FreeCinema

Follow us

ΠΡΙΜΑ ΜΠΑΛΑΡΙΝΑ (2023)

(JOIKA)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζέιμς Νάπιερ Ρόμπερτσον
  • ΚΑΣΤ: Τάλια Ράιντερ, Ντιάνε Κρούγκερ, Μπορίς Σικ, Τόμας Κοτ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 110'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Η ιστορία της νεαρής χορεύτριας Τζόι Γουόμακ, που από το Τέξας βρέθηκε στην Ακαδημία των Μπαλέτων Bolshoi, για να γίνει η πρώτη Αμερικανίδα που πήρε δίπλωμα από τη θρυλική σχολή.

Από τις κάμποσες ταινίες χορού που έχουν εμφανιστεί εδώ και χρόνια, το «Πρίμα Μπαλαρίνα» παρουσιάζει ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον εξαιτίας της πρωτοτυπίας της ιστορίας του, άσχετα από το γεγονός της έμπνευσης από πραγματικά γεγονότα. Ο Νεοζηλανδός Τζέιμς Νάπιερ Ρόμπερτσον έχει διαχειριστεί το θέμα μ’ ένα πάθος που ενίοτε χτίζει σασπένς επιπέδου θρίλερ (!), όμως, όταν το φιλμ σκοντάφτει σε καταγγελτικές «παγίδες» πολιτικής, αισθάνεσαι ότι παρεκτρέπεται σαν να δικάζει ολόκληρη τη Ρωσία!

Η νεαρή Τζόι Γουόμακ καταφέρνει να γίνει αποδεκτή από την Ακαδημία των Μπαλέτων Bolshoi, όπου ως (η μοναδική) Αμερικανίδα χορεύτρια αντιμετωπίζει την έχθρα των άλλων κοριτσιών και η εκπαίδευσή της μοιάζει περισσότερο με… βασανιστήρια σκληραγώγησης. Οι σωματικές της αντοχές δοκιμάζονται δίχως προηγούμενο, οι pointe ματώνουν… κυριολεκτικά και ο ανταγωνισμός στις audition ρόλων κρύβει δολοπλόκα σχέδια κάθε φύσης (από θραύσματα γυαλιού μέσα στα παπούτσια, μέχρι γραφειοκρατικές τυπικότητες εθνικού συμφέροντος!).

Στο κομμάτι του χορού, το φιλμ σε παίρνει μαζί του και σε κερδίζει. Παράλληλα, όμως, η γραφικότητα της απεικόνισης ενός σκληρού καταστασιακού δίνει στον θεατή την εντύπωση πως παρακολουθεί ένα έργο (οριακά) αντι-σοβιετικής προπαγάνδας, το οποίο αν και δεν φτάνει την υπερβολή των «Λευκών Νυχτών» (1985), για παράδειγμα, μετατρέπει την Ακαδημία των Bolshoi σε μια τρομακτική παρομοίωση των… Γκουλάγκ! Το σημείο όπου η Τζόι(κα) παραχωρεί συνέντευξη στην οποία ισχυρίζεται πως η Ακαδημία και τα Μπαλέτα της είναι βουτηγμένα στη διαφθορά, αφήνει σαφείς νύξεις περί «εκπόρνευσης» των χορευτριών ώστε ν’ αποκτούν «σπόνσορες» ή και χάρες για solo σε παραστάσεις, κάτι το οποίο σπιλώνει άσχημα τη φήμη των Bolshoi.

Στον ομώνυμο ρόλο, η Τάλια Ράιντερ στέκεται με δυναμισμό και πειθώ, αν και το σενάριο δεν αναλύει σε βάθος τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς της, ούτε καταφέρνει να εξηγήσει τη «μετάλλαξή» της σ’ ένα πλάσμα ψυχρό και κυνικό συναισθηματικά, με μοναδικό στόχο να πραγματοποιήσει ένα όνειρο που σταδιακά έπαιρνε τη μορφή μαζοχιστικής αυτο-ταπείνωσης. Παρά τις ενστάσεις γύρω από το περιεχόμενο, πάντως, εδώ υπάρχουν (και) συναρπαστικές σεκάνς που τραβούν την προσοχή του βλέμματος, αφήνοντας πίσω τις σκέψεις αμφιβολίας.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα must-see για ανθρώπους του χώρου και ειδικότερα κορίτσια που σκέφτονται ν’ αφοσιωθούν στον χορό. Το πολιτικό κομμάτι της υπόθεσης δεν το διαχειρίζεται κραυγαλέα αρνητικά ο Τζέιμς Νάπιερ Ρόμπερτσον, αλλά σίγουρα κάπου διχάζει.


MORE REVIEWS

ΚΛΕΙΔΩΣΕΣ; - ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΟΙ

«Αφού χαλάσει το αυτοκίνητό τους σε μια μικρή πόλη, ένα νεαρό ζευγάρι αναγκάζεται να περάσει τη νύχτα σε μια απομακρυσμένη καμπίνα. Αρχίζουν, όμως, να τρομοκρατούνται από τρεις μασκοφόρους αγνώστους χωρίς κίνητρο», μας πληροφορεί το δελτίο Τύπου.

Η ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΤΟΥ

Δίδυμο πληρώματος ασθενοφόρου, αποτελούμενο από έμπειρο διασώστη που «τα έχει δει όλα» και από νεοσύλλεκτο που δεν έχει δει τίποτα ακόμα, βιώνει στο πετσί του τη σκληρή Νέα Υόρκη της νύχτας, με τα δεκάδες μακάβρια περιστατικά της.

Η ΑΚΡΗ ΤΟΥ ΝΗΜΑΤΟΣ

«Ένας ντετέκτιβ της Αστυνομίας του Σικάγου λαμβάνει μια κλήση ότι ένας κατά συρροή δολοφόνος εμφανίστηκε στη Σκωτία κι έτσι ξεκινά μια προσωπική αποστολή για να λύσει την υπόθεση που τον διέλυσε, πιάνοντας τον υπεύθυνο, ενώ τίποτα δεν είναι ποτέ όπως φαίνεται», μας πληροφορεί το δελτίο Τύπου.

BOY KILLS WORLD

Μετά την εκτέλεση της μητέρας του και της αδελφής του μπροστά στα μάτια του, ο κωφάλαλος Boy μεγαλώνει κρυφά στη ζούγκλα υπό την επίβλεψη ενός μυστηριώδους ταυτότητας σαμάνου που τον εκπαιδεύει στις πολεμικές τέχνες. Μοναδικός σκοπός της ζωής του, να πάρει μια αιματοβαμμένη εκδίκηση.

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.