FreeCinema

Follow us

Η ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΕΝΟΣ ΨΕΥΤΗ (2012)

(A LIAR’S AUTOBIOGRAPHY: THE UNTRUE STORY OF MONTY PYTHON’S GRAHAM CHAPMAN)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπιλ Τζόουνς, Τζεφ Σίμσον, Μπεν Τίμλετ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 85’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Από τα ιδρυτικά μέλη των Μόντι Πάιθον, ο Γκρέιαμ Τσάπμαν πέθανε 48 μόλις χρονών, χτυπημένος από τον καρκίνο. Είχε, όμως, ήδη προλάβει να γράψει την ανορθόδοξη αυτοβιογραφία του και να ηχογραφήσει αποσπάσματά της. Αυτές τις ηχογραφήσεις «ζωγραφίζουν» μερικοί από τους αξιολογότερους σύγχρονους καλλιτέχνες και studios κινουμένων σχεδίων, για να φτιάξουν μια αυτοβιογραφία διαφορετική από τις άλλες.

Ο υπότιτλος αυτού του ιδιότροπου κινηματογραφικού πλάσματος διατείνεται πως πρόκειται για την «ψεύτικη ιστορία» του Τσάπμαν, ενώ (πλην του Έρικ Άιντλ, που για αδιευκρίνιστους λόγους απείχε από τη δημιουργία του) οι εναπομείναντες Πάιθον, Τζον Κλιζ, Μάικλ Πέιλιν, Τέρι Τζόουνς και Τέρι Γκίλιαμ (που δανείζουν τις φωνές τους σε διάφορους από τους χαρακτήρες του) επιμένουν πως δεν είναι ντοκιμαντέρ. Όλοι έχουν δίκιο και… άδικο!

Κάθε άλλο παρά φωτο-ρεαλιστικό, πολυμορφικό (και δη διαφόρων σχολών και επιρροών), πειραγμένο κινούμενο σχέδιο, γεμάτο υπερρεαλιστικά, κωμικοτραγικά ανέκδοτα, δεν μπορεί μεν να χαρακτηριστεί ούτε βιογραφία, ούτε ντοκιμαντέρ. Από την άλλη, όμως, όλες οι βασικές, κωμικοτραγικές αλήθειες της ζωής του Τσάπμαν, που τον έχτισαν πετραδάκι-πετραδάκι ως ξεχωριστό άνθρωπο, είναι όλες εδώ: η είσοδός του στον κόσμο εν μέσω γερμανικού βομβαρδισμού, η βιβλιοφαγία του, το πτυχίο του στην Ιατρική, η αγάπη του για το σεξ και την κωμωδία, η γενναία, ανεπιτήδευτη ομοφυλοφιλία του, η ακούραστη (24 ετών, μέχρι τέλους) σχέση του με το σεναριογράφο Ντέιβιντ Σέρλοκ, η χρόνια, αυτοκαταστροφική μάχη του με τον αλκοολισμό… Με ατρόμητο αυτοσαρκασμό και γενναιόδωρο μαύρο χιούμορ, ο Τσάπμαν ανατέμνει μέχρι το κόκκαλο τον εαυτό του για να τον γνωρίσει από την καλή και από την ανάποδη, να τον αποδεχτεί και να τον κοινωνήσει, βγάζοντας επιδεικτικά γλώσσα στη δικτατορία του φυσιολογικού.

Σε αυτή του την προσπάθεια γίνεται ηθικός αυτουργός ουκ ολίγων ανθολογικών φιλμικών σκετς (βλέπε, μεταξύ άλλων, την ψυχανάλυσή του από έναν ασπρόμαυρο Σίγκμουντ Φρόιντ με την τσιριχτή φωνή της… Κάμερον Ντίαζ, το φιδάκι που παίζει, προχωρώντας ως πιόνι ανάμεσα σε πέη, βυζιά και στατιστικά γραφήματα, για να συνειδητοποιήσει τη σεξουαλικότητά του, ή το δεικτικό ξεμπρόστιασμα της υπερφίαλης καθημερινότητας του Χόλιγουντ των party), ενώ βροντοφωνάζει ευφάνταστα την πεποίθησή του πως τη ζωή αξίζει να τη ζεις μόνο παίρνοντας ρίσκα και όντας διαφορετικός. Ωστόσο, χωρίς να το θέλει (αφού ο ίδιος πέθανε 23 ολόκληρα χρόνια πριν απ’ το πλάσιμο αυτού του φιλμ) μπορεί και να σε προδώσει. Γιατί αυτή η ιδιόρρυθμη, «ψεύτικη» αυτοβιογραφία του δεν είναι η «3D κωμική extravaganza» που υπόσχεται το tagline της. Το 3D ελάχιστα της προσφέρει, ενώ στην πραγματικότητα πρόκειται για μια λίγο γλυκιά και πολύ πικρή δραματική κομεντί, διάσπαρτη με οδυνηρές σφήνες κατάμαυρου χιούμορ. Έτσι, αν περιμένεις ένα ξεκαρδιστικά σουρεάλ κωμικό ντελίριο από εκείνα στα οποία μας έχουν συνηθίσει οι Πάιθον, θα απογοητευτείς σφόδρα, ενώ στο τελευταίο 20λεπτο της απεξάρτησης από το αλκοόλ, ίσως κουραστείς κιόλας. Αν, όμως, αγνοήσεις τις παραπλανητικές κορώνες της καμπάνιας προώθησης του φιλμ και βγεις στον πηγαιμό για την Ιθάκη του συνειδητοποιημένος, ούτε Λαιστρυγόνες, ούτε Κύκλωπες θα φοβηθείς…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν είναι μια κωμωδία των Πάιθον. Δεν είναι για γέλια. Δεν είναι για κλάματα. Είναι το σουρεάλ εύστοχο ταξίδι αυτογνωσίας ενός πρωτοπόρου, που μπορεί να σε προκαλέσει να δεις και τον δικό σου εαυτό με άλλα, καλύτερα, πιο καθαρά και διαπεραστικά μάτια. Αντέχεις;


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας μακαρίτης από τους Μόντι τους Πάιθον και μιλάει για τη ζωή του κι από πάνω παίζουνε κάτι κινούμενα σχέδια. Είναι και 3D, για το φέσι στο εισιτήριο. Με ποτάκι. Μόνο.