FreeCinema

Follow us

ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΕ ΠΟΛΕΜΟ (2018)

(KONA FER Í STRÍÐ)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπένεντικτ Έρλινγκσον
  • ΚΑΣΤ: Χαλντόρα Γκαϊρχαρσντότιρ, Γιόχαν Σίγκουρντσον, Γιορούντουρ Ράγκναρσον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 101'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Μαχητική ακτιβίστρια γίνεται ο φόβος και ο τρόμος της ισλανδικής Κυβέρνησης, καθώς δεν σταματά να σαμποτάρει το ηλεκτροδοτικό δίκτυο, τρέποντας έτσι σε φυγή τους ξένους επενδυτές που απειλούν με οικολογική καταστροφή το εσωτερικό της χώρας.

Η Χάλα είναι μια guerrilla eco-activist πενηντάρα που ζει στο Ρέικιαβικ, διευθύνει μια τοπική χορωδία, κάνει yoga, έχει για πρότυπά της τον Γκάντι και τον Μαντέλα, κυκλοφορεί με το ποδήλατό της στην πόλη και προκαλεί… απανωτά βιομηχανικά sabotage για να αποτρέψει την αντίστοιχη ανάπτυξη (άρα και οικολογική καταστροφή) στο νησί! Η (υπέροχη σε σύλληψη) αρχική σεκάνς της επίθεσης με τόξο κατά των θεόρατων σε μέγεθος ηλεκτρικών πυλώνων είναι σαφώς συμβολιστική και δίνει έναν ελαφρώς σουρεαλιστικό τόνο, ταυτόχρονα με την ανακάλυψη πως η μουσική που συνοδεύει το φιλμ προέρχεται από ένα folk trio το οποίο παίζει με τα όργανά του… on camera, εντός πλάνου, ζωντανά, τηρώντας έναν ταιριαστό ρυθμό σε κάθε ψυχολογική διακύμανση της ηρωίδας! Λίγο αργότερα, στο πλαίσιο του ίδιου ευρήματος, θα προστεθούν και τρεις γυναίκες vocalists από τα Βαλκάνια με τοπικές ενδυμασίες και ανάλογο ρεπερτόριο, για να συνοδεύσουν την ανατρεπτική υποπλοκή του σεναρίου, η οποία επιτρέπει στη Χάλα μετά από πολλά έτη αναμονής να αναλάβει την κηδεμονία ενός ανήλικου ορφανού κοριτσιού από την Ουκρανία.

Ο τόνος είναι σαφώς offbeat, αλλά με ένα υπογραμμισμένο χιούμορ που σου ζητάει να ακολουθήσεις με ευχαρίστηση τις περιπέτειες της ηρωίδας, η οποία έχει ως «συνεργό» ένα στέλεχος της Κυβέρνησης και αναπάντεχο προστάτη έναν επαρχιώτη κτηνοτρόφο που εμφανίζεται σαν από μηχανής Θεός στις πιο δύσκολες στιγμές των εφορμήσεών της στο εσωτερικό της ισλανδικής υπαίθρου. Από δίπλα, η ακόμα πιο «εκκεντρική» δίδυμη αδελφή της θα βάλει σε κίνδυνο το σχέδιο της υιοθεσίας όταν ανακοινώνει στη Χάλα το επερχόμενο ταξίδι της στην Ινδία, όπου προγραμματίζει να μονάσει για μερικά χρόνια!

Η «Γυναίκα σε Πόλεμο» δεν διαθέτει κρυμμένα χαρτιά στο μανίκι της, το σενάριο του φιλμ είναι αρκετά προβλέψιμο, αλλά η αφήγηση κυλά ευχάριστα, προσθέτοντας μερικές δόσεις σασπένς όταν οι Αρχές χρησιμοποιούν την πιο προηγμένη τεχνολογία (από drones μέχρι και… δορυφόρους!) για να εντοπίσουν τη «γυναίκα του βουνού» (όπως είναι το παρατσούκλι της στα media) τρομοκράτισσα σε ορεινές περιοχές του νησιού. Το φυσικό στοιχείο λειτουργεί υπέρ της ταινίας στο αισθητικό μέρος, δίχως να ζορίζεται για να βρει μια ακόμη πιο arty και καλοφωτογραφισμένη ταυτότητα. Σταδιακά, όμως, δίχως η ιστορία να μπορεί να σου προσφέρει κάτι παραπάνω πια, η επανάληψη καταντά αναπόφευκτη, όσο κι αν προσπαθούν να δείχνουν ακόμα αστείοι οι «εμβόλιμοι» μουσικοί ή και η φιγούρα της πρωταγωνίστριας Χαλντόρα Γκαϊρχαρσντότιρ (η οποία προφανώς και κρατά διπλό ρόλο στο φιλμ) που κρατά επάξια το έργο στις πλάτες της με μια παράδοξα κωμική αμηχανία στο βλέμμα.

Αστοχία θα χαρακτήριζα την αδούλευτη σεναριακά υποπλοκή του δύσμοιρου αλλοδαπού Χουάν, που πάντα καταλήγει να συλλαμβάνεται ως ύποπτος αντί της Χάλα, αν και το κυριότερο κομμάτι που με πέταξε άσχημα έξω από το φιλμ ήταν η σκηνή του φινάλε, μια «λαϊκίζουσα», συμβολική αναφορά στο ζήτημα του ανά τον κόσμο βίαιου μεταναστευτικού κύματος, με μια καταληκτική εικόνα δήθεν λυρισμού που παρέπεμπε στο φιλμικό παρελθόν του Εμίρ Κουστουρίτσα! Ενοχλήθηκα πραγματικά από την απλοϊκότητά της. Και το πόσο ακύρωνε, με την παλιά αντίληψη της διδαχής της, ένα κατά τα άλλα μοντέρνο και έξυπνο εγχείρημα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Και ξαφνικά, όλο και πιο τακτικά, η Ισλανδία γίνεται τόπος φιλμικών αναζητήσεων και… φεστιβαλικού ενδιαφέροντος. Στο μικρού βεληνεκούς πλαίσιο του art-house απευθύνεται τούτη η χαριτωμένη ταινία, δίχως να απογοητεύει ουσιαστικά, αφήνοντας στη μνήμη μερικές εικόνες σουρεαλιστικών αντιθέσεων, όσο και την ανάμνηση των «εισβολέων» μουσικών που κάνουν ό,τι γουστάρουν σε πολλά πλάνα της «Γυναίκας σε Πόλεμο». Το κομμάτι της υιοθεσίας θα αγγίξει το γυναικείο κοινό με ένα ευγενικό συναίσθημα (να τονιστεί, όμως, και η σεναριακή ασάφεια γύρω από το παρελθόν της ηρωίδας και τα παιδικά ρούχα, έπιπλα και παιχνίδια τα οποία κρατά στην αποθήκη του σπιτιού της).


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια παλαβή και σαμποτάρει κάτι βιομηχανικά έργα ανάπτυξης στην Ισλανδία. Γιατί δεν σκέφτηκε κανένας δικός μας να γυρίσει της περιπέτειες της κυρά Κούλας στις Σκουριές, να το στέλναμε το έργο στα εξωτερικά;