FreeCinema

Follow us

ΠΙΝΟΚΙΟ (2019)

(PINOCCHIO)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Παραμύθι Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ματέο Γκαρόνε
  • ΚΑΣΤ: Φεντερίκο Ιελάπι, Ρομπέρτο Μπενίνι, Ρόκο Παπαλέο, Μάσιμο Τσεκερίνι, Μαρίν Βακτ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 120'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Ένας μαγικός κορμός δέντρου είναι η πρώτη ύλη που χρησιμοποιεί ο Τζεπέτο για να σκαλίσει πάνω του τον Πινόκιο, μια μαριονέτα που θα ζωντανέψει και θ’ αναζητήσει την περιπέτεια μακριά από την «πατρική» στοργή του δημιουργού της.

Κακά τα ψέματα. Όταν λέμε Πινόκιο, η μνήμη μας κατευθύνει αμέσως στο κλασικό animated αριστούργημα της Disney από το 1940. Ταυτόχρονα, μας έρχεται στο μυαλό η εικόνα του ομώνυμου ήρωα από το ίδιο φιλμ, αυτή η ξύλινη μαριονέτα του παραμυθιού που ζωντανεύει, με την απορημένη έκφραση του μικρού παιδιού, τα ροδαλά μάγουλα και το πλατύ χαμόγελο. Είναι πολύ δύσκολο να αντικαταστήσεις αυτή την εικόνα. Δεν είναι απλά ένα ρίσκο. Είναι ακατόρθωτο.

Εδώ, λοιπόν, δεν έχουμε να κάνουμε με μία ακόμη απόπειρα του studio της Disney να εκμεταλλευτεί τον περίφημο κατάλογο των animated επιτυχιών του παρελθόντος και να ξεζουμίσει ξανά ένα live action remake (μόδα εσχάτως, η οποία αποδεικνύει το πόσο στείρα είναι η φαντασία των ανθρώπων που διοικούν το Χόλιγουντ σήμερα), αλλά με τα μεγαλεπήβολα σχέδια μιας ευρωπαϊκής (συμ)παραγωγής που θέλει να βάλει τα «γυαλιά» στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, εμφανίζοντας στη μεγάλη οθόνη ένα φιλμικό αποτέλεσμα που… χτυπάει το κεφάλι του με τα ίδια του τα πόδια! Τα ξύλινα πόδια του… Ο «Πινόκιο» του Ματέο Γκαρόνε είναι ένα mini φεστιβάλ παραδοξότητας και γκροτέσκου, το οποίο δεν διαθέτει ίχνη παιδικότητας, ψυχαγωγικού οικογενειακού σινεμά, όσο και καρδιάς που οποιοσδήποτε θεατής θα επεδίωκε να νοιώσει να δονείται. Με λίγα και σταράτα λόγια, το έργο είναι δυσάρεστο.

Η ιστορία του παραμυθιού του Κάρλο Κολόντι είναι πάνω-κάτω γνωστή. Ο ξυλουργός Τζεπέτο δημιουργεί τον Πινόκιο, τη μαριονέτα ενός μικρού αγοριού που ζωντανεύει και ζητάει να εξερευνήσει τον απέραντο κόσμο μας, αποδρώντας από τον υπερπροστατευτικό «κηδεμόνα» του. Ο μύθος διατηρείται στην αφήγηση, όμως οι εικαστικές επιλογές του Γκαρόνε ξενίζουν ιδιαίτερα. Όποιοι έχουν παρακολουθήσει το σπονδυλωτό και επίσης αποτυχημένο «Παραμύθι των Παραμυθιών» που σκηνοθέτησε το 2015, μπορούν να έχουν εξαρχής μία ιδέα του φιλμικού σύμπαντος τούτου του «Πινόκιο», ο οποίος δεν στοχεύει σε ένα ανήλικο κοινό, αλλά επιχειρεί να εισάγει το ενήλικο «παιδί» σε μία διαδρομή φανταστικού σινεμά, με σκόρπια ίχνη κοινωνικής αλληγορίας και νατουραλισμού άλλης εποχής.

Όλοι οι ήρωες ερμηνεύονται από ανθρώπους με προσθετικά και τόνους μακιγιάζ, οι οποίοι έχουν όψη διόλου φιλική ή κολακευτική για το βλέμμα του θεατή, με τον Πινόκιο να… ενοχλεί περισσότερο απ’ όλους σε χαρακτηριστικά και εκφράσεις προσώπου, δίπλα σε συμπληρωματικούς ρόλους ζωικής προέλευσης που εδώ παντρεύονται με ανθρωπόμορφες λεπτομέρειες, σε μία απεγνωσμένη προσπάθεια να «ντυθούν» με μια μαγεία… απούσα από το μεγαλύτερο μέρος του φιλμ (και της δράσης του). Ακόμη πιο ατυχής σε οπτικοποίηση, ο περίφημος γρύλλος που προσπαθεί να γίνει ο μέντορας του Πινόκιο, εδώ παίρνει μία απόλυτα σκιαχτική μορφή που με καμία δύναμη δεν θα μπορέσεις να αιτιολογήσεις.

Παραδόξως, ο γερασμένος (πια) Ρομπέρτο Μπενίνι δείχνει να έχει προσγειωθεί υποκριτικά και κάνει μία συμμαζεμένη εμφάνιση ως Τζεπέτο, απέχοντας έτη φωτός μακριά από το… τσίρκο της ερμηνείας του ομώνυμου ήρωα στην τραγελαφική μεταφορά του 2002, στην οποία είχε αναλάβει και χρέη σκηνοθέτη. Ίσως στο μέλλον να επιδιώξει να υποδυθεί και… όλους τους υπόλοιπους χαρακτήρες ταυτόχρονα, από το σύνολο των μαριονετών του περιοδεύοντος «freak show» (με τέτοιο μοιάζει εδώ, ατυχώς) έως και εκείνο του… κήτους που καταπίνει τον Τζεπέτο και τον Πινόκιο. Με διάρκεια δύο ωρών, κι εσείς θα ελπίζετε να σας καταπιεί κάποιος, όσο το δυνατόν νωρίτερα!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένας «Πινόκιο» που δεν είναι για παιδιά! Γιατί; Παραμύθι δίχως target group, δήθεν «αρτίστικο», που ούτε προσφέρει κάποια εναλλακτική ψυχαγωγία «φυγής» για το ενήλικο κοινό. Για έναν περίεργο λόγο, καθώς τον παρακολουθούσα, θυμήθηκα το music promo για το «Sans Contrefaçon» της Μιλέν Φαρμέρ. Απείρως πιο κινηματογραφικό, μεστό σε συναισθήματα και πλήρες σαν «ταξιδιάρικη» εμπειρία. Σε μόλις επτά λεπτά! Το 1987!


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.