FreeCinema

Follow us

ΛΟΥΓΚΕΡ (2021)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κώστας Χαραλάμπους
  • ΚΑΣΤ: Τάσος Νούσιας, Στεφανία Γουλιώτη, Γιωργής Τσουρής, Ερρίκος Λίτσης, Νίκος Χίλιος, Έφη Γούση, Μάνος Ιωάννου, Κυριακή Γάσπαρη, Δημήτρης Μακαλιάς, Ισίδωρος Σταμούλης, Χρήστος Ευθυμίου, Γιολάντα Μπαλαούρα, Κορίνα Αλεξανδρίδου, Αλέξανδρος Τρανουλίδης, Σοφία Μανωλάκου, Νίκη Λάμη, Μαρία Οικονόμου, Γιώργος Ζώης, Κυριακή Στούρου, Γιώργος Γαρνάβος, Μαίρη Σταυρακέλλη
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 127'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Ορεινή Κρήτη, 1958. Η φτωχή μα εργατική οικογένεια Αγγελιδάκη κάνει ένα υπερφιλόδοξο άλμα, από το εμπόριο λαδιού στην εκμετάλλευση… πετρελαίου (!), αποκτά τεράστια πλούτη και ανέρχεται στην ελληνική κοινωνία. Τα λεφτά, όμως, δεν φέρνουν την ευτυχία…

Αν και δεν υπάρχει επίσημη αναφορά σε αληθινά πρόσωπα και γεγονότα, το «Λούγκερ» του Κώστα Χαραλάμπους αποτελεί μία άτυπη βιογραφία της γνωστής επιχειρηματικής οικογένειας Μαμιδάκη (η οποία ίδρυσε την εταιρεία Jet Oil). Το μήνυμα του έργου είναι προφανές. Τα πλούτη (ενίοτε) έχουν τη δύναμη να καταστρέφουν τους ανθρώπους. Απλά, με αυτό το φιλμικό αποτέλεσμα, δεν χρειαζόταν να υποβιβάσουν τόσο και την υπόληψή τους…

Ο αφηγηματικός σκελετός του φιλμ αναπηδά από το παρελθόν της οικογένειας στα πάτρια εδάφη, σε μία νοσοκομειακή «υποπλοκή» στην Αθήνα του 1984, όπου μέλος της οικογένειας νοσηλεύεται μετά από ατύχημα και μοιράζεται (ανεξήγητα γιατί) δίκλινο δωμάτιο με τυχαίο ασθενή λαϊκών καταβολών και με έφεση στην αθυροστομία (ή το «πέσιμο» στις νοσοκόμες)! Ο τόνος των συγκεκριμένων σκηνών, μαζί με την ερμηνεία του Ερρίκου Λίτση, παραπέμπουν σ’ ένα είδος «comic relief» που μοιάζει να ήρθε από άλλη ταινία και σε υποψιάζει (από πολύ νωρίς) για το φιάσκο ολόκληρου του εγχειρήματος, το οποίο θα ήθελε να σταθεί σαν δραματική saga φαμίλιας, όμως, καταλήγει να είναι ένα camp fest τηλεοπτικής αισθητικής σειράς της δεκαετίας του ’90.

Να επισημανθεί ότι το μεγαλύτερο μέρος του πρώτου πενηντάλεπτου του έργου που αφορά στο παρελθόν και τη δράση στα πάτρια εδάφη, διαδραματίζεται στην… κοινή αυλή της οικογένειας, με στιγμές απείρου κάλλους (ειδικά εκείνες των σεξουαλικών περιπτύξεων) και στοιχεία «ντοπιολαλιάς» για να μην ξεχνάμε το couleur locale της υπόθεσης. Τα «περήφανα» ‘80s του ΠΑΣΟΚ και της «υπέρμετρης κοινωνικής ανόδου» (κατά το δελτίο Τύπου) στην Αθήνα, περιορίζονται σε σεκάνς «έξαλλης» nightlife που πάντοτε λαμβάνουν χώρα στο El Convento Del Arte του Μεταξουργείου, με μία essence «καμπαρετζίδικης» παρακμής, η οποία μόνο το μειδίαμα μπορεί να προκαλέσει. Το υπόλοιπο μέρος της «χλιδής» καλύπτουν εσωτερικά πλάνα σε βίλες αμφιβόλου γούστου, κατά τα στερεότυπα του νεοελληνικού πλουτισμού (κοινώς, εκεί έχει γίνει δουλίτσα…).

Ερμηνευτικά, το σύνολο του καστ βρίσκεται στα όρια της παρωδίας, με μελοδραματικούς «χρωματισμούς» που σε κάνουν να νοσταλγείς τις εποχές της τηλεοπτικής «Λάμψης» (όπου, έστω, το ζούσες το fun της υπόθεσης, σε αντίθεση με τη λανθάνουσα σοβαροφάνεια της καθοδήγησης του Χαραλάμπους εδώ). Αν και σε μικρό ρόλο, διακρίνεται μία υποψία αυτοσαρκασμού (και εσωτερικού χαβαλέ) στο παίξιμο της Έφης Γούση, ενώ απόλυτο highlight αποτελεί η… αγέραστη και απέθαντη γιαγιά της Μαίρης Σταυρακέλλη. Δεν περιγράφω άλλο!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κινηματογραφικός διασυρμός. Εγώ αν ήμουν μέλος αυτής της οικογένειας εφοπλιστών, θα έκανα μήνυση. (Ουπς! Ένα τέτοιο συμμετέχει στην παραγωγή του φιλμ!)


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.