FreeCinema

Follow us

Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΤΩΝ ΜΥΡΜΗΓΚΙΩΝ (2022)

(IL SIGNORE DELLE FORMICHE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζιάνι Αμέλιο
  • ΚΑΣΤ: Λουίτζι Λο Κάσο, Έλιο Τζερμάνο, Σάρα Σεραϊόκο, Λεονάρντο Μαλτέζε
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 134'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Στη Ρώμη της δεκαετίας του ’60, ο Άλντο Μπραϊμπάντι, ένας ποιητής και θεατράνθρωπος γύρω στα 40, ζει με τον νεαρό Έτορε, φίλο και σύντροφό του. Όταν ο υπερσυντηρητικός και θρησκευόμενος πατέρας του δεύτερου καταγγέλλει αυτή τη σχέση στην Αστυνομία, ο Άλντο θα βρεθεί κατηγορούμενος και αντιμέτωπος με φυλάκιση, χάρη σ’ έναν ιδιότυπο νόμο με μεσαιωνικές καταβολές.

Ο βετεράνος σκηνοθέτης Τζιάνι Αμέλιο («Ο Κλέφτης των Παιδιών», «Lamerica») επιστρέφει στη φιλμογραφία με το «Ο Άρχοντας των Μυρμηγκιών», όπου καταπιάνεται με μία πολύκροτη υπόθεση του 1968, η οποία απασχόλησε με ιδιαίτερο τρόπο την Ιταλία. Η πραγματική αυτή ιστορία είχε ως βασικό πρόσωπο τον Άλντο Μπραϊμπάντι, έναν 45αρη (τότε) ποιητή, φιλόσοφο, θεατρικό συγγραφέα και πρώην Παρτιζάνο, ο οποίος ζούσε στη Ρώμη με τον μαθητή του και μετέπειτα σύντροφό του, Τζιοβάνι (Έτορε για τις ανάγκες του φιλμ). Η ιταλική πρωτεύουσα ήταν το τέλειο μέρος για τον νεαρό, ώστε ν’ απομακρυνθεί από την ακραία συντηρητική και θρησκευόμενη οικογένειά του, όμως, ακόμα κι έτσι, πληροφορούμενος τα τεκταινόμενα, ο πατέρας του κάνει επίσημη καταγγελία για τον Άλντο, χρησιμοποιώντας έναν πολύ περίεργο, μα πέρα για πέρα πραγματικό νόμο: την plagia. Δανειζόμενος το όνομα του από το plagiarism (ελληνιστί λογοκλοπή), το πνεύμα του με μεσαιωνικές καταβολές συγκεκριμένου νόμου, ήταν η διαφθορά του μυαλού ενός νεαρότερου από κάποιον μεγαλύτερο, για «απρεπείς, κακόβουλους σκοπούς».

Φυσικά, το LGBTQI θέμα της ταινίας δεν είναι καθόλου αδιάφορο για τον σκηνοθέτη. Πέρα από Ιταλός (και περίπου στην ηλικία του Έτορε, μόλις ξέσπασε η υπόθεση), o Αμέλιο έκανε «coming out» ως gay μόλις το 2014, σε ηλικία 69 ετών, λίγο πριν την πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ του «Happy to Be Different». Εδώ, το κουβάρι του φιλμ αρχίζει να ξετυλίγεται το 1959, από την περίοδο όπου ο Μπραϊμπάντι ζει στην Εμίλια Ρομάνια και η ενασχόλησή του είναι οι Τέχνες, αλλά και η παρατήρηση των κοινωνιών των μυρμηγκιών (απ’ όπου δανείζεται και το όνομα του ο τίτλος του έργου). Εκεί είναι που θα γνωρίσει και τον Έτορε (εξαιρετικός ο Λεονάρντο Μαλτέζε), γιο μίας πολύ καταπιεστικής τοπικής οικογένειας. Ο νεαρός θα μαγευτεί από την καλλιτεχνική φύση του Άλντο και μαζί θα μετακομίσουν στη Ρώμη, διατηρώντας μία πολύ τρυφερή μεταξύ τους σχέση.

Από εκεί κι έπειτα, η ταινία θα μετατραπεί σε δικαστικό δράμα για όλη την υπόλοιπη διάρκειά της, φέρνοντας σε πρώτο πλάνο τον Έλιο, έναν δημοσιογράφο που είναι ο μοναδικός ο οποίος προσπαθεί να υπερασπιστεί τον κατηγορούμενο ποιητή, εν μέσω μιας κοινωνίας που δεν αποδέχεται καν την αναφορά στην ομοφυλοφιλία. Σ’ εκείνο το σημείο, όμως, δηλαδή κυρίως στο δεύτερο μισό του φιλμ, έγκειται και το βασικό πρόβλημα του «Ο Άρχοντας των Μυρμηγκιών», που δεν μπορεί ν’ αποφασίσει ακριβώς τι θέλει να είναι. Δικαστικό δράμα; Art-house πορτρέτο μιας «απαγορευμένης» σχέσης; Σε κάθε περίπτωση, δεν καταφέρνει να δώσει το απαραίτητο βάρος σε κανένα από αυτά τα δύο σκέλη, και αυτό αποτελεί κι ένα πρόβλημα… marketability της ταινίας προς το κοινό, έστω κι αν έχουμε να κάνουμε με ένα σοβαρό και μετρημένο σενάριο που, δυστυχώς, πάσχει από μια κάποια ακαμψία (για να το πω όσο πιο ευγενικά γίνεται…).

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σοβαρός ιταλικός κινηματογράφος ερμηνειών, που μας αφήνει με γλυκόπικρη γεύση στο τέλος. Οι οπαδοί των ταινιών LGBTQI θεματικής μάλλον θα το βρουν υπερβολικά καθωσπρέπει, ενώ οι θιασώτες του αποκαλούμενου art-house… όχι αρκετά art-house (γέλια στο βάθος) για τα γούστα (της αγκύλωσής) τους.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.