FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΚΑΙ Η ΚΟΥΝΙΑ (2013)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαρία Ντούζα
  • ΚΑΣΤ: Μυρτώ Αλικάκη, Ηλίας Λογοθέτης, Μιργιάνα Καράνοβιτς, Νίκος Ορφανός, Γιώργος Σουξές, Ίρις Μίττα, Ελένη Κουλέτση
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS

Ελληνίδα, μόνιμη κάτοικος Λονδίνου και νεο-εκλεγείσα καθηγήτρια καρδιολογίας, δέχεται κλήση από τον πατέρα της ότι πρέπει να επιστρέψει στην πατρίδα. Ενώ και η οικογενειακή της σταθερότητα απειλείται από πρόσφατες εξελίξεις, η Ελένη αποφασίζει να γυρίσει για λίγες μέρες, μόνο και μόνο για να βρει τα πράγματα τελείως διαφορετικά από ό,τι τα άφησε. Και σε αυτά περιλαμβάνεται η παρουσία μίας γυναίκας από τη Σερβία στο σπίτι του πατέρα της.

Αυτό για το οποίο δεν μπορεί να κατηγορήσει κανείς τη Μαρία Ντούζα είναι για έλλειψη φιλοδοξίας. Στην ίδια ταινία, η σκηνοθέτις και σεναριογράφος επιχειρεί να καλύψει ένα εύρος θεματικών, που, είτε λίγο είτε πολύ, έχουν να κάνουν με την έννοια τής μετανάστευσης, τόσο στο παρελθόν όσο και στο σήμερα, αλλά και την έννοια τής «πατρίδας», καθώς και των παραγόντων που την ορίζουν. Παράλληλα, δυναμιτίζει την αφήγηση με οικογενειακά μυστικά αλλά και ιστορικές λεπτομέρειες, που δίνουν μεν βολική πάσα για τις εξελίξεις του οικογενειακού παρελθόντος των χαρακτήρων, αλλά έχουν ως αποτέλεσμα ο αφηγηματικός ιστός να μοιάζει τόσο πλήρης ώστε μπορεί να χαρακτηριστεί και υπερφορτωμένος.

Για την ακρίβεια, ο χαρακτήρας τόσο της Ελένης (Μυρτώ Αλικάκη), όσο και του πατέρα της (Ηλίας Λογοθέτης) αλλά και της Σέρβας, που συμπληρώνει το πρωταγωνιστικό τρίδυμο (Μιργιάνα Καράνοβιτς), είναι σε τέτοιο βαθμό επηρεασμένοι από το παρελθόν, που, ουσιαστικά, στην υπόθεση υπάρχει υλικό για… ολόκληρη τηλεοπτική σειρά! Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, η ιστορία να μεταπηδά από υποπλοκή σε υποπλοκή, χωρίς να προλαβαίνει να αφιερώσει επαρκή χρόνο για την ανάπτυξή της, αλλά και να έχει μια συνεχή διάθεση για όλο και περισσότερες ανατροπές, μέχρι να αποκαλυφθεί ολόκληρη η αλήθεια της ιστορίας. Κατά στιγμές, γίνεται προφανής η πρόθεση της σκηνοθέτιδος να καλύψει σε όσο μεγαλύτερο εύρος γίνεται το θέμα της, αναλύοντας κάθε πιθανή προέκτασή του, όμως, η έλλειψη επιμέρους εμβάθυνσης, το κάνει να φαίνεται επιφανειακό και, τελικά, προβληματικό. Το μάλλον κλισέ και αναγκαστικά καθαρτικό φινάλε δε φαίνεται να βοηθά για την ανατροπή των εντυπώσεων.

Παρ’ όλα αυτά, η φροντισμένη παραγωγή και οι σοβαρές ερμηνείες (η Μυρτώ Αλικάκη δεν έχει απογοητεύσει ποτέ, εξάλλου) δίνουν ελαφρυντικά σε μία ταινία, που, ευτυχώς, μοιάζει ελληνική και σύγχρονη, αλλά με κλασικίζουσα προσέγγιση, μακριά από τους πειραματισμούς ύφους και νόρμας στους οποίους μας έχει συνηθίσει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά. «Το Δέντρο και η Κούνια» προσφέρει έναν κινηματογράφο mainstream και ανοιχτό προς το ευρύ κοινό, όμως, το πρόβλημά του είναι ότι δεν έχει την ικανότητα να προσδώσει επαρκή δραματική ισχύ στα επιμέρους γεγονότα, ώστε να αποκτήσει σταδιακά και το μεγάλο συναισθηματικό φορτίο, το οποίο φιλοδοξεί να μεταδώσει. Ειδικά για μία ταινία που μοιράζεται τόσους πολλούς από τους σύγχρονους προβληματισμούς τής ελληνικής κοινωνίας, είναι απογοητευτικό να καταλήγει τόσο αποστειρωμένη και «ασφαλής».

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν οι έννοιες «ξενιτιά» και «μετανάστευση» χτυπάνε κόκκινο όταν τις ακούς, μάλλον η θεματική της ταινίας βρίσκεται πολύ κοντά σε σένα. Είσαι, όμως, σίγουρος ότι θέλεις να ακούσεις τα προφανή για κάτι που… προφανώς έχεις κινηματογραφικά βιώσει καλύτερα; Επίσης, δεν αντέχεις τα δράματα, α πα πα μακριά από σένα; Τότε, μην το σκέφτεσαι καν. Από την άλλη, τρέχεις να δεις κάθε ελληνικό φιλμ στους κινηματογράφους; Χαρά στο κουράγιο σου. Οι φιλόδοξες προσπάθειες και οι στιβαρές ερμηνείες δεν αναιρούν πάντως το γεγονός ότι τούτη η φιλμική απόπειρα διαθέτει περισσότερες γενικολογίες από όσο θα επιθυμούσε.


MORE REVIEWS

ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2022

Το κορυφαίο ετήσιο κινηματογραφικό γεγονός της πρωτεύουσας είναι ξανά εθιμικά πιστό στο ραντεβού του με το κοινό, εκ νέου και υγειονομικών συνθηκών επιτρεπουσών σε χειμερινές αίθουσες αποκλειστικά (ΑΣΤΟΡ, ΔΑΝΑΟ, ΙΝΤΕΑΛ, ΤΡΙΑΝΟΝ και, φέτος για πρώτη φορά, ΑΣΤΥ).

ΧΑΜΟΓΕΛΑ

Νοσοκομειακή ψυχίατρος καλείται να εξετάσει νεοεισαχθείσα σε κατάσταση κρίσης, η οποία πιστεύει πως κάποια υπερφυσική δύναμη «καταλαμβάνει» τα πρόσωπα των ανθρώπων γύρω της, με αναγνωρίσιμο χαρακτηριστικό ένα αρρωστημένο χαμόγελο. Έξαφνα, αυτοκτονεί μπροστά στα μάτια της κι εκείνη υποψιάζεται πως πρόκειται για ένα είδος «κατάρας» που, πλέον, πέρασε σ’ αυτήν!

Ο ΕΡΩΤΑΣ ΤΑ ΑΛΛΑΖΕΙ ΟΛΑ

Η Χίλντι, μετά την απεξάρτησή της από το αλκοόλ, ανασυνθέτει την καριέρα της στη Νέα Αγγλία, επαναπροσδιορίζοντας αξίες οικημάτων και ζωής, μιλώντας απευθείας στην κάμερα, «στα κορίτσια της» (δύο πανέμορφα σκυλιά και όχι στις κόρες της), στον ψυχίατρο της περιοχής και στον Φρανκ, ένα παλιό της flirt που αναθερμαίνεται. Το οικογενειακό (και όχι μόνο) περιβάλλον θα εκφράσει ανησυχία και gay πρώην σύζυγος θα παρευρεθεί σε δείπνο, κατά το οποίο η Χίλντι μας εξηγεί γιατί τους άφησε να τη στείλουν στην απεξάρτηση και πώς είναι η ζωή της τώρα.

Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΒΑΣΙΛΙΑΣ

Μία δραματοποιημένη απόπειρα καταγραφής της ιστορίας των Αγκότζι, μιας αποκλειστικά γυναικείας ομάδας πολεμιστριών οι οποίες προστάτευαν το Αφρικανικό Βασίλειο της Δαχομέης, από τον 17ο έως τον 19ο αιώνα.

Η ΦΛΕΓΟΜΕΝΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

Όταν δεξαμενή άντλησης πετρελαίου στις νορβηγικές ακτές καταρρέει, διασώστες και ερευνητές ανακαλύπτουν πως το γεγονός οφείλεται σε κάτι που υπερβαίνει κατά πολύ τα όρια του συνηθισμένου ατυχήματος.

MR KLEIN

MR KLEIN

Αυτό που πας στο Λονδίνο να γίνεις καρδιολόγα, αλλά σου τηλεφωνάει ο ντάντι και πρέπει να γυρίσεις πίσω γιατί… βλέπεις ελληνικό δράμα. Ασταμάτητη δράση και πάθη! Ξέρεις τώρα…