FreeCinema

Follow us

ALIAS MARIA (2015)

  • ΕΙΔΟΣ: Πολεμικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Χοσέ Λουίς Ρούχελες
  • ΚΑΣΤ: Κάρεν Τόρες, Έρικ Ρουίζ, Άντερσον Γκόμεζ, Κάρλος Κλαβίχο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 91'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Ανήλικη αντάρτισσα στα δάση της Κολομβίας αναλαμβάνει με μια μικρή ομάδα στρατιωτών να μεταφέρει το νεογέννητο μωρό του διοικητή μέσα από τη ζούγκλα προς ένα ασφαλές μέρος. Το (όχι μοναδικό) πρόβλημα; Είναι και η ίδια έγκυος, αν και απαγορεύεται ρητά από τους κανόνες του στρατεύματος.

Το «Alias Maria» αρέσκεται να παίζει με τα στερεότυπα και να τα ανατρέπει, εγκαταλείποντας τους παραδοσιακούς έμφυλους ρόλους και αποδεικνύοντας ότι στον πόλεμο όλοι γίνονται ουσιαστικά ίσοι. Στο φιλμ του Χοσέ Λουίς Ρούχελες, η στρατιωτική σκληραγώγηση δεν είναι αποκλειστικά ανδρικό προνόμιο, όπως αποδεικνύει τόσο η Μαρία που δίνει τον τίτλο στην ταινία όσο και οι υπόλοιπες ανώνυμες αντάρτισσες. Αντίστοιχα, η μητρική φροντίδα της οικογένειας δεν είναι αποκλειστικά θηλυκό καθήκον, όπως αποδεικνύει ο «σύντροφος» που καθοδηγεί τη Μαρία στα πρώτα της «μητρικά» – έστω και από σπόντα – καθήκοντα, λόγω της εμπειρίας του από το μεγάλωμα των μικρότερων αδελφών του. Επιπλέον, η ηλικία δεν έχει καμία σχέση στον υπολογισμό της αξίας (ή όχι) ενός στρατιώτη, παρά μόνο η εγρήγορση και η – κατά το μέγιστο δυνατόν – αποστασιοποίηση από την πραγματικότητα, όπως ανακαλύπτει το νεαρότερο μέλος της ομάδας που αναγκάζεται να φορτωθεί τον επιπλέον εξοπλισμό της Μαρίας, παρά το γεγονός ότι ο ίδιος με το ζόρι κουβαλά τον δικό του. Η ζούγκλα και τα όπλα είναι αυτά που θέτουν τους κανόνες και, σε αυτόν τον κόσμο, κανένας διαχωρισμός ανάμεσα στα φύλα ή μεταξύ ενηλίκων και ανηλίκων δεν έχει πια θέση.

Ωστόσο, σε αυτόν τον κόσμο είναι που η Μαρία προσπαθεί να βρει τον ρόλο της, όσο κυριολεκτικά ψάχνει να βρει τον δρόμο της μέσα από τη ζούγκλα. Ο Ρούχελες δεν χάνει ευκαιρία για να προβάλει την αντίθεση ανάμεσα στην άγρια ομορφιά του τοπίου και την αγριάδα τού πολέμου, καθώς παρακολουθεί τους χαρακτήρες του τόσο από μακριά όσο και από ασφυκτικά κοντά, όχι τόσο προσπαθώντας να τους καταλάβει (για την ακρίβεια, δεν κάνει και τη μεγαλύτερη προσπάθεια για να μπει στην ψυχολογία τους) αλλά περιμένοντας να δει την αντίδραση της εσωτερικής τους σύγκρουσης. Η αφήγησή του δεν είναι σφικτή και προτιμά να έχει τη μορφή επεισοδίων που παρεμβάλλονται ανάμεσα στα εκτενή πλάνα της περιήγησης μέσα στη ζούγκλα. Ο ρυθμός ομολογουμένως θα τεστάρει τις αντοχές των πιο ανυπόμονων θεατών, όμως εν μέρει δικαιολογεί την έκρηξη της βίας σε κάθε πιθανή στροφή, χωρίς να προετοιμάζει το έδαφος όπως παραδοσιακά θα έκανε μια περισσότερο στουντιακών καταβολών ταινία και παραμένοντας μέχρι το τέλος ένα διαρκές ερωτηματικό. Στο τέλος τής ιστορίας, η Μαρία δεν είναι περισσότερο ή λιγότερο ασφαλής από όσο ήταν στην αρχή, όμως σίγουρα αυτά που έχει δει την έχουν κάνει έναν διαφορετικό άνθρωπο (ακόμα κι αν δεν ξέρουμε ακριβώς τι είδους άνθρωπος ήταν εξαρχής ή πώς κατέληξε σε αυτή τη θέση).

Αυτή η έλλειψη πληροφοριών σχετικά με τη Μαρία είναι και που την ανάγει ουσιαστικά σε σύμβολο μιας ολόκληρης χώρας η οποία προσπαθεί να βρει την ταυτότητά της. Από τη μια υπάρχει η ανάγκη της μητρότητας (και κατ’ επέκταση μιας φυσιολογικής ζωής – αν και η εγκυμοσύνη σε τόσο νεαρή ηλικία, καθώς η Μαρία είναι οριακά 13-14 χρονών, είναι ένα τελείως διαφορετικό θέμα) και από την άλλη μια συνεχής εμπόλεμη κατάσταση που ισοπεδώνει τα πάντα και τους πάντες στον εμφύλιο διχασμό. Το γεγονός ότι η πλειοψηφία των ηθοποιών αποτελείται από ερασιτέχνες ενισχύει τον ρεαλισμό τού φιλμ και η φυσιογνωμία τής Κάρεν Τόρες μεταδίδει επαρκώς τη σύγχυση και την αγωνία της Μαρίας, δημιουργώντας εν τέλει μια εικόνα φρίκης πίσω από τη φαινομενική ειδυλλιακή εξωτική φύση, που φαίνεται και είναι απόλυτα αληθινή. Η λεπτομέρεια είναι κάτι που λείπει από τη λιτή αφήγηση (όπως και οι τρισδιάστατοι περιφερειακοί χαρακτήρες, το φιλμ φαίνεται να πέφτει στην παγίδα του απαραίτητου «κακού» της ιστορίας), όμως ο στόχος της ταινίας είναι να προβάλει στον κόσμο ακριβώς αυτή την πραγματικότητα και να τον βάλει στη θέση τού άβολου παρατηρητή. Σε αυτή την κατεύθυνση, το ανοιχτό φινάλε δεν τακτοποιεί τα πράγματα στη θέση τους, ούτε δίνει τελεσίδικα την έκβαση της ιστορίας, όμως κάνει σαφή τη θέση της ταινίας, η οποία καλεί τον θεατή να κάνει την τελική επιλογή. Και αυτό ίσως είναι το πιο δύσκολο από όλα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Η λιτή αφήγηση, ο χαλαρός ρυθμός ανάπτυξης και η αίσθηση ενός ρεαλιστικού σινεμά θα κάνουν τους πιο ανυπόμονους θεατές να «κλωτσήσουν». Ωστόσο, το ηθικό δίλημμα της ταινίας, οι αντιθέσεις μεταξύ ειδυλλιακής φύσης και εκρήξεων βίας, και η εξερεύνηση μιας τόσο διχασμένης πραγματικότητας θα κάνουν τους πιο απαιτητικούς να δώσουν ψήφο εμπιστοσύνης. Φυσικά και θα μπορούσε να είναι πιο πλούσιο ή ακριβές στην τοποθέτησή του. Το «Alias Maria», όμως, θέλει περισσότερο να παρουσιάσει και όχι τόσο να κρίνει, αφήνοντας αυτόν τον ρόλο στον ίδιο τον θεατή. Αν γοητεύεσαι από το σινεμά που επιθυμεί να σε προβληματίσει, προχώρα ελεύθερα. Αν επιθυμείς να εντοπίζεις και μια σαφή τοποθέτηση, τότε ίσως μείνεις ξεκρέμαστος.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!