FreeCinema

Follow us

SALÒ: 120 ΜΕΡΕΣ ΣΤΑ ΣΟΔΟΜΑ (1975)

(SALÒ O LE 120 GIORNATE DI SODOMA)

  • ΕΙΔΟΣ: Πολιτική Αλληγορία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πιερ Πάολο Παζολίνι
  • ΚΑΣΤ: Πάολο Μπονατσέλι, Τζόρτζιο Κατάλντι, Ουμπέρτο Πάολο Κουιντάβαλε, Άλντο Βαλέτι, Κατερίνα Μποράτο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 117'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, τέσσερις μουσολινικοί φασίστες – κυβερνητικά μέλη του εικονικού κρατιδίου της Δημοκρατίας του Σαλό, απάγουν μερικά νεαρά αγόρια και κορίτσια από τις γύρω περιοχές, με σκοπό τη «διαπαιδαγώγησή» τους από έμπειρες «κυρίες» μπουρδέλων της Ιταλίας και αποκορύφωμα τη συμμετοχή τους σε μια σειρά φρικτών βασανιστηρίων, μέχρι τελικής θανάτωσης.

Για πολλούς θεωρείται ως η πιο προκλητική ταινία που γύρισε φημισμένος σκηνοθέτης… ever! Απογοητευμένος από «τον άνθρωπο και το Θεό», ο Πιερ Πάολο Παζολίνι αναθεωρεί το σύνολο του έργου του και αποφασίζει να διασκευάσει για τον κινηματογράφο το… αχώνευτο βιβλίο του Μαρκησίου ντε Σαντ «120 Μέρες στα Σόδομα», με μια δόση δαντικής «Κόλασης», σε μία άνευ ορίων οπτικοποίηση.

Ιδιοφυώς, η δράση του φιλμ μεταφέρεται στη φασιστική Ιταλία, λίγο πριν από το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Τέσσερις «ευγενείς» καταφεύγουν σ’ έναν πύργο, πανέτοιμοι να ικανοποιήσουν τις πιο φρικτές ορέξεις τους και να αποδείξουν την ασημαντότητα του είναι. Το θέαμα είναι πραγματικά ενοχλητικό (ακόμη και σήμερα!), φέρνοντάς σε αντιμέτωπο με την αποσύνθεση καθετί ανθρώπινου(παραδόξως, τηρουμένων των σεξουαλικών προτιμήσεων του Παζολίνι, μέχρι και ο ομοφυλοφιλικός έρωτας αποδίδεται ως μορφή τυραννίας).

Κι αν ο «Κύκλος του Σκατού» (το τρίτο μέρος της ταινίας) είναι απωθητικός για λόγους που εύκολα μπορεί να φανταστεί κανείς, τότε δεν θέλεις να ξέρεις τι συμβαίνει στον «Κύκλο του Αίματος» (πολλοί από εκείνους που έχουν δει το φιλμ σε κινηματογραφική αίθουσα στο παρελθόν, υποχρεώθηκαν να κλείνουν τα μάτια τους στα βασανιστήρια του φινάλε…)! Εκεί, ο θεατής δέχεται την υπέρτατη πρόκληση, παρακολουθώντας την πραγματική σφαγή αθώων μέσα από τα κιάλια ενός φασίστα. Άποψη μαρτυρίας. Ηδονοβλεψία, ενοχή, αλλά και απόλαυση μέσω της «παραβίασης».

Ο τίτλος του «Salò» θα άξιζε να τοποθετηθεί στα λεξικά ως απόδοση ή εναλλακτική για τον όρο του «controversial». Μια ταινία που δεν είχε ποτέ την ανάγκη κριτικής ανάλυσης, διότι ό,τι κι αν γραφτεί γι’ αυτήν μπορεί να ξεπεραστεί. Το ίδιο το φιλμικό δημιούργημα, όμως, όχι!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο δημοσιεύθηκε στο περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ (τεύχος 104), το καλοκαίρι του 1999. Ήταν το τελευταίο τεύχος στο οποίο εργάστηκα ως αρχισυντάκτης, πριν αποχωρήσω ολοκληρωτικά από την ομάδα του, ευχόμενος… «καλή ζωή». Ήταν κάτι το αναγκαίο. Ποτέ δεν τα πήγαινα καλά με την banalité του κακού, άλλωστε. Αφορμή της αναδημοσίευσής του στάθηκε η (πολλοστή) επανέκδοσή του, αποκλειστικά (και συμβολικά) στην αίθουσα του STUDIO, εκεί όπου προ δεκαετιών είχε πάρει και την άδεια να προβληθεί (επιτέλους) δίχως περικοπές. Όταν παρακολούθησα ξανά την ταινία σε σινεμά (στην ΑΑΒΟΡΑ), σκέφτηκα πως η ανάγνωση των αριθμημένων βασανιστηρίων από το βιβλίο του ντε Σαντ είναι μάλλον πιο δυσάρεστη από το έργο του Παζολίνι, διότι η φαντασία είναι ικανή να πλάσει ακόμη χειρότερες εικόνες…


MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΩΝ

Δύο έφηβοι επιβιβάζονται κατά λάθος σε εξωγήινο διαστημόπλοιο, το οποίο αποδεικνύεται… χρονομηχανή που τους μεταφέρει στην εποχή των δεινοσαύρων! Με τους κινδύνους να είναι αμέτρητοι και τον χρόνο να τους πιέζει ασφυκτικά, οφείλουν να βρουν ασφαλή τρόπο επιστροφής στο σπίτι τους.

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!