FreeCinema

Follow us

WEEK-END (1967)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνική Σάτιρα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζαν-Λικ Γκοντάρ
  • ΚΑΣΤ: Μιρέιγ Νταρκ, Ζαν Γιαν, Ζαν-Πιερ Καλφόν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Ζεύγος μπουρζουάδων, αμφότεροι με κρυφούς εραστές και συνωμοτικά σχέδια δολοφονίας ώστε να μην τους βαραίνει ο θεσμός του γάμου, ετοιμάζονται για ένα μικρό ταξίδι στην επαρχία, με στόχο την εξασφάλιση του μεγαλύτερου μεριδίου από την κληρονομιά του ετοιμοθάνατου πατέρα εκείνης.

Εάν υπήρξε μία ταινία που θα μπορούσε να παρομοιαστεί με βόμβα molotov σε σχέση με το επερχόμενο επαναστατικό ξέσπασμα της γαλλικής κοινωνίας, το οποίο εκφράστηκε μέσω των επεισοδίων του Μάη του ’68, αυτή είναι το «WeekEnd» του Ζαν-Λικ Γκοντάρ. Δομημένη εντελώς άναρχα, σε αφήγηση, εικόνα και ηχητική μπάντα, παρακολουθεί την καταδίκη του αστισμού μέσα από ένα road trip μαζικής εξόδου ενός σαββατοκύριακου στην μποτιλιαρισμένη άσφαλτο, το οποίο βυθίζεται στο αιματοκύλισμα μιας (μεταφορικά ή κυριολεκτικά) πελώριας καραμπόλας αυτοκινήτων, βρίσκοντας στο διάβα του από χαρακτήρες ιστορικούς και λογοτεχνικούς, μέχρι κανίβαλους hippies! Ατυχώς, μετά το «Week-End», ο Γκοντάρ «χτύπησε μπιέλα» (επί το λαϊκότερον), αφιερώθηκε στον μαρξισμό και τον λενινισμό, επέδειξε μία αφοριστική αποστροφή προς την κινηματογραφική φόρμα και μονάχα κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’80 επανέκαμψε (ελαφρώς) δημιουργικά, πριν παραδοθεί ολοκληρωτικά σε αφηρημένες «φιλοσοφίες» περί… παντός επιστητού.

Θέτοντας ως βάση μιας «ελεύθερης» πλοκής τη σχέση ενός ζευγαριού με δολοφονικές σκέψεις από αμφότερες πλευρές, έτσι ώστε εκείνη κι εκείνος να συνεχίσουν τη ζωή τους με τους εραστές τους, και κατόπιν μιας μακράς σεκάνς σεξουαλικών εξομολογήσεων της συζύγου με αναφορές στην «Ιστορία του Ματιού» του Ζορζ Μπατάιγ, το «Week-End» ακολουθεί μια πορεία προς την καταστροφή που μοιάζει με εκκένωση των πολιτών από τον δυτικό πολιτισμό! Όσο απομακρύνονται από την προστασία της bourgeois οικίας τους, από τη στιγμή που ξεπαρκάρουν το αυτοκίνητό τους μέχρι το «άγνωστο» του προορισμού τους στη Φύση, η Κορίν και ο Ρολάν θα βιώνουν έναν ασταμάτητο εξευτελισμό, ίσως προφητικό σε συνάρτηση με τον σύγχρονο απόπατο της ζωής στην Ευρωπαϊκή «Ένωση», θα γίνουν μάρτυρες του τέλους της γλώσσας, ακόμη και της φιλμικής (όταν θ’ αρχίσουν να ουρλιάζουν «Τι σάπια ταινία. Το μόνο που συναντάμε εδώ είναι τρελοί άνθρωποι.»)!

Αδιαφορώντας για την αλήθεια ή οτιδήποτε ρεαλιστικό, ο Γκοντάρ επιτίθεται σε ιδεολογίες, εγκληματικά κατάλοιπα της Ιστορίας και της όποιας διαστρέβλωσης της «Δημοκρατίας», προτείνει την απελευθέρωση του πολίτη από την εξάρτηση σε ηλεκτρονικά συστήματα και συσκευές, οδηγεί τους λαούς πέρα από την παράλυση της συστημικής ζωής και καλεί σε ένα καθολικό sabotage της οικονομίας. Ακόμη και με όπλα, για να τελειώσει αυτή η αδιέξοδη ταξική αντίφαση «πολιτισμού». Για να τελειώσει η ζωή και το σινεμά μαζί. Μην ανησυχείτε, όμως. Ο θάνατος είναι μονάχα ένα faux raccord.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Τι να σου πει το «meta» και οι δήθεν μοντερνίζουσες αναζητήσεις του σινεμά σήμερα, από τη στιγμή που υπάρχει το «Week-End» του Ζαν-Λικ Γκοντάρ. Έργο που κανένας παραγωγός και καμία χώρα δεν θα επέτρεπαν να γυριστεί και να υπάρξει στην εποχή μας. Θα έχουμε πάντοτε λόγους να επιστρέφουμε σε αυτό. Μέχρι να φάμε τις ίδιες μας τις σάρκες.


MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΩΝ

Δύο έφηβοι επιβιβάζονται κατά λάθος σε εξωγήινο διαστημόπλοιο, το οποίο αποδεικνύεται… χρονομηχανή που τους μεταφέρει στην εποχή των δεινοσαύρων! Με τους κινδύνους να είναι αμέτρητοι και τον χρόνο να τους πιέζει ασφυκτικά, οφείλουν να βρουν ασφαλή τρόπο επιστροφής στο σπίτι τους.

DETECTIVE CONAN: ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΥΠΟΒΡΥΧΙΟ

Όταν το πρωτοποριακό σύστημα αναγνώρισης προσώπων της Interpol μπαίνει στο στόχαστρο της Σκοτεινής Οργάνωσης, ο ντετέκτιβ Κονάν αναλαμβάνει να προλάβει τα ολέθρια αποτελέσματα από την πιθανή απώλεια της ρηξικέλευθης τεχνολογίας.

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!