FreeCinema

Follow us

ΠΡΙΜΑ ΜΠΑΛΑΡΙΝΑ (2023)

(JOIKA)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζέιμς Νάπιερ Ρόμπερτσον
  • ΚΑΣΤ: Τάλια Ράιντερ, Ντιάνε Κρούγκερ, Μπορίς Σικ, Τόμας Κοτ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 110'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Η ιστορία της νεαρής χορεύτριας Τζόι Γουόμακ, που από το Τέξας βρέθηκε στην Ακαδημία των Μπαλέτων Bolshoi, για να γίνει η πρώτη Αμερικανίδα που πήρε δίπλωμα από τη θρυλική σχολή.

Από τις κάμποσες ταινίες χορού που έχουν εμφανιστεί εδώ και χρόνια, το «Πρίμα Μπαλαρίνα» παρουσιάζει ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον εξαιτίας της πρωτοτυπίας της ιστορίας του, άσχετα από το γεγονός της έμπνευσης από πραγματικά γεγονότα. Ο Νεοζηλανδός Τζέιμς Νάπιερ Ρόμπερτσον έχει διαχειριστεί το θέμα μ’ ένα πάθος που ενίοτε χτίζει σασπένς επιπέδου θρίλερ (!), όμως, όταν το φιλμ σκοντάφτει σε καταγγελτικές «παγίδες» πολιτικής, αισθάνεσαι ότι παρεκτρέπεται σαν να δικάζει ολόκληρη τη Ρωσία!

Η νεαρή Τζόι Γουόμακ καταφέρνει να γίνει αποδεκτή από την Ακαδημία των Μπαλέτων Bolshoi, όπου ως (η μοναδική) Αμερικανίδα χορεύτρια αντιμετωπίζει την έχθρα των άλλων κοριτσιών και η εκπαίδευσή της μοιάζει περισσότερο με… βασανιστήρια σκληραγώγησης. Οι σωματικές της αντοχές δοκιμάζονται δίχως προηγούμενο, οι pointe ματώνουν… κυριολεκτικά και ο ανταγωνισμός στις audition ρόλων κρύβει δολοπλόκα σχέδια κάθε φύσης (από θραύσματα γυαλιού μέσα στα παπούτσια, μέχρι γραφειοκρατικές τυπικότητες εθνικού συμφέροντος!).

Στο κομμάτι του χορού, το φιλμ σε παίρνει μαζί του και σε κερδίζει. Παράλληλα, όμως, η γραφικότητα της απεικόνισης ενός σκληρού καταστασιακού δίνει στον θεατή την εντύπωση πως παρακολουθεί ένα έργο (οριακά) αντι-σοβιετικής προπαγάνδας, το οποίο αν και δεν φτάνει την υπερβολή των «Λευκών Νυχτών» (1985), για παράδειγμα, μετατρέπει την Ακαδημία των Bolshoi σε μια τρομακτική παρομοίωση των… Γκουλάγκ! Το σημείο όπου η Τζόι(κα) παραχωρεί συνέντευξη στην οποία ισχυρίζεται πως η Ακαδημία και τα Μπαλέτα της είναι βουτηγμένα στη διαφθορά, αφήνει σαφείς νύξεις περί «εκπόρνευσης» των χορευτριών ώστε ν’ αποκτούν «σπόνσορες» ή και χάρες για solo σε παραστάσεις, κάτι το οποίο σπιλώνει άσχημα τη φήμη των Bolshoi.

Στον ομώνυμο ρόλο, η Τάλια Ράιντερ στέκεται με δυναμισμό και πειθώ, αν και το σενάριο δεν αναλύει σε βάθος τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς της, ούτε καταφέρνει να εξηγήσει τη «μετάλλαξή» της σ’ ένα πλάσμα ψυχρό και κυνικό συναισθηματικά, με μοναδικό στόχο να πραγματοποιήσει ένα όνειρο που σταδιακά έπαιρνε τη μορφή μαζοχιστικής αυτο-ταπείνωσης. Παρά τις ενστάσεις γύρω από το περιεχόμενο, πάντως, εδώ υπάρχουν (και) συναρπαστικές σεκάνς που τραβούν την προσοχή του βλέμματος, αφήνοντας πίσω τις σκέψεις αμφιβολίας.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα must-see για ανθρώπους του χώρου και ειδικότερα κορίτσια που σκέφτονται ν’ αφοσιωθούν στον χορό. Το πολιτικό κομμάτι της υπόθεσης δεν το διαχειρίζεται κραυγαλέα αρνητικά ο Τζέιμς Νάπιερ Ρόμπερτσον, αλλά σίγουρα κάπου διχάζει.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.