FreeCinema

Follow us

Ο ΜΑΘΗΤΕΥΟΜΕΝΟΣ (2016)

(APPRENTICE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπου Τζανφένγκ
  • ΚΑΣΤ: Φιρντάους Ραχμάν, Γουάν Χανάφι Σου, Μαστούρα Αχμάντ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Σωφρονιστικός υπάλληλος με αμαρτωλό παρελθόν πιάνει δουλειά σε φυλακή και γίνεται ο βοηθός ενός δήμιου για θανατοποινίτες, ο οποίος κάποτε κρέμασε τον πατέρα του πρώτου. Τι συνέπειες μπορεί να έχει η αποκάλυψη αυτού του μυστικού που κρύβει από την υπηρεσία του;

Ακόμη ένα τυπικό παράδειγμα «world cinema» φεστιβαλικού προσανατολισμού, ο «Μαθητευόμενος» από τη Μαλαισία δεν πέφτει στις συνηθισμένες παγίδες του «είδους» και επιχειρεί να αφηγηθεί με… κανονικό τρόπο μια ιστορία μάλλον ελλειπτική, επιλέγοντας και μια αποστασιοποίηση από τις κοινωνικές ευθύνες που έχουν οι ήρωες του φιλμ. Στην τελική, το μόνο που μένει για σένα εδώ είναι να στέκεσαι ως ψυχρός παρατηρητής. Άπαξ και το αντιλήφθηκες αυτό, ακολουθεί μονάχα… η πλήξη.

Ο 28χρονος Αϊμάν είχε υπάρξει στο παρελθόν ένα πολύ κακό παιδί, με συμμετοχή σε παράνομες δράσεις, ως μέλος συμμορίας. Κάποτε επέλεξε τον σωστό δρόμο, «σωφρονίστηκε» (και ως κρατούμενος φυλακής) και σήμερα βρίσκεται στην απέναντι πλευρά των κελιών, έξω από τα σίδερα, με τη στολή του φύλακα. Υποθέτουμε ότι κάποιον ρόλο στην απόφασή του για μεταμέλεια έπαιξε ο θάνατος του πατέρα του, ο οποίος απαγχονίστηκε στις φυλακές για κάποιο έγκλημα που ο Αϊμάν πιστεύει ότι δεν διέπραξε. Ποτέ δεν θα πάρουμε μια πλήρη απάντηση γύρω από την ενοχή ή όχι του εκλιπόντος, ακόμη και για το αν αυτός ο άνθρωπος «θυσιάστηκε» για το καλό κάποιων άλλων.

Ο Αϊμάν, μάλλον όχι και τόσο συμπτωματικά, θα βρεθεί στην ίδια φυλακή και θα εντοπίσει ακόμη και τον εκτελεστή του πατέρα του. Η είδηση αυτή αναστατώνει κάπως την αδελφή του, που διατηρεί σχέση με άνδρα ο οποίος (προφανέστατα) πρόκειται να της κάνει πρόταση γάμου και να της ζητήσει να μετακομίσει μαζί του στην Αυστραλία, από όπου κατάγεται. Σε αντίθεση με την αδελφή του, ο Αϊμάν δεν έχει καν κοινωνική ζωή, φίλους ή δεσμό ερωτικό, είναι ένας μοναχικός τύπος που εργάζεται, επιστρέφει σπίτι, γυμνάζεται και κοιμάται μέχρι το επόμενο πρωινό, για να ετοιμαστεί από το ξημέρωμα και να πιάσει δουλειά.

Από νωρίς φαίνεται ότι ο Αϊμάν έχει ένα σχέδιο. Στο πρώτο μέρος του φιλμ αυτό προσθέτει μια διάσταση σασπένς στο φιλμ, καθώς «σκηνοθετεί» την πορεία του στις φυλακές, μέχρι που αναλαμβάνει τον ρόλο τού «Μαθητευόμενου» βοηθού του γερασμένου δήμιου, ο οποίος θα τον πλησιάσει σχεδόν με πατρικό ενδιαφέρον. Το παιχνίδι αυτό των χαρακτήρων έχει ενδιαφέρον και ο θεατής αναμένει τον τρόπο με τον οποίο θα ανατραπούν οι ισορροπίες αυτής της σχέσης. Σταδιακά, όμως, η υποψία μιας καλοσχεδιασμένης εκδίκησης που ο ήρωας μελετούσε για χρόνια διαγράφεται από τη σκέψη μας και ο Μπου Τζανφένγκ αναλώνει τον υπόλοιπο χρόνο της ταινίας του παρακολουθώντας απλά τη διαδικασία προετοιμασίας του κάθε θανατοποινίτη ο οποίος πρόκειται να κρεμαστεί στις φυλακές. Δεν θα κριτικάρει ποτέ το νόημα που έχει η θανατική ποινή, το πόσο αλλάζει η ψυχολογία του νόμιμου εκτελεστή που τιμωρεί τον όποιο ένοχο (ή μήπως όχι πάντα;).

Επιβαρυμένο από κάμποσα σεναριακά κενά (όπως η αναγνώριση της πραγματικής ταυτότητας του Αϊμάν από τις Αρχές, για παράδειγμα), με μια αδυναμία στο να διαχειριστεί ισάξια τον σχεδιασμό των χαρακτήρων του (η υποπλοκή / ύπαρξη της αδελφής του ήρωα, εκτός από κενή, μοιάζει και εντελώς αχρείαστη για την ιστορία σταδιακά), ο Τζανφένγκ καταλήγει να σκηνοθετεί ένα απονευρωμένο κοινωνικό δράμα που αποτυγχάνει να περάσει μηνύματα και καταλήγει να ζητά τον οίκτο του θεατή που γίνεται μάρτυρας του απαγχονισμού μερικών ανθρώπων, τα εγκλήματα των οποίων παραμένουν άγνωστα (άρα ουδείς από εμάς δύναται να «δικάσει» το όλο σύστημα). Εάν ο χαμένος κινηματογραφικός χρόνος αποτελούσε κακούργημα, φοβούμαι πως οι ένορκοι – θεατές δεν θα έβρισκαν πολλά ελαφρυντικά για την αθώωση τούτου του φιλμ…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Για το πιο «εξειδικευμένο» κοινό που επιθυμεί να παρακολουθεί την εξέλιξη εθνικών κινηματογραφιών ανά τον κόσμο, αποτελεί ένα παράδειγμα ταπεινών καλλιτεχνικών προθέσεων. Σίγουρα όχι κάτι άσχημο, με επαγγελματικό τρόπο γυρισμένο, αλλά χωρίς να έχει κάτι να πει σε ευρύτερη μερίδα θεατών, κυρίως λόγω της ατολμίας (πόσω μάλλον των λαθών) του σεναρίου (από τον Τζανφένγκ, επίσης).


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.