FreeCinema

Follow us

Ο ΑΓΝΩΣΤΟΣ (1946)

(THE STRANGER)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Όρσον Γουέλς
  • ΚΑΣΤ: Όρσον Γουέλς, Έντουαρντ Τζ. Ρόμπινσον, Λορέτα Γιανγκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 95’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Ερευνητής πολεμικών εγκλημάτων αναζητεί Ναζί που κρύβεται με αλλαγμένη ταυτότητα στο Κονέτικατ. Ο πρώην εγκληματίας πολέμου είναι, πια, παντρεμένος και αισθάνεται γύρω του τον κλοιό να στενεύει.

Ταινία που γυρίστηκε στο στουντιακό περιβάλλον, ο «Άγνωστος» ήταν η λιγότερο αγαπημένη ταινία του Όρσον Γουέλς, εξαιτίας των διαρκών παρεμβάσεων, αλλά και η μοναδική που υπήρξε κερδοφόρα στην πρώτη της προβολή. Με έναν τρόπο, η δυναμική ανάμεσα στους κεντρικούς ήρωες, τον πρώην Ναζί και το διώκτη του, πέρασε και στον τρόπο που γυρίστηκε η ταινία, με το Γουέλς να βρίσκει ευρηματικούς τρόπους κινηματογράφησης και το studio να πετάει ολόκληρα κομμάτια – εκείνα που προτιμούσε ο σκηνοθέτης – και να προσθέτει… δραματική μουσική.

Ο Έντουαρντ Τζ. Ρόμπινσον υποδύεται το Γουίλσον, έναν άνδρα που εργάζεται για την επιτροπή εγκλημάτων πολέμου και προσπαθεί να εντοπίσει το Φραντς Κίντλερ, κορυφαίο στέλεχος των Ναζί. Ο Κίντλερ ζει, πλέον, στο Κονέτικατ, έχει αλλάξει το όνομά του σε Τσαρλς Ράνκιν, διδάσκει και είναι παντρεμένος. Ένας πρώτην συνεργάτης του, ελευθερώνεται από τον Γουίλσον, ο οποίος τον παρακολουθεί, ελπίζοντας ότι θα πιάσει το μεγαλύτερο όνομα στην ιεραρχία. Η παρακολούθηση, όμως, αποτυγχάνει και ο συνεργάτης του Κίντλερ δολοφονείται.

Από εκείνο το σημείο και μετά, η ένταση μεταφέρεται κυρίως στο ζευγάρι, με τη σύζυγο του πρώην Ναζί – νυν καθηγητή, να έχει υποψίες για το παρελθόν του άνδρα της. Ο «Άγνωστος», που ετοιμάζεται για remake, με το Ναζί να γίνεται πρώην serial killer, διαθέτει αρκετές από τις σκηνοθετικές αρετές του Γουέλς, το παιχνίδι με το φως και τις σκιές και ένα εντυπωσιακό μονοπλάνο, τεχνικά πολύ μπροστά από την εποχή του.

Σε σεναριακό επίπεδο, όμως, πρόκειται για μια απλοϊκή ιστορία, την οποία δε βοηθούν ιδιαίτερα οι ερμηνείες. Ο Ρόμπινσον έχει μια μετρημένη, σοβαρή παρουσία, αλλά ο Γουέλς παίζει το ρόλο του αρκετά μονόπλευρα, χωρίς τις αποχρώσεις που θα άφηναν αμφιβολίες στο θεατή. Η Γιανγκ, τέλος, στο ρόλο της συζύγου, πέρα από τον περιορισμένο χρόνο που έχει στην ταινία, δίνει κι αυτή μια μονότονη ερμηνεία, που φαίνεται λιγότερο αληθινή από το υπερβολικά φωτισμένο της πρόσωπο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν είναι μια από τις κορυφαίες στιγμές του Όρσον Γουέλς, είναι, όμως, ένα καλογυρισμένο, αν και αρκετά απλοϊκό νουάρ με στοιχεία θρίλερ.


MORE REVIEWS

ΚΙΟΥΚΑ: ΠΡΙΝ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ

Ένα εν πλω ταξίδι διακοπών με ιστιοφόρο προς τον Πόρο έχει ως απώτερο σκοπό τη συνάντηση των δύο ενήλικων παιδιών του Μπάμπη με την Άννα, τη βιολογική τους μητέρα η οποία τα εγκατέλειψε όταν ήταν μωρά. Η Έλσα και ο Κωνσταντίνος ούτε είναι ενήμεροι γι’ αυτό, αλλά ούτε και έχουν ίχνος ανάμνησής της να τους συνοδεύει.

GUNS UP

Όταν ένας πρώην αστυνομικός, που δουλεύει ως συλλέκτης χρεών και μπράβος της Μαφίας, αποφασίσει να αποσυρθεί, θα έχει μόνο ένα βράδυ στη διάθεσή του για να απομακρύνει την οικογένειά του από την πόλη, προκειμένου να την σώσει από το νέο αφεντικό.

Η ΑΠΟΦΑΣΗ

Ο Ζοζέφ Κρος φεύγει από τη δουλειά του. Είναι νύχτα. Αύριο τον περιμένει μια δύσκολη μέρα. Ο γιος του είναι έτοιμος να τον υποδεχθεί στο σπίτι για να παρακολουθήσουν τον αγώνα. Η σύζυγός του δεν φαντάζεται τίποτα. Κι εκείνος έχει πάρει την απόφασή του…

ΛΑΜΠΥΡΙΣΜΑΤΑ

Εξαιτίας της επιμονής της κόρης της, η Ιζαμπέλ αναγκάζεται να επανασυνδεθεί με τον σοβαρά άρρωστο πρώην σύζυγό της. Η φροντίδα που σταδιακά αρχίζει να του παρέχει δείχνει να τους φέρνει πιο κοντά. Είναι άραγε αργά για επιστροφές στο παρελθόν;

ΒΛΕΠΩ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ ΣΟΥ 6: ΔΕΣΜΟΙ ΑΙΜΑΤΟΣ

Ένα ολόκληρο σόι μπαίνει στο μάτι του… Θανάτου και αναζητά τρόπους διαφυγής από τον επερχόμενο κακό ψόφο! Υπάρχει περίπτωση να τον ξεγελάσει κανείς;