FreeCinema

Follow us

Ο ΣΟΦΕΡ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΣ ΜΑΝΤΛΕΝ (2022)

(UNE BELLE COURSE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κριστιάν Καριόν
  • ΚΑΣΤ: Ντανί Μπουν, Λιν Ρενό, Αλίς Ιζαάζ, Ζερεμί Λαέρτ, Γκουεντολίν Αμόν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 91'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD.21

Οδηγός TAXI, φορτισμένος από τη δυσχερή κατάσταση των οικονομικών του, δέχεται κλήση για κούρσα και έτσι γνωρίζει ηλικιωμένη κυρία που αφήνει το σπίτι της για να «μετακομίσει» σ’ ένα (πιο ασφαλές για την κατάστασή της) γηροκομείο. Στη διαδρομή, θα του πει την ιστορία της ζωής της. Ξέρετε, συμβαίνουν αυτά τα πράγματα στα ΤΑΧΙ…

Τούτη την εβδομάδα ξεκινά επίσημα η φετινή θερινή κινηματογραφική σεζόν. Και διανέμονται τρείς νέες γαλλικές ταινίες. Παρακολουθώντας το «Ο Σοφέρ της κυρίας Μαντλέν», αναρωτιόμουν εάν… μας αξίζει όλο αυτό; Και κατόπιν σκεφτόμουν ένα πιο σοβαρό υποθτικό «σενάριο»: εάν τα ελληνικά γραφεία διανομής σταματούσαν ν’ αγοράζουν αυτά τα φιλμ, μπορεί να «έπεφτε έξω» το 1/3 της ετήσιας γαλλικής παραγωγής; Πιθανότατα ναι!

Γενικά, έκανα πολλές και διάφορες σκέψεις καθώς έβλεπα αυτό το… «τροχαίο» γαλλικουργιάς, αντιμέτωπος με την πραγματική διάσταση του χρόνου, που δεν έλεγε να περάσει. Κι ας μιλάμε για μία κανονική φιλμική διάρκεια 91 λεπτών! Τι έχουμε εδώ; Ηλικιωμένη κυριούλα που καλεί ΤΑΧΙ για να την πάει στο γηροκομείο, αλλά στο δρόμο ζητά διαρκώς να κάνουν «παρακάμψεις» για να δει τι έχουν απογίνει γειτονιές γνώριμες από το παρελθόν της. Ο οδηγός θα φανεί υποχωρητικός διότι η πελάτισσα δείχνει πρόθυμη να τον πληρώσει και με το παραπάνω, στην πορεία θα μετατραπεί σε ακροατή της ιστορίας της ζωής της, θα τη συμπαθήσει και… θα τους βρει η άγρια νύχτα (με την ταρίφα να γράφει ακατάπαυστα!).

Επειδή ο Κριστιάν Καριόν (και ο συν-σεναριογράφος του) αντιλαμβάνεται ότι το κοινό δεν θ’ αντέξει να παρακολουθήσει ολόκληρη ταινία ως «συνεπιβάτης» του οχήματος, η αφήγηση προσθέτει και οπτικοποιημένα flashback από τα νιάτα της Μαντλέν Κελέρ, στα οποία συναντάμε έναν οργασμό στερεοτύπων προσανατολισμού… #meToo, ενώ στο σύγχρονο παρόν το «μείγμα» περιλαμβάνει από αναφορές στη ναζιστική περίοδο του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου μέχρι και ολίγη από «τουριστικά» πλάνα Παρισίων (διότι η κούρσα δεν έχει τελειωμό και μ’ ένα αξιοθέατο… ξεχνιέσαι!).

Η φτήνια της παραγωγής είναι ανελέητη στις σεκάνς από το παρελθόν της ηρωίδας, ο μελοδραματισμός (χωρίς η σκηνοθετική γραμμή να ρέπει ουσιαστικά προς τέτοια κατεύθυνση) της πλοκής στις συγκεκριμένες στιγμές ξεχνά τι θα πει χειρόφρενο και η ευχή… να τους χτυπούσε μια νταλίκα δεν πραγματοποιείται ποτέ, ώστε να έχει ένα… αίσιο τέλος ο θεατής.

Το κυρίως πρωταγωνιστικό δίδυμο (του σήμερα) αποτελεί, επίσης, μια δυσάρεστη «έκπληξη». Όσοι από εσάς γνωρίζετε τι εστί Λιν Ρενό, θα βυθιστείτε στη θλίψη βλέποντας το γήρας να έχει εξαφανίσει όλη τη λάμψη μιας υπέροχης και πολυτάλαντης diva της showbiz, με καριέρα που αξίζει ν’ αναζητήσει κανείς (σε περίπτωση που δεν έχει την παραμικρή ιδέα ή φαντασία ν’ αντιληφθεί για τι μέγεθος μιλάμε). Από την άλλη, ο άθλιος «κωμικός» Ντανί Μπουν γίνεται οριακά υποφερτός σε δραματικό ρόλο, αναγκασμένος να μην κάνει γκριμάτσες και γελοιότητες, αν και ουχί με ιδιαίτερη άνεση, καθώς η παρουσία του μαρτυρά καταπίεση, λες και εκτελεί «αγγαρεία». Για το καστ που εμφανίζεται στα flashback, καλύτερα να μη σπαταλήσω περισσότερες λέξεις…

Υπάρχει ένας τρόπος να περάσετε κάπως ψυχαγωγικά την ώρα σας στο σινεμά με τούτη την ταινία. Βάζοντας στοιχήματα για το ποιος θα πεθάνει πρώτος: η κυρία Μαντλέν ή… εσείς; Εγώ, απλά, έζησα για να το μοιραστώ μαζί σας. Πόσα είναι τα «ψωμιά» μου ακόμη δεν ξέρω…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Υπάρχουν στιγμές που η δυσκολία του επαγγέλματός μου δεν περιγράφεται με λόγια.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.