FreeCinema

Follow us

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ (2022)

(ALMA VIVA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κριστέλ Άλβες Μέιρα
  • ΚΑΣΤ: Λούα Μισέλ, Άνα Παδράο, Ζακλίν Κοράδο, Εστέρ Καταλάο, Ντουάρτε Πίνα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 85'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

Πρόκειται για τη νιοστή φορά τα τελευταία χρόνια, στην οποία ένας σκηνοθέτης αναζητώντας έμπνευση καταφεύγει στις αναμνήσεις της παιδικής του ηλικίας. Η πρωτοεμφανιζόμενη Κριστέλ Άλβες Μέιρα γεννήθηκε στη Γαλλία από Πορτογάλους μετανάστες, διατηρώντας (παρά την απόσταση) ένα ιδιαίτερο δέσιμο με τη γιαγιά της, την οποία επισκεπτόταν κάθε καλοκαίρι στο χωριό της, στα βουνά της βορειοανατολικής Πορτογαλίας. Το αίσθημα της αδικίας που ένιωσε αμέσως μετά τον ξαφνικό της θάνατο, μην αντέχοντας να βλέπει τους θείους και τις θείες της να μαλώνουν για πράγματα που εκείνη θεωρούσε ασήμαντα (όπως το κόστος της… ταφόπλακας!), της δημιούργησε την ανάγκη διήγησης της οικογενειακής της ιστορίας, επιθυμώντας να απεικονίσει το παράδοξο των φιλονικιών μεταξύ πενθούντων συγγενών προσώπων. Το άκρως προσωπικό πλαίσιο του φιλμ επαυξάνεται από την πρωταγωνιστική παρουσία της μικρής κόρης της Γαλλοπορτογαλίδας auteur, για να εξισορροπηθεί (κατά κάποιο τρόπο) από το «μαγικό» εύρημα της επικοινωνίας με τους νεκρούς, στοιχείο που θέτει το φιλμ ενώπιον λαϊκών δοξασιών και αβάσιμων προκαταλήψεων της τοπικής παράδοσης.

Η απώλεια όπως την αισθάνεται ένα μικρό παιδί μπλέκει με μια παράξενη ιστορία φαντασμάτων, αδυνατώντας σε αμφότερες τις συνθήκες να πλάσει έναν κόσμο ικανό να γοητεύσει, είτε αυτός ανήκει στην πεζή πραγματικότητα είτε κινείται στη σφαίρα της φαντασίας. Οι έριδες των μελών της οικογένειας περιορίζονται σε μικροπρέπειες, που πέραν του οικονομικού έχουν τις ρίζες τους στον τόπο διαμονής του εκάστοτε μέλους (αυτοί που είχαν τραβήξει το λούκι της φροντίδας της γιαγιάς αισθάνονται πως έχουν επιτελέσει το καθήκον τους έναντι των υπολοίπων), με τις φιλονικίες τους να εξαπλώνονται σταδιακά σε όλο το χωριό, εξαιτίας και της φήμης που είχε αναπτυχθεί κάποτε, πως η μακαρίτισσα εκτός από αντροχωρίστρα ήταν αληθινή… μάγισσα!

Τούτη η παράμετρος στρώνει σταδιακά το χαλί ώστε ν’ αναπτυχθεί η υποπλοκή του πνεύματος που καταλαμβάνει το σώμα της μικρής Σαλομέ, κάνοντάς την να οραματίζεται τους μύχιους πόθους της γιαγιάς της. Αν το οικογενειακό «reality show» στερείται ουσιαστικής πλοκής, το ταξίδι πέρα από τη φαντασία εμφανίζεται ευνουχισμένο, δημιουργώντας την εντύπωση πως προστέθηκε στο σενάριο σε μια προσπάθεια να διαφοροποιηθεί ελαφρώς το στόρι από τα… φεστιβαλικά τετριμμένα των «γνήσιων» σκηνοθετικών αναμνήσεων. Γεγονός είναι, βέβαια, πως όλα όσα διαδραματίζονται στους κόλπους του πολυπληθούς σογιού απέχουν από την εσχάτως δημοφιλή «κατηγορία» της ξερής παρατήρησης της όποιας καθημερινότητας, καθώς ένα minimum πλοκής (που κυρίως έχει να κάνει με το παρελθόν της γιαγιάς, την αιτία θανάτου της και τη στρυφνή γειτόνισσα) κάπως πάει να στηθεί. Όταν αυτό επιχειρείται να μπολιαστεί με την παιδική φαντασία, τις εν γένει καταστροφές (φυσικές και μη) και το στοιχείο του μεταφυσικού, καταρρέει σύσσωμο, καταδεικνύοντας το μεγάλο έλλειμμα σεναριακής έμπνευσης. Η μικρή Λούα Μισέλ ερμηνεύει εντελώς αβίαστα τον ρόλο της (κάτι που πρέπει να πιστωθεί στη μαμά της!), εν τούτοις, με μοναδικά στοιχεία την παιδική ματιά και την άξαφνη (όσο και… μαγική) συνειδητοποίηση της απώλειας ενός αγαπημένου προσώπου, στην προκειμένη το κινηματογραφικό πνεύμα δύσκολα μένει… ζωντανό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Τέλος της αθωότητας, θανατικό, πολυμελής οικογένεια, φλυαρία. Θα μπορούσε να είναι το «Totem» της… προηγούμενης εβδομάδας, όμως, τούτο εδώ κάνει γυριστή εξετάζοντας τη θεματολογία του υπό το πρίσμα των πνευμάτων και της λαϊκής παράδοσης. Ακόμα και έτσι, όμως, θα ήταν καλύτερα να παρέμενε στα πεζά, γήινα στεγανά, διότι με τα διάφορα «απόκρυφα»… δεν μαγεύει καθόλου (#diplhs).


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!