FreeCinema

Follow us

Ο ΑΓΝΩΣΤΟΣ (1946)

(THE STRANGER)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Όρσον Γουέλς
  • ΚΑΣΤ: Όρσον Γουέλς, Έντουαρντ Τζ. Ρόμπινσον, Λορέτα Γιανγκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 95’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Ερευνητής πολεμικών εγκλημάτων αναζητεί Ναζί που κρύβεται με αλλαγμένη ταυτότητα στο Κονέτικατ. Ο πρώην εγκληματίας πολέμου είναι, πια, παντρεμένος και αισθάνεται γύρω του τον κλοιό να στενεύει.

Ταινία που γυρίστηκε στο στουντιακό περιβάλλον, ο «Άγνωστος» ήταν η λιγότερο αγαπημένη ταινία του Όρσον Γουέλς, εξαιτίας των διαρκών παρεμβάσεων, αλλά και η μοναδική που υπήρξε κερδοφόρα στην πρώτη της προβολή. Με έναν τρόπο, η δυναμική ανάμεσα στους κεντρικούς ήρωες, τον πρώην Ναζί και το διώκτη του, πέρασε και στον τρόπο που γυρίστηκε η ταινία, με το Γουέλς να βρίσκει ευρηματικούς τρόπους κινηματογράφησης και το studio να πετάει ολόκληρα κομμάτια – εκείνα που προτιμούσε ο σκηνοθέτης – και να προσθέτει… δραματική μουσική.

Ο Έντουαρντ Τζ. Ρόμπινσον υποδύεται το Γουίλσον, έναν άνδρα που εργάζεται για την επιτροπή εγκλημάτων πολέμου και προσπαθεί να εντοπίσει το Φραντς Κίντλερ, κορυφαίο στέλεχος των Ναζί. Ο Κίντλερ ζει, πλέον, στο Κονέτικατ, έχει αλλάξει το όνομά του σε Τσαρλς Ράνκιν, διδάσκει και είναι παντρεμένος. Ένας πρώτην συνεργάτης του, ελευθερώνεται από τον Γουίλσον, ο οποίος τον παρακολουθεί, ελπίζοντας ότι θα πιάσει το μεγαλύτερο όνομα στην ιεραρχία. Η παρακολούθηση, όμως, αποτυγχάνει και ο συνεργάτης του Κίντλερ δολοφονείται.

Από εκείνο το σημείο και μετά, η ένταση μεταφέρεται κυρίως στο ζευγάρι, με τη σύζυγο του πρώην Ναζί – νυν καθηγητή, να έχει υποψίες για το παρελθόν του άνδρα της. Ο «Άγνωστος», που ετοιμάζεται για remake, με το Ναζί να γίνεται πρώην serial killer, διαθέτει αρκετές από τις σκηνοθετικές αρετές του Γουέλς, το παιχνίδι με το φως και τις σκιές και ένα εντυπωσιακό μονοπλάνο, τεχνικά πολύ μπροστά από την εποχή του.

Σε σεναριακό επίπεδο, όμως, πρόκειται για μια απλοϊκή ιστορία, την οποία δε βοηθούν ιδιαίτερα οι ερμηνείες. Ο Ρόμπινσον έχει μια μετρημένη, σοβαρή παρουσία, αλλά ο Γουέλς παίζει το ρόλο του αρκετά μονόπλευρα, χωρίς τις αποχρώσεις που θα άφηναν αμφιβολίες στο θεατή. Η Γιανγκ, τέλος, στο ρόλο της συζύγου, πέρα από τον περιορισμένο χρόνο που έχει στην ταινία, δίνει κι αυτή μια μονότονη ερμηνεία, που φαίνεται λιγότερο αληθινή από το υπερβολικά φωτισμένο της πρόσωπο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν είναι μια από τις κορυφαίες στιγμές του Όρσον Γουέλς, είναι, όμως, ένα καλογυρισμένο, αν και αρκετά απλοϊκό νουάρ με στοιχεία θρίλερ.


MORE REVIEWS

GHOSTBUSTERS: LEGACY

Η κόρη του Έγκον Σπένγκλερ μετακομίζει με τα δυο εγγόνια του στο κρησφύγετο του… εκλιπόντος, αναζητώντας ένα καινούργιο αύριο. Τα παιδιά δεν έχουν ιδέα περί του παρελθόντος και της δράσης του παππού τους στους Ghostbusters και καθώς θα βρίσκουν διάφορα gadgets της θρυλικής ομάδας, θα αντιληφθούν πως η περιοχή κρύβει… φαντασματικά μυστικά!

THE HAND OF GOD

Ντροπαλό έφηβο αγόρι αναζητά το μονοπάτι της ζωής του, βιώνοντας χαρές, έρωτες και τραγωδίες στη Νάπολη της δεκαετίας του ’80. Μην (και) γίνει σκηνοθέτης;

Η ΝΥΜΦΗ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ

Νεαρή ιστορικός στο σύγχρονο Βερολίνο κρύβει μια μυστική, μυθική πλευρά του εαυτού της, η οποία έρχεται αναπόφευκτα στην επιφάνεια όταν ο σύντροφός της την αφήνει. Ένας νέος έρωτας θα τη σώσει ή η μοίρα της έχει ήδη καθοριστεί;

Η ΓΑΛΛΙΚΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ

Το περιοδικό The French Dispatch μας παρουσιάζει τέσσερα (οπτικοποιημένα) άρθρα από την ύλη του τελευταίου (και αποχαιρετιστήριου) τεύχους του. Μαζί με έναν επίλογο - νεκρολογία.

ΚΛΙΦΟΡΝΤ: Ο ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΣΚΥΛΟΣ

Ένα ξεχωριστό, μικροσκοπικό κόκκινο κουτάβι θα βρει συντροφιά στην αγκαλιά ενός μικρού κοριτσιού που θα το αγαπήσει δίχως όρια. Αυτή ακριβώς η αγάπη της θα το μεγαλώσει σε... απρόσμενο μέγεθος, με τον Κλίφορντ να μπλέκεται έτσι σ’ ένα σωρό περιπέτειες.