FreeCinema

Follow us

PERSONA NON GRATA (2019)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ροσντί Ζεμ
  • ΚΑΣΤ: Νικολά Ντιβοσέλ, Ραφαέλ Περσονάζ, Ροσντί Ζεμ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 92'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Δύο συνέταιροι σε γραφείο αρχιτεκτονικών μελετών, ο Ζοζέ και ο Μαξίμ, έχοντας φτάσει στα όρια τις σχέσεις τους με τον άτεγκτο εργοδότη τους, Έντι, αποφασίζουν να πληρώσουν έναν αψυχολόγητο δολοφόνο ώστε να τον βγάλει από τη μέση. Παρότι τα πράγματα φαίνεται να δουλεύουν ρολόι για τους δύο άνδρες, και το μέλλον προβλέπεται ευοίωνο, σύντομα θα συνειδητοποιήσουν πως κάποια μυστικά δεν μένουν ποτέ κάτω από την επιφάνεια.

Μετά το αρκετά επιτυχημένο (όχι εδώ…) εισπρακτικά «Μεσιέ Σοκολά» (2016), ο ηθοποιός Ροσντί Ζεμ επιστρέφει στη σκηνοθεσία μ’ ένα πολύ πιο ήσυχο και μειωμένων απαιτήσεων (ας το πούμε) φιλμ νουάρ, με θέμα την καθόλα οικεία και στο ελληνικό κοινό εκμετάλλευση παραθαλάσσιων περιοχών – φιλέτων, με στόχο να θησαυρίσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι, επενδύοντας στον «ακριβό» τουρισμό – και ουχί στην πλέμπα. Όσο κι αν οι προθέσεις του Ζεμ είναι αγνές, και προσπαθεί να μας παρουσιάσει ένα σκεπτόμενο θρίλερ που μας δείχνει απτά πως ακόμη και πανίσχυροι, σχεδόν αδελφικοί δεσμοί φιλίας πάνε στράφι όταν μπλέκει στη μέση το χρήμα, το αποτέλεσμα δεν τον δικαιώνει σε κανένα βαθμό. Το «Persona Non Grata» είναι ένα αδιανόητα flat και πεζό φιλμ, όπου δε συμβαίνει απολύτως τίποτα που, έστω στοιχειωδώς, θα σε κάνει ν’ αγωνιάς για τη συνέχεια. Εδώ θα συμπληρώναμε την κλισέ έκφραση «βραδυφλεγές», μα η αλήθεια είναι πως η «φλόγα» δεν ανάβει σε κανένα σημείο, συνεπώς…

Οι δύο συνέταιροι που αποφασίζουν να δολοφονήσουν τον εργοδότη τους, ο οποίος αποτελεί τροχοπέδη στα όνειρά τους για ανέλιξη και (περισσότερα) χρήματα, δεν είναι κάτι το καινούργιο. Πρόκειται για ένα κλασικό power struggle μεταξύ δύο καρδιακών φίλων και μεταξύ ιδανικών και νεοαποκτηθείσας εξουσίας, εκείνης που (από κάποιο σημείο και μετά) δεν μπορείς να της κάνεις πίσω, όποιο κι αν είναι το διακύβευμα. Στο ίδιο μοτίβο, η ταινία θα συνεχίσει ν’ αναλώνεται σε τετριμμένα tropes του είδους, όπως οι εξωσυζυγικές σχέσεις με γυναίκες που τοποθετούνται δολίως στη ζωή τους, αλλά και διάφοροι «άνθρωποι της νύχτας» που τους κάνουν τη ζωή πολύ δυσκολότερη απ’ ότι είχαν φανταστεί. Ένας απ’ αυτούς, ο Μοΐζ (τον ερμηνεύει ο ίδιος ο σκηνοθέτης), είναι εκείνος που καταφέρνει να ξεχωρίσει και να δώσει ένα ελάχιστο χρώμα στο έργο.

Ο Μοΐζ είναι ο κλασικός underground και σκοτεινός τύπος των φιλμ τούτου του genre και, φυσικά, έχει όλο το πακέτο: μία ολόκληρη γκαρνταρόμπα από χαβανέζικα πουκάμισα, περίσσιο attitude, αλλά κι ένα παντελώς ασταθές «οπλοστάσιο» συναισθημάτων, που κυμαίνεται από τραμπουκισμούς ανθρώπων με μισή υποψία αιτίας, μέχρι εσωτερικές αναζητήσεις του στυλ «βρήκα την αγάπη, έχω τελειώσει με όλα αυτά». Πάντως, η καλύτερη (και μοναδική) αστεία σκηνή της ταινίας που τυγχάνει άξια σχολιασμού, φέρει τη μισή του υπογραφή, μαζί με τον «ανερχόμενο» τσιγγάνο rapper τον οποίο παρουσιάζει στους προαναφερθέντες συνεταίρους, ώστε να τους «φάει» λίγα ακόμα χρήματα.

Δυστυχώς, έχουμε να κάνουμε με άλλη μία περίπτωση «σκληρού rock» καλοκαιρινής διανομής κι έναν τίτλο που μας έρχεται από το… μακρινό 2019. Ούτε κορονοϊό δεν είχαμε τότε, αλλά εσείς, καλού-κακού, φορέστε καμία μασκούλα αν τύχει να σας βγάλει ο δρόμος προς την προβολή.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σε περίπτωση που δεν το είχατε υποψιαστεί όλα αυτά τα χρόνια, το «καλοκαιρινό» γαλλικό σινεμά είναι (σε συντριπτικό ποσοστό) ξεκάθαρα «Non Grata». Μπορείτε να το διαπιστώσετε ιδίοις όμμασι κι εδώ. Τουλάχιστον, δεν έχει Ντανί Μπουν…


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.