara» είναι η πέμπτη συνεργασία του Κρίστιαν Πέτσολντ με τη Νίνα Χος και η κοινή γλώσσα που έχουν αναπτύξει είναι εμφανής στην ερμηνεία της, η οποία «ρέει» απολύτως φυσικά. Ελάχιστα πλάνα της ταινίας δεν έχουν το πρόσωπό της και, παρά τη διαρκή παρουσία της και το γεγονός ότι η χαμηλότονη ερμηνεία της δεν έχει δραματικές εκρήξεις, καταφέρνει να παραμένει συναρπαστική. Η επιλογή του Πέτσολντ, όμως, να διατηρεί τον ίδιο τόνο σε όλη σχεδόν τη διάρκεια της «Barbara», μοιραία, οδηγεί την ταινία σε κύκλους γύρω από τον εαυτό της.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν φαντάζεσαι την «Βarbara» σαν ηρωίδα σε θρίλερ δράσης που προσπαθεί να αποδράσει από την κακή Στάζι, έχασες. Αν σε ενδιαφέρει να δεις πορτρέτο χαρακτήρα, θα παρακολουθήσεις τουλάχιστον μια πολύ καλή ερμηνεία.


MORE REVIEWS

TATAMI: Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

Ιρανή αθλήτρια που συμμετέχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα judo λαμβάνει τελεσίγραφο από την Κυβέρνηση της χώρας της ν’ αποσυρθεί από τους αγώνες, προκειμένου να εκλείψει η πιθανότητα να βρεθεί αντιμέτωπη με Ισραηλινή judoka. Εκείνη, όμως, θέλει πάση θυσία το χρυσό μετάλλιο.

Η ΜΕΓΑΛΗ ΛΗΣΤΕΙΑ

Απόπειρα ληστείας χρηματαποστολής πηγαίνει εντελώς λάθος εξαιτίας του φύλακα - οδηγού του θωρακισμένου φορτηγού και πρώην αστυνομικού, ο οποίος για συνοδηγό έχει τον γιο του και με καμία δύναμη δεν πρόκειται να τον αφήσει να πάθει κακό.

ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΓΛΥΚΟ

Η 70χρονη Μαχίν ζει μόνη στην Τεχεράνη από τότε που έμεινε χήρα και η κόρη της μετανάστευσε στην Ευρώπη μαζί με τα εγγόνια της, δραπετεύοντας από το αφιλόξενο ιρανικό καθεστώς. Μια μέρα, όμως, η ερωτική της ζωή θ’ αποκτήσει νέα πνοή και η καρδιά, μαζί με το σπίτι της, θ’ ανοίξει και πάλι για έναν άνδρα. Το αναπάντεχο flirt τους θα εξελιχτεί σ’ ένα βράδυ που από κάθε άποψη θα μείνει αξέχαστο.

Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΟΥ ΧΙΟΝΙΟΥ & ΤΟ ΠΑΓΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ

Όταν εξαιτίας απροσεξίας η μικρούλα πριγκίπισσα Άιλα απελευθερώνει τα κακά πνεύματα του πάγου, προ της απειλής να πέσει παγωμένη βαρυχειμωνιά σε όλο τον κόσμο, η μητέρα της, Βασίλισσα του Χιονιού, δέχεται τη βοήθεια της Γκέρντα και του Κάι μήπως και προλάβει τη ζημιά. Το μοχθηρό πνεύμα του Βορρά, όμως, είναι πανίσχυρο…

ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

Χειμώνας του 1838 και ο συμβολαιογράφος Τόμας Χάτερ ταξιδεύει μέχρι τα Καρπάθια Όρη για να κλείσει τη συμφωνία πώλησης ενός παλιού οικήματος της πόλης του στον εκκεντρικά δυσπρόσιτο κόμη Όρλοκ. Κανείς, όμως, δεν υποψιάζεται πως ο πραγματικός στόχος του Όρλοκ είναι να κάνει δική του τη σύζυγο του Χάτερ.