FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΚΑΙ Η ΚΟΥΝΙΑ (2013)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαρία Ντούζα
  • ΚΑΣΤ: Μυρτώ Αλικάκη, Ηλίας Λογοθέτης, Μιργιάνα Καράνοβιτς, Νίκος Ορφανός, Γιώργος Σουξές, Ίρις Μίττα, Ελένη Κουλέτση
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS

Ελληνίδα, μόνιμη κάτοικος Λονδίνου και νεο-εκλεγείσα καθηγήτρια καρδιολογίας, δέχεται κλήση από τον πατέρα της ότι πρέπει να επιστρέψει στην πατρίδα. Ενώ και η οικογενειακή της σταθερότητα απειλείται από πρόσφατες εξελίξεις, η Ελένη αποφασίζει να γυρίσει για λίγες μέρες, μόνο και μόνο για να βρει τα πράγματα τελείως διαφορετικά από ό,τι τα άφησε. Και σε αυτά περιλαμβάνεται η παρουσία μίας γυναίκας από τη Σερβία στο σπίτι του πατέρα της.

Αυτό για το οποίο δεν μπορεί να κατηγορήσει κανείς τη Μαρία Ντούζα είναι για έλλειψη φιλοδοξίας. Στην ίδια ταινία, η σκηνοθέτις και σεναριογράφος επιχειρεί να καλύψει ένα εύρος θεματικών, που, είτε λίγο είτε πολύ, έχουν να κάνουν με την έννοια τής μετανάστευσης, τόσο στο παρελθόν όσο και στο σήμερα, αλλά και την έννοια τής «πατρίδας», καθώς και των παραγόντων που την ορίζουν. Παράλληλα, δυναμιτίζει την αφήγηση με οικογενειακά μυστικά αλλά και ιστορικές λεπτομέρειες, που δίνουν μεν βολική πάσα για τις εξελίξεις του οικογενειακού παρελθόντος των χαρακτήρων, αλλά έχουν ως αποτέλεσμα ο αφηγηματικός ιστός να μοιάζει τόσο πλήρης ώστε μπορεί να χαρακτηριστεί και υπερφορτωμένος.

Για την ακρίβεια, ο χαρακτήρας τόσο της Ελένης (Μυρτώ Αλικάκη), όσο και του πατέρα της (Ηλίας Λογοθέτης) αλλά και της Σέρβας, που συμπληρώνει το πρωταγωνιστικό τρίδυμο (Μιργιάνα Καράνοβιτς), είναι σε τέτοιο βαθμό επηρεασμένοι από το παρελθόν, που, ουσιαστικά, στην υπόθεση υπάρχει υλικό για… ολόκληρη τηλεοπτική σειρά! Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, η ιστορία να μεταπηδά από υποπλοκή σε υποπλοκή, χωρίς να προλαβαίνει να αφιερώσει επαρκή χρόνο για την ανάπτυξή της, αλλά και να έχει μια συνεχή διάθεση για όλο και περισσότερες ανατροπές, μέχρι να αποκαλυφθεί ολόκληρη η αλήθεια της ιστορίας. Κατά στιγμές, γίνεται προφανής η πρόθεση της σκηνοθέτιδος να καλύψει σε όσο μεγαλύτερο εύρος γίνεται το θέμα της, αναλύοντας κάθε πιθανή προέκτασή του, όμως, η έλλειψη επιμέρους εμβάθυνσης, το κάνει να φαίνεται επιφανειακό και, τελικά, προβληματικό. Το μάλλον κλισέ και αναγκαστικά καθαρτικό φινάλε δε φαίνεται να βοηθά για την ανατροπή των εντυπώσεων.

Παρ’ όλα αυτά, η φροντισμένη παραγωγή και οι σοβαρές ερμηνείες (η Μυρτώ Αλικάκη δεν έχει απογοητεύσει ποτέ, εξάλλου) δίνουν ελαφρυντικά σε μία ταινία, που, ευτυχώς, μοιάζει ελληνική και σύγχρονη, αλλά με κλασικίζουσα προσέγγιση, μακριά από τους πειραματισμούς ύφους και νόρμας στους οποίους μας έχει συνηθίσει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά. «Το Δέντρο και η Κούνια» προσφέρει έναν κινηματογράφο mainstream και ανοιχτό προς το ευρύ κοινό, όμως, το πρόβλημά του είναι ότι δεν έχει την ικανότητα να προσδώσει επαρκή δραματική ισχύ στα επιμέρους γεγονότα, ώστε να αποκτήσει σταδιακά και το μεγάλο συναισθηματικό φορτίο, το οποίο φιλοδοξεί να μεταδώσει. Ειδικά για μία ταινία που μοιράζεται τόσους πολλούς από τους σύγχρονους προβληματισμούς τής ελληνικής κοινωνίας, είναι απογοητευτικό να καταλήγει τόσο αποστειρωμένη και «ασφαλής».

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν οι έννοιες «ξενιτιά» και «μετανάστευση» χτυπάνε κόκκινο όταν τις ακούς, μάλλον η θεματική της ταινίας βρίσκεται πολύ κοντά σε σένα. Είσαι, όμως, σίγουρος ότι θέλεις να ακούσεις τα προφανή για κάτι που… προφανώς έχεις κινηματογραφικά βιώσει καλύτερα; Επίσης, δεν αντέχεις τα δράματα, α πα πα μακριά από σένα; Τότε, μην το σκέφτεσαι καν. Από την άλλη, τρέχεις να δεις κάθε ελληνικό φιλμ στους κινηματογράφους; Χαρά στο κουράγιο σου. Οι φιλόδοξες προσπάθειες και οι στιβαρές ερμηνείες δεν αναιρούν πάντως το γεγονός ότι τούτη η φιλμική απόπειρα διαθέτει περισσότερες γενικολογίες από όσο θα επιθυμούσε.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Αυτό που πας στο Λονδίνο να γίνεις καρδιολόγα, αλλά σου τηλεφωνάει ο ντάντι και πρέπει να γυρίσεις πίσω γιατί… βλέπεις ελληνικό δράμα. Ασταμάτητη δράση και πάθη! Ξέρεις τώρα…