FreeCinema

Follow us

ΓΥΡΙΣΤΕ ΤΟΝ ΓΑΛΑΞΙΑ ΜΕ ΟΤΟΣΤΟΠ (2005)

(THE HITCHHIKER'S GUIDE TO THE GALAXY)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμική Περιπέτεια Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γκαρθ Τζένινγκς
  • ΚΑΣΤ: Μάρτιν Φρίμαν, Σαμ Ρόκγουελ, Ζούι Ντεσανέλ, Άννα Τσάνσελορ, Γουόργουικ Ντέιβις, Τζον Μάλκοβιτς, Κέλι Μακντόναλντ, Μπιλ Νάι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 109'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ

Λίγα δευτερόλεπτα πριν από τον ερχομό του τέλους της Γης, ο ταξιδιάρης Άρθουρ Ντεντ διασώζεται με διακτινισμό από τον καλύτερό του φίλο, ο οποίος προκύπτει να είναι… εξωγήινος! Τι άλλο πρόκειται να μάθει κάνοντας… οτοστόπ στο έξω διάστημα;

Πως μπορείς να κρίνεις ή ν’ αντιμετωπίσεις μια ταινία που ξεκινά λέγοντάς σου ότι τα δελφίνια είναι ένα είδος σαφώς εξυπνότερο από τον άνθρωπο, γι’ αυτό και όταν πήραν χαμπάρι πως πλησιάζει το τέλος του πλανήτη Γη, βγήκαν έξω απ’ τα νερά τους και «εκτοξεύτηκαν» με άγνωστο προορισμό προς τους ουρανούς; Επίσης, πως προσεγγίζεις τη μεταφορά στην οθόνη ενός βιβλίου που δεν έχεις διαβάσει και μπορεί να σε φέρει σε διαπληκτισμούς με τους fans του (αν και στοιχηματίζω πως κι εκείνοι θα διχαστούν για την ετυμηγορία του αν τούτο το φιλμ απέτυχε να βρει το διαγαλαξιακό χιούμορ του Ντάγκλας Άνταμς…);

Η πιο ασφαλής οδός είναι να δούμε το «Γυρίστε τον Γαλαξία με Οτοστόπ» χωρίς να πανικοβληθούμε, όπως λέει και το μοσχοπουλημένο στο έξω διάστημα εγχειρίδιο επιβίωσης που δίνει την ευκαιρία στον τυπικά Βρετανό Άρθουρ και στον εξωγήινο Φορντ ν’ αποδράσουν από τη δική μας συντέλεια του κόσμου και να δουν πως θα επιβιώσουν… κάπου εκεί ψηλά, ανάμεσα σε τερατώδη πλάσματα, εγωκεντρικούς καρδιοκατακτητές, μανιοκαταθλιπτικά robots και computers που κάνουν εκατομμύρια χρόνια για να λύσουν τα μυστήρια της ύπαρξης. Αλλά φοβούμαι πως οι περισσότεροι θεατές θα πανικοβληθούν, πηγαίνοντας μάλλον απροετοίμαστοι να δουν μια ταινία της οποίας το χιούμορ… δεν είναι από τα δικά μας τα μέρη!

Γεμάτο inside jokes για τους πρώην αναγνώστες / fans, τα οποία μπλέκουν μεταξύ τους και λεπτομέρειες από άλλα βιβλία – συνέχειες του Άνταμς, και φορτωμένο μ’ έναν σουρεαλιστικό τόνο που δεν παίρνει ανάσα, το «Οτοστόπ» είναι πολλές φορές έτοιμο να εκραγεί από την εκκεντρικότητά του, όπως εκείνος ο κυριούλης με τη μέντα στο «Νόημα της Ζωής» (1983) των Μόντι Πάιθον. Η τρέλα αυτών των τελευταίων σου έρχεται στο μυαλό όταν το εικαστικό μέρος του φιλμ αγκομαχάει για ν’ ακολουθήσει το πνεύμα των διαλόγων και να πλάσει ένα φιλμικό σύμπαν αντάξιο του πρωτότυπου υλικού. Υπάρχουν στιγμές απογείωσης και έντονου γέλιου, όμως, ο χρόνος που θα ξύνεις το κεφάλι σου με απορία θα είναι αρκετά μεγαλύτερος από το κέφι στα 109 λεπτά που διαρκεί η ταινία. Αναλογικά, δε σου βγαίνει σε καλό…

Από το casting, ο Μάρτιν Φρίντμαν ήταν (φαντάζομαι) σωστή επιλογή ως χαμένος στο διάστημα και χωρίς… τσάι, ο Σαμ Ρόκγουελ γίνεται φορτικά υπερβολικός στο ρόλο του ταραξία Προέδρου του Γαλαξία, η Ζούι Ντεσανέλ μόλις που τα φέρνει βόλτα με υφάκι που σε κάνει να πιστεύεις πως μέσα της έλεγε «Τι κάνω εγώ εδώ;» στα γυρίσματα και μη σας εκπλήσσει καθόλου αν σας πω ότι την παράσταση κερδίζει γενναιόδωρα ο Άλαν Ρίκμαν, ο οποίος δανείζει τη φωνή του στον Μάρβιν, το robot με ανθρώπινο ψυχισμό… σμπαράλια. Χωρίς να ξεχνάμε τον πάντοτε άνετο Μπιλ Νάι, ο οποίος κάνει την εμφάνισή του σε ρόλο κλειδί και αποπειράται να λύσει τα ανεξήγητα της πλοκής. Τα καταφέρνει; Δεν μπορώ να σας πω, καλύτερα από εμένα ξέρουν κάτι ποντίκια!

Περιέργως, ο Γκαρθ Τζένινγκς καταφέρνει και κάτι αλλόκοτο. Το «Οτοστόπ» του μοιάζει να ήρθε από άλλη δεκαετία, καθώς η οπτική αντίληψη σε αφήγηση, στυλιζάρισμα, εφέ και καλλιτεχνική διεύθυνση έχει κάτι το παλιοκαιρίσιο που ενίοτε γοητεύει με την αθωότητά του. Κοινώς, δεν μοιάζει με ψηφιακή μπαλαφάρα χολιγουντιανής υπερκατανάλωσης. Κι αυτό ανήκει στα τολμηρά υπέρ του, που θα ρίξουν λίγη στάχτη στα μάτια ηλικιών thirtysomething και άνω. Οι «παρακάτω», ούτως ή άλλως, θα νομίσουν πως στο σενάριο βοήθησε ο Αϊνστάιν και μπορεί και να μην πατήσουν ποτέ το πόδι τους στη Μεγάλη Βρετανία, αν πάρουν από φόβο το όλο χιουμοράκι. Αλλά, κύριε Τζένινγκς μας, εάν μας βρίσκατε και την ερώτηση, μέχρι και… 42 «αστεράκια» θα σας βάζαμε! Τώρα; Πάρτε τα τρία, ως κατώτερη μορφή νοημοσύνης που είστε, και καθίστε στην αντίστοιχη σειρά της βιολογικής σας αλυσίδας…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2005, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Μία εκκεντρική «παραξενιά» από το studio της Disney, που πήγε να εκμεταλλευτεί το hype του ομώνυμου βιβλίου. Στο πέρασμα των χρόνων, έμειναν να τη θυμούνται κυρίως οι οπαδοί εκείνου.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.