FreeCinema

Follow us

THANK YOU FOR SMOKING (2006)

  • ΕΙΔΟΣ: Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζέισον Ράιτμαν
  • ΚΑΣΤ: Άαρον Έκχαρτ, Μαρία Μπέλο, Άνταμ Μπρόντι, Σαμ Έλιοτ, Κέιτι Χολμς, Ρομπ Λόου, Γουίλιαμ Μέισι, Ρόμπερ Ντιβάλ, Κάμερον Μπράιτ, Τοντ Λουίζο, Τζέι Κέι Σίμονς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 92'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: PCV

Αγύρτης εκπρόσωπος Τύπου καπνοβιομηχανιών που θα υπερασπιστεί το κάπνισμα όπου τον χρειαστούν, από τηλεοπτικά talk shows, πολιτικά debates έως και δικαστήρια, προσπαθεί να κοντρολάρει την προσωπική του ζωή και κυρίως να διατηρήσει τον ρόλο του σωστού πατέρα για τον 12χρονο γιο του.

Σε όποιο Θεό κι αν πιστεύεις, ο Νικ Νέιλορ μπορεί να σου… αλλάξει την Πίστη. Όπλο του, ένα και μοναδικό: η γλώσσα του! «Ο Μάικλ Τζόρνταν παίζει μπάλα. Ο Τσάρλς Μάνσον σκοτώνει ανθρώπους. Εγώ μιλάω!», λέει χαρακτηριστικά ο ίδιος για τον εαυτό του. Κατάλαβες τώρα, εντάξει; Το επάγγελμα του Νικ Νέιλορ είναι να υπερασπίζεται τις καπνοβιομηχανίες ως εκπρόσωπος Τύπου, οπουδήποτε χρειαστεί. Από λαϊκίστικα talk shows και πολιτικά debates μέχρι τα δικαστήρια, είναι ο άνθρωπος που πρέπει να πείσει με το λέγειν του πως η Αμερική υπερβάλλει μετατρέποντας το κάπνισμα σε θανάσιμο εχθρό. Είναι μια μορφή «πολέμου» που ο Τζέισον Ράιτμαν ειρωνεύεται με απίστευτη άνεση στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο. Πως τα καταφέρνει; Διαθέτει σενάριο που βλάπτει σοβαρά… τον εγκέφαλο! Σε καίει κανονικά. Σε βαθμό να μην τολμάς να του αντιμιλήσεις!

Βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο του Κρίστοφερ Μπάκλεϊ, το «Thank You for Smoking» παρακολουθεί τη ζωή του Νικ Νέιλορ, ως καταφερτζή πρώτου βαθμού σε επαγγελματικό επίπεδο, ως αποτυχημένου συζύγου και κατά συρροή γυναικά, και ως πατέρα που θέλει να διαιωνίσει τις ικανότητές του στο μικρό του γιο δίχως να του καταστρέψει τα παιδικά του χρόνια. Όλα αυτά μέσω ατακών που στα 92 λεπτά της ταινίας έχουν τσακίσει αντιρρησίες, άμαχους πληθυσμούς, γυναίκες και παιδιά! Χωρίς οίκτο. Από τη στιγμή που ο Νικ Νέιλορ ανοίγει το στόμα του, η δική σου η λαλιά έχει πάει περίπατο, το βαρόμετρο της συνείδησής σου σε σχέση με το τι θα πει «ανήθικο» τα χάνει και οι ριπές λέξεων που εκτοξεύονται κάνουν τρελό σεξ με το πνεύμα σου. Ειλικρινά, σπάνια έχουμε δει κωμωδία να υπηρετείται από ένα τόσο καλογραμμένο κείμενο, με επιπλέον σημαντικές βολές σε πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο.

Η σατιρική βαναυσότητα του φιλμ ξεχειλίζει με το «καλημέρα σας», όταν ο Νικ Νέιλορ βρίσκεται αντιμέτωπος μ’ ένα 15χρονο αγόρι, πρώην καπνιστή, που πεθαίνει από καρκίνο και σε κοιτά με θλίψη, προφανώς εξαργυρωμένη μέσα από το τηλεοπτικό «κουτί». Οι απαντήσεις του ήρωά μας σου προκαλούν οργή. Και δυνατό γέλιο. Στο πρόσωπο του Άαρον Έκχαρτ βλέπεις το ιδανικό casting, έναν «πωλητή» που μπορεί να σου πλασάρει διακοπές στην Κόλαση χωρίς επιστροφή, με αθώο, σχεδόν παιδικό χαμόγελο και ματιά που λαμπυρίζει εξουσία. Φαντάζομαι πως σε ένα φανταστικό sequel, ο Νικ Νέιλορ θα γινόταν και Πρόεδρος των ΗΠΑ, αν του έλεγαν πως το αξίωμα αμείβεται καλύτερα… Κι αυτή η σκέψη μετατρέπει το «Thank You for Smoking» σε ταινία… τρόμου, όπου ο κακός μπορεί να σ’ εξοντώσει με μια του φράση, εκτοπίζοντας κάθε ηθικό αντίβαρο.

Φαντάζομαι πως περιμένετε τον… σθεναρό αντίλογο. Ο Τζέισον Ράιτμαν είναι ένας Αμερικανός. Αυτό θα μπορούσε να τα λέει όλα (γέλια στο ακροατήριο, παρακαλώ)! Ως σκηνοθέτης, μοιάζει με τον τέλειο πολιτικάντη στον οποίο μόλις έδωσες το ιδανικό λογύδριο για την προεκλογική του συγκέντρωση, αλλά εκείνος το ξεψειρίζει, αφαιρώντας οτιδήποτε θεωρεί πως αποτελεί ρίσκο για το «πολιτικώς ορθό» προφίλ του. Στην προσπάθειά του να ισορροπήσει πάνω σε ένα τόσο τολμηρό θέμα και να σου δώσει το δικαίωμα της επιλογής, ο Ράιτμαν «αυτολογοκρίνεται». Η ελευθερία του δεν ξέρει τι θα πει κακοσμία από το τσιγάρο! Σχεδόν ποτέ δε θα δεις τους πρωταγωνιστές να καπνίζουν στο φιλμ! Κι ας οδύρεται ο Νικ Τέιλορ στους παραγωγούς του Χόλιγουντ, πως ο σημερινός cool κινηματογραφικός ήρωας πρέπει να «καίει» δυο πακέτα την ημέρα… Στα βαθιά και έξω απ’ το χορό, ταυτόχρονα; Δε λέει, κύριος.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2006, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Σκηνοθετικό ντεμπούτο για τον Τζέισον Ράιτμαν, στα 28 του χρόνια! Με τέτοιο σενάριο (έστω και διασκευασμένο)! Ίσως κάποιοι να περιμέναμε μια πετυχημένη καριέρα, αλλά αυτός ο τυπάκος ξεπέρασε κάθε προσδοκία, έχοντας μέχρι στιγμής (2020) τέσσερις υποψηφιότητες για Όσκαρ στο βιογραφικό του. Εκτιμώ αφάνταστα τα έργα που έχει κάνει, εστιάζοντας (όσο λίγοι συμπατριώτες του) με αλύπητη τόλμη επάνω στον μέσο Αμερικανό του σήμερα, με έναν τρόπο που θυμίζει την προσέγγιση των ηρώων της εποχής του Φρανκ Κάπρα.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.