FreeCinema

Follow us

Η ΜΑΥΡΗ ΚΗΛΙΔΑ (2020)

(LA MANCHA NEGRA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ενρίκε Γκαρθία
  • ΚΑΣΤ: Κούκα Εσκριμπάνο, Νοεμί Ρουίθ, Πάμπλο Πουγιόλ, Μαρία Αλφόνσα Ρόσο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Στο μικρό χωριό Αλχαρία της Ανδαλουσίας, ο θάνατος της ηλικιωμένης Ματίλντε Θισνέρος σπάει τη μονοτονία της επαρχίας, αλλά, κυρίως, ξυπνά πληγές και πάθη ανάμεσα στα μέλη της οικογενείας – και όχι μόνο. Αιτία για ό,τι θα επακολουθήσει, η κληρονομιά που πρέπει να μοιραστεί ανάμεσα στις κόρες της, Μανουέλα, Μερσέδες και Μοδέστα, όπως και στο γιο της, Εουχένιο, που επιστρέφει στο χωριό μετά από χρόνια.

Στην τρίτη του μεγάλου μήκους ταινία (όλες limited διανομής) και πολυγραφότατος όσον αφορά το format των μικρού μήκους, ο Ενρίκε Γκαρθία επιστρέφει για μία ακόμη φορά στη γενέτειρα (κι αγαπημένη του) Μάλαγα, μ’ ένα σκοτεινό, ατμοσφαιρικό φιλμ τοποθετημένο στην δεκαετία του ’70. Το ερώτημα που εγείρεται είναι το κατά πόσο ενδιαφέρει το ελληνικό κοινό μια ταινία με παρουσία σε ισπανικά φεστιβάλ και ούτε καν διανομή σε κύκλωμα αιθουσών στην Ισπανία – για εκτός Ιβηρικής, ούτε συζήτηση. Θυμίζει λίγο τις (όχι και τόσο) παλιές εποχές της γαλλικής παντοκρατορίας στην ελληνική διανομή, ενισχύοντας το αίσθημα του «η Ισπανία είναι η νέα Γαλλία», σχετικά με την απέλπιδα προσπάθεια για ανεύρεση του επόμενου sleeper hit στα θερινά.

Η κύρια προβληματική του φιλμ, αφορά στο θάνατο της ηλικιωμένης μητέρας της φαμίλιας Θισνέρος, σ’ ένα επαρχιακό χωριό της Ανδαλουσίας (ακόμη και οι ισπανομαθείς θα έχουν μία κάποια δυσκολία ν’ ακολουθήσουν τις προφορές). Η μοιρασιά της κληρονομιάς είναι αυτό που θα μας απασχολήσει για τα εναπομείναντα λεπτά, χάρη στο κλασικό trope των μυστικών και τραυματικών εμπειριών που έρχονται στην επιφάνεια άμα τη εμφανίσει ανθρώπων οι οποίοι έλειπαν για καιρό από το προσκήνιο. Στην περίπτωσή μας, αυτός είναι ο μοναδικός γιος της οικογενείας, Εουχένιο. Παρότι σίγουρα πολύ οικείο στην ισπανική κοινωνία, με ουκ ολίγες τραγωδίες και, αντίστοιχα, ταινίες να προκύπτουν λόγω κληρονομικών διαφορών, είναι και κάτι με το οποίο μπορεί να βρει σημεία ταύτισης και το ελληνικό κοινό.

Χτυπώντας αποκλειστικά στο δράμα, την ίντριγκα και τις τεταμένες σχέσεις μεταξύ αδελφών, αλλά και περίοικων (χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο παπάς της ενορίας), δεν θα ήταν αρκετό για να ξεχωρίσει η ταινία, κάτι που ο Γκαρθία αντιλαμβάνεται, επιλέγοντας να διανθίσει το έργο του με σκοτεινή, ενίοτε οριακά horror ατμόσφαιρα (!), σε συνδυασμό με τη βουκολική σκληρότητα. Δυστυχώς, το πρόβλημα στη «Μαύρη Κηλίδα» έγκειται στο γεγονός πως, παρά τις καλές προθέσεις, το έργο δεν απογειώνεται ποτέ, παραμένοντας ένα απλά συμπαθητικό, μα flat δράμα χαρακτήρων και διαφωνιών που αναδεικνύουν τον ισπανικό επαρχιακό μικρόκοσμο ικανοποιητικά – αλλά τίποτε παραπάνω.

Παρ’ όλα αυτά, η ταινία βγάζει κάτι το αρκούντως ατμοσφαιρικό, οι βασικοί πρωταγωνιστές στέκουν ικανοποιητικά στους ρόλους τους, χωρίς αστοχίες, άρα σίγουρα δεν μπορούμε να πούμε πως πρόκειται για άλλη μία τυπική περίπτωση θερινού… «ξεσκαρταρίσματος» (ή «αδειάσματος ραφιών», που λέει και ο Φραγκούλης). Με τον κινηματογράφο να επουλώνει ακόμα τις πληγές του τελευταίου χρόνου, δίπλα στις γνωστές παθογένειες της διανομής στη χώρα μας, κάτι είναι κι αυτό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κυρίως για σκληροπυρηνικούς fans του ισπανικού κινηματογραφικού κυκλώματος – ναι, υπάρχουν και είναι αρκετοί. Οι υπόλοιποι (κοινοί) θεατές, κατά πάσα πιθανότητα, θα δυσανασχετήσουν και δεν θα βλέπουν την ώρα να τελειώσει το φιλμ. Βάλτε και τον καύσωνα…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.