FreeCinema

Follow us

ΡΑΪΝΕΡ ΒΕΡΝΕΡ ΦΑΣΜΠΙΝΤΕΡ (2020)

(ENFANT TERRIBLE)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Όσκαρ Ρέλερ
  • ΚΑΣΤ: Όλιβερ Μασούτσι, Χάρι Πριντς, Κάτια Ρίμαν, Γιόχεν Σροπ, Ερντάλ Γιλντίζ, Φρίντα-Λοβίσα Χαμάν, Ντεζιρέ Νικ, Αντρέ Χένικε, Ίβα Μάτες
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 134'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Η ζωή του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, όπως την όρισε η σκηνοθετική του καριέρα μέσα στο διάστημα μιας δεκαπενταετίας.

Οδυνηρά κακό «σινεμά», με το άλλοθι της βιογραφικής προσέγγισης και της «σινεφιλίας», το «Enfant Terrible» (όπως είναι ο πρωτότυπος τίτλος του) ξεκινά κραυγαλέα ηλιθιωδώς με το quote «Each man kills the thing he loves», το οποίο πιστώνεται στην ηθοποιό Ζαν Μορό, επειδή το τραγουδούσε στην ταινία «Ο Καβγατζής» (1982)! Ειλικρινά, δεν τους είπε κανείς ότι οι στίχοι του ανήκουν στον Όσκαρ Γουάιλντ;

Μέσα στο πρώτο δεκάλεπτο της ταινίας, ο Όσκαρ Ρέλερ δίνει μία πλήρη εικόνα του τι πρόκειται ν’ ακολουθήσει, στήνοντας τις σκηνές του μεταξύ προβών σε μια θεατρική σκηνή (τα πρώτα του σκηνοθετικά βήματα) και «εξωτερικών» πλάνων σε κλειστά sets, με θεατρινίστικης, σχεδόν ζωγραφικής λογικής «décor» μη προοπτικής. Πρόκειται για μία συνειδητή αισθητική επιλογή, η οποία, όμως, ευνουχίζει την κινηματογραφική υπόσταση του έργου, γεγονός τόσο παράδοξο, από τη στιγμή που το τελευταίο φιλμ του Φασμπίντερ, ο περίφημος «Καβγατζής», κατείχε ακριβώς αυτά τα χαρακτηριστικά, δηλαδή αποκλειστική χρήση σκηνικών χώρων, ουχί όμως κατασκευασμένα λες και προορίζονταν για… σχολική θεατρική παράσταση! Ο Φασμπίντερ ήταν ένας πραγματικός δημιουργός, με όραμα και αναρχική διάθεση, «διαφορετικότητα» με νόημα και ματιά σχεδόν ακατέργαστη, ενίοτε και ιδιοφυή. Δεν γνωρίζω την υπόλοιπη φιλμογραφία του Ρέλερ, αλλά κρίνοντας από το αποτέλεσμα εδώ, δηλώνω τυχερός που βρίσκομαι σε άγνοια…

Τα 134 λεπτά πέρασαν πραγματικά δύσκολα, παρακολουθώντας κάτι μεταξύ ερασιτεχνικού «πειράματος» και φάρσας, που σκοπό είχε να… καταστρέψει τη φήμη του τόσο σημαντικού και controversial σκηνοθέτη, ο οποίος πρόλαβε να γυρίσει πάνω από σαράντα ταινίες, μέχρι να πεθάνει από υπερβολική δόση ναρκωτικών, σε ηλικία μόλις 37 ετών. Στο φιλμ, ο Φασμπίντερ παρουσιάζεται ως σαδιστής και άχρηστος, συναισθηματικό ράκος, προσβλητικός στους πάντες γύρω του, τοποθετημένος εντός ενός σύμπαντος απόλυτα decadent και γκροτέσκου. Με τέτοια «αγάπη» τον αντιμετωπίζει ο Ρέλερ…

Μέσα σε όλο αυτό το μπάχαλο, το οποίο μοχθεί να «αντιγράψει» το ύφος της εκάστοτε ταινίας του σαν θεατρινίστικο κακό αστείο, μειώνοντας κάθε ίχνος ριζοσπαστισμού από τον χαρακτήρα του Φασμπίντερ, η σημασία της βιογραφικής κάλυψης της ζωής του σκηνοθέτη εξανεμίζεται ανεπιστρεπτί, χαρίζοντας μονάχα κάποιες στιγμές αθέλητου… γέλιου, με τις σεκάνς αναπαράστασης των κινηματογραφικών Φεστιβάλ (κυρίως Βερολίνο και Κάννες) στα οποία συμμετείχε. Αυτές οι σκηνές ίσως διαθέτουν κάτι το camp, μια αίσθηση «bad movies we love», αλλά σίγουρα δεν αρκούν για ν’ αντέξει κανείς τέτοια ταλαιπωρία. Επίσης, ακόμη και η επαναλαμβανόμενη χρήση του πιο γνωστού μουσικού θέματος του Πέερ Ράμπεν από τον «Καβγατζή», κάπου δοκιμάζει τα νεύρα και την υπομονή του θεατή!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θυμάμαι να βλέπω τις ταινίες του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ σε art-house «ναούς» των Αθηνών, στη δεκαετία του ’80. Έλλη, Αλκυονίδα, Στούντιο, Άστυ. Τούτο το πράμα ούτε έξω απ’ αυτά τα σινεμά δεν θα περνούσε, εκείνη την εποχή…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.