FreeCinema

Follow us

ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ (2015)

(LES SOUVENIRS)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζαν-Πολ Ρουβ
  • ΚΑΣΤ: Μισέλ Μπλαν, Ανί Κορντί, Ματιέ Σπινοζί, Σαντάλ Λομπί
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 92'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Ο παππούς πεθαίνει, ο γιος περνάει κρίση συνταξιοδότησης, η νύφη παλεύει να σώσει τον γάμο της, η γιαγιά δεν αποδέχεται το τέλος που πλησιάζει και δοκιμάζει να ξαναζήσει τη ζωή της από την αρχή και ο εγγονός παλεύει να κρατήσει τις ισορροπίες, χωρίς να κακοκαρδίσει κανέναν, ενώ ταυτόχρονα αναζητά τη γυναίκα των ονείρων του.

Ούτε κακό, ούτε δυσάρεστο, ούτε ενοχλητικό είναι τούτο το έργο. Αντίθετα, βρίθει λεπτού, γλυκόπικρου, με μια καλοδεχούμενη πρέζα σουρεαλισμού χιούμορ, νοσταλγίας, συγκίνησης, καλώς εννοούμενης χαριτωμενιάς και… μεταδοτικών χαμόγελων. Όλα ευπρεπώς συνταιριασμένα μέσα στην κυκλική αφήγησή του, που τελειώνει εκεί όπου αρχίζει: σε μια κηδεία – συνάντηση κορυφής της ζωής με τον θάνατο. Για να κάνει έτσι προφανή την ενασχόλησή του με τον χρόνο, που αστείρευτος, και δη «αθάνατος», ορίζει τη θνητότητα, και δη την ανθρωπιά μας.

Όσο βαρύγδουπη και ψυχοπλακωτική μπορεί να προκύψει η παραπάνω δήλωση, τόσο ανάλαφρες και γλυκές θέλουν και καταφέρνουν να γίνουν αυτές οι «Αναμνήσεις». Κατοικούμενες από γνώριμους, συνηθισμένους ανθρώπους. Τουτέστιν, αληθινούς, απτούς ανθρώπους. Που βγαίνουν στη σύνταξη και δεν ξέρουν πια πώς να αντιμετωπίσουν τις απώλειες, τους ανθρώπους που αγαπούν, τα συναισθήματα και τον ίδιο τους τον εαυτό, όπως ο γιος Μισέλ. Χάνουν τον συνοδοιπόρο και το καταφύγιό τους και δεν ξέρουν πώς να γεμίσουν (και ποιο το νόημα σ)τον χρόνο που απομένει, όπως η γιαγιά Μαντλέν. Δεν αναγνωρίζουν πλέον τον σύντροφό τους και παίρνουν δραστικά, κωμικοτραγικά μέτρα για να επαναπροσδιορίσουν τη σχέση τους μαζί του, όπως η νύφη Ναταλί. Ή, με την ορμή τής – άνευ σημαντικών απογοητεύσεων ή απωλειών ακόμη – νιότης τους, επιχειρούν να τους σώσουν όλους, έχοντας παράλληλα τα μάτια τους δεκατέσσερα για τον έρωτα της ζωής τους (που, δεν μπορεί, όπου να ‘ναι θα φανεί), όπως ο εγγονός Ρομάν.

Το έργο, όμως, δεν στέκεται μόνο στον φέρελπι συγγραφέα Ρομάν και την οικογένειά του. Ξεστρατίζει προς, μεταξύ άλλων, το νέο, προσωρινό αφεντικό του, που νιώθει μοναξιά, καθώς του λείπει ο γιος του, που είναι στην Αυστραλία, τους δύο αδιάφορους, περαστικούς θείους του, τον… κούκου συγκάτοικό του και έναν αναπάντεχα εύστοχο φιλόσοφο πωλητή βενζινάδικου. Έτσι, έχει τόσες μπάλες στον αέρα, που αναγκαστικά τις περνά βιαστικά και γρήγορα από χέρι σε χέρι. Κοινότοπα και άτεχνα. Όχι ως δεινός, πρωτότυπος joggler. Γι’ αυτό ούτε κάποια χωριστά, ούτε όλες μαζί καταφέρνουν να κάνουν ιδιαίτερη, μακροπρόθεσμη αίσθηση ή να αφήσουν βαθιά, γόνιμα σημάδια στο θυμικό σου. Παρά τις εξαρχής, αμφιπλεύρως (φιλμ και θεατή) καλές προθέσεις δεν προλαβαίνεις ούτε να νοιαστείς πραγματικά και να ταυτιστείς ουσιαστικά με οποιονδήποτε από τους χαρακτήρες, ούτε να αναλογιστείς με φιλοσοφική διάθεση περί χρόνου. Τελικά, περνά και χάνεται στον χρόνο, όπως ακριβώς η θολή ανάμνηση μιας τηλεοπτικής dramedy ή – πιο σωστά – μιας μονταρισμένης ως τηλεταινίας περίληψης ενός εναλλακτικού, ιδιόρρυθμου sitcom, που σου γέμισε ευχάριστα ένα ράθυμο κυριακάτικο απόγευμα, κάπως, κάποτε μπροστά στην TV.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ναι, μόνο αν έχεις βάλει κάποιο διεστραμμένο στοίχημα να παρακολουθείς κάθε, μα κάθε ταινία από όσες, μύριες, δηλώνουν παρούσες, ατάκτως ερριμμένες στις ελληνικές αίθουσες. Ναι, επίσης, αν έχεις το κόλλημα… γαλλικό σινεμά να ‘ναι και ό,τι να ‘ναι. Διαφορετικά, σε κάθε άλλη περίπτωση, περίμενε μπας και το πετύχεις κάπου, κάποτε στο zapping.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!