FreeCinema

Follow us

Ο ΑΓΝΩΣΤΟΣ (1946)

(THE STRANGER)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Όρσον Γουέλς
  • ΚΑΣΤ: Όρσον Γουέλς, Έντουαρντ Τζ. Ρόμπινσον, Λορέτα Γιανγκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 95’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Ερευνητής πολεμικών εγκλημάτων αναζητεί Ναζί που κρύβεται με αλλαγμένη ταυτότητα στο Κονέτικατ. Ο πρώην εγκληματίας πολέμου είναι, πια, παντρεμένος και αισθάνεται γύρω του τον κλοιό να στενεύει.

Ταινία που γυρίστηκε στο στουντιακό περιβάλλον, ο «Άγνωστος» ήταν η λιγότερο αγαπημένη ταινία του Όρσον Γουέλς, εξαιτίας των διαρκών παρεμβάσεων, αλλά και η μοναδική που υπήρξε κερδοφόρα στην πρώτη της προβολή. Με έναν τρόπο, η δυναμική ανάμεσα στους κεντρικούς ήρωες, τον πρώην Ναζί και το διώκτη του, πέρασε και στον τρόπο που γυρίστηκε η ταινία, με το Γουέλς να βρίσκει ευρηματικούς τρόπους κινηματογράφησης και το studio να πετάει ολόκληρα κομμάτια – εκείνα που προτιμούσε ο σκηνοθέτης – και να προσθέτει… δραματική μουσική.

Ο Έντουαρντ Τζ. Ρόμπινσον υποδύεται το Γουίλσον, έναν άνδρα που εργάζεται για την επιτροπή εγκλημάτων πολέμου και προσπαθεί να εντοπίσει το Φραντς Κίντλερ, κορυφαίο στέλεχος των Ναζί. Ο Κίντλερ ζει, πλέον, στο Κονέτικατ, έχει αλλάξει το όνομά του σε Τσαρλς Ράνκιν, διδάσκει και είναι παντρεμένος. Ένας πρώτην συνεργάτης του, ελευθερώνεται από τον Γουίλσον, ο οποίος τον παρακολουθεί, ελπίζοντας ότι θα πιάσει το μεγαλύτερο όνομα στην ιεραρχία. Η παρακολούθηση, όμως, αποτυγχάνει και ο συνεργάτης του Κίντλερ δολοφονείται.

Από εκείνο το σημείο και μετά, η ένταση μεταφέρεται κυρίως στο ζευγάρι, με τη σύζυγο του πρώην Ναζί – νυν καθηγητή, να έχει υποψίες για το παρελθόν του άνδρα της. Ο «Άγνωστος», που ετοιμάζεται για remake, με το Ναζί να γίνεται πρώην serial killer, διαθέτει αρκετές από τις σκηνοθετικές αρετές του Γουέλς, το παιχνίδι με το φως και τις σκιές και ένα εντυπωσιακό μονοπλάνο, τεχνικά πολύ μπροστά από την εποχή του.

Σε σεναριακό επίπεδο, όμως, πρόκειται για μια απλοϊκή ιστορία, την οποία δε βοηθούν ιδιαίτερα οι ερμηνείες. Ο Ρόμπινσον έχει μια μετρημένη, σοβαρή παρουσία, αλλά ο Γουέλς παίζει το ρόλο του αρκετά μονόπλευρα, χωρίς τις αποχρώσεις που θα άφηναν αμφιβολίες στο θεατή. Η Γιανγκ, τέλος, στο ρόλο της συζύγου, πέρα από τον περιορισμένο χρόνο που έχει στην ταινία, δίνει κι αυτή μια μονότονη ερμηνεία, που φαίνεται λιγότερο αληθινή από το υπερβολικά φωτισμένο της πρόσωπο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν είναι μια από τις κορυφαίες στιγμές του Όρσον Γουέλς, είναι, όμως, ένα καλογυρισμένο, αν και αρκετά απλοϊκό νουάρ με στοιχεία θρίλερ.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.