FreeCinema

Follow us

Η ΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΛΟΧΑΓΟΥ (2018)

(DER HAUPTMANN)

  • ΕΙΔΟΣ: Πολεμικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρόμπερτ Σβέντκε
  • ΚΑΣΤ: Μαξ Χουμπάχερ, Μίλαν Πέσελ, Φρέντερικ Λάου, Αλεξάντερ Φέλινγκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 118'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Ενώ ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος φτάνει προς το τέλος του, ένας Γερμανός λιποτάκτης στρατιώτης βρίσκει τη στολή ενός αξιωματικού. Τη φοράει και μαζί με τη στολή «φορά» και την καινούργια του ταυτότητα, αρχίζοντας μια παράλογα βίαιη δράση.

Με την επιλογή του να γυρίσει μια γερμανική ταινία, με θέμα τον πόλεμο, τους Ναζί και σε ασπρόμαυρο, έπειτα από μια σειρά στουντιακών παραγωγών (ανάμεσά τους το «Σχέδιο Πτήσης», το «RED», η «Τριλογία της Απόκλισης», με επόμενο project ένα spin-off του G.I. Joe!), ο Ρόμπερτ Σβέντκε δεν διεκδικεί βραβείο πρωτοτυπίας. Αν και καλογυρισμένη, με προσεκτικά όμορφη / άσχημη φωτογραφία, η «Στολή του Λοχαγού» μοιάζει με ένα καλλιτεχνικό άλλοθι για τον σκηνοθέτη της, που δεν ξέρει πώς ακριβώς πρέπει να χειριστεί το υλικό και τον ήρωά του. Η ιστορία είναι πραγματική και προσφέρει μια καλή βάση για ένα πορτρέτο χαρακτήρα. Μόνο που το πορτρέτο απουσιάζει, τελικά…

Λίγο πριν το τέλος του πολέμου και με την ήττα των Γερμανών ουσιαστικά δεδομένη, είναι πολλοί οι στρατιώτες οι οποίοι λιποτακτούν, προσπαθώντας να αποφύγουν τις συνέπειες. Ανάμεσά τους και ένας ταλαιπωρημένος και πεινασμένος φαντάρος. Μέχρι τη στιγμή που θα βρει μια βαλίτσα με τη στολή και την ταυτότητα ενός αξιωματικού. Ντύνεται και τα δύο. Και τη στολή και την ταυτότητα, και γίνεται ο αξιωματικός Βίλι Χέρολντ. Τη νέα εξουσία του θα τη δοκιμάσει σε έναν άλλο λιποτάκτη στρατιώτη, βάζοντάς τον στην υπηρεσία του, και αφού περάσει τις εξετάσεις (ότι μπορεί να πείσει τους πάντες) με μια βραδιά σε ένα πανδοχείο και μια ψυχρή δολοφονία, θα αποφασίσει να κρατήσει τον ρόλο.

Δεν του αρκεί να μπορέσει να χρησιμοποιήσει τη στολή για να αποφύγει τις συνέπειες της λιποταξίας. Παίζει κανονικά τον αξιωματικό Χέρολντ, στο σημείο που θα φτάσει σε ένα στρατόπεδο όπου κρατούνται δεκάδες λιποτάκτες και θα επιδοθεί σε ένα συνεχές βίαιο ξέσπασμα εκτελέσεων, ισχυριζόμενος ότι εφαρμόζει εντολές που έχει λάβει προσωπικά από τον Χίτλερ.

Η ιστορία από μόνη της, αν και δεν είναι εντυπωσιακά μοναδική, έχει ενδιαφέρον. Δεν έχει, όμως, ο τρόπος που ξεδιπλώνεται στην ταινία. Στο πρώτο μέρος παρακολουθούμε τη μεταμόρφωση του ήρωα σε κτήνος, όμως από εκεί κι έπειτα δεν υπάρχει εξέλιξη. Κυρίως επειδή δεν έχουμε ιδέα για το ποιος ήταν πριν. Δεν ξέρουμε το παρελθόν του, τίποτα για τη ζωή του ή τι πέρασε μέχρι να βρει τη στολή. Το μόνο που βλέπουμε είναι έναν άνθρωπο που από τη μια στιγμή στην άλλη γίνεται σαδιστικά βίαιος, δείχνοντας μάλιστα να το απολαμβάνει. Γιατί; Επειδή μπορεί; Επειδή ο πόλεμος αποκτηνώνει; Δεν το ξέρουμε, γιατί δεν ξέρουμε ποιος είναι / ήταν ως άνθρωπος.

Από την άλλη πλευρά, το φιλμ είναι γυρισμένο με φροντίδα και σε έναν βαθμό κρατά την προσοχή με μια ποικιλία χαρακτήρων οι οποίοι κάπως αντισταθμίζουν την έλλειψη εξέλιξης του κεντρικού ήρωα. Ο Σβέντκε, ωστόσο, δεν αποφεύγει κάποιες λεπτομέρειες επιδεικτικές και εξεζητημένες, όπως το ότι ο τίτλος εμφανίζεται σχεδόν ένα ημίωρο αφού έχει αρχίσει η ταινία, αλλά και με μια σκηνή στα credits τέλους, με τον Χέρολντ να τριγυρίζει ντυμένος με τη στολή, μέσα σε ένα αυτοκίνητο, στους δρόμους μιας σύγχρονης γερμανικής πόλης. Ό,τι κι αν θέλει να πει, είναι παράταιρο και άστοχο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Για τους λάτρεις των πολεμικών δραμάτων, η «Στολή του Λοχαγού» προσφέρει μια διαφορετική αληθινή ιστορία και έναν πραγματικά κακό χαρακτήρα. Γιατί έγινε έτσι αυτός ο ήρωας, όμως; Αν θέλεις να μάθεις το γιατί, δεν θα πάρεις απαντήσεις από την ταινία, εκτός από ένα απλοϊκό συμπέρασμα ότι ο πόλεμος αποκτηνώνει.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.