FreeCinema

Follow us

ΜΙΚΡΗ ΑΡΚΤΟΣ (2016)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ελισάβετ Χρονοπούλου
  • ΚΑΣΤ: Σοφία Γεωργοβασίλη, Γιάννης Κοκιασμένος, Διώνη Κουρτάκη
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 86'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Μια κοπέλα βρίσκεται αναίσθητη σε δωμάτιο ξενοδοχείου ημιδιαμονής. Δίπλα της, ο άνδρας – θύτης. Στο περιπολικό μετά την σύλληψη, εκείνος ξαναζεί την ιστορία τους στο μυαλό του.

Ευχάριστο ξάφνιασμα αυτή η ταινία, η τρίτη μεγάλου μήκους της δημιουργού της, Ελισάβετ Χρονοπούλου. Μικρή, αλλά αρκετά τολμηρή παραγωγή που «παίζει» με την αφηγηματική της δομή και πειραματίζεται κινηματογραφικά, αποφέροντας ένα ικανοποιητικό τελικό αποτέλεσμα.

Η κάμερα είναι τα μάτια του Δημήτρη, του άνδρα που αρχικά παρακολουθεί τη νεαρή Όλγα, έχοντας μόλις ανακαλύψει το σκοτεινό μυστικό που εκείνη έχει μάθει να κρύβει τόσο καλά ώστε ακόμα και η ίδια μοιάζει να βρίσκεται σε άρνηση της καθημερινής του ύπαρξης. Σκαρφιζόμενος ένα κόλπο, τη γνωρίζει και αμέσως καταλήγει να μένει στο διαμέρισμά της, δημιουργώντας μια περίεργη πλατωνική (αρχικά) σχέση που γρήγορα εξελίσσεται σε αμοιβαία εξάρτηση με διφορούμενα μηνύματα, τρυφερές στιγμές αλλά και αμοιβαία ψυχολογικά παιχνίδια που καταλήγουν στην αρχική / τελική σκηνή της καταστροφής. Καθώς η οπτική γωνία είναι αποκλειστικά η ματιά του Δημήτρη, δεν βλέπουμε ποτέ το πρόσωπό του (ούτε στον καθρέφτη), όμως οι κινήσεις, οι αποφάσεις και οι σκέψεις του αποκαλύπτονται ξεκάθαρα στον θεατή σαν βουβός εσωτερικός μονόλογος, ενώ το αντικείμενο του πόθου / πάθους / εμμονής του, η Όλγα, γίνεται αναπόφευκτα και το δικό μας συναισθηματικό επίκεντρο.

Παρόλο που κάποιες πτυχές της ιστορίας και της αφηγηματικής εξέλιξης έχουν σημαντικές «τρύπες» που δεν βγάζουν ιδιαίτερο νόημα και δεν διατηρούν συναισθηματική συνοχή, η ταινία αποτελεί ένα ενδιαφέρον ψυχολογικό – ερωτικό παιχνίδι μεταξύ των δυο ηρώων, με τα υποκειμενικά μονοπλάνα της «ματιάς» του Δημήτρη και το μυστικό που κρύβει από την Όλγα (που εμείς, ασφαλώς, γνωρίζουμε εξαρχής) να μετατρέπει τον θεατή σε συνεργό / ηδονοβλεψία αλλά και θαυμαστή τής κοπέλας που ο Δημήτρης κάνει τη μοναδική σταθερά της ζωής του (συμπεραίνουμε πως είναι άνεργος και μάλλον από τεμπέλικη επιλογή, μιας και δεν κάνει τίποτα άλλο από το να ασχολείται με την Όλγα). Έτσι, η τελική βίαιη αποκάλυψη των αληθειών τους μετατρέπεται σε πολύ άβολο και σκληρό, αλλά αναπόφευκτο θέαμα / τιμωρία για το ζευγάρι και για τον ίδιο τον θεατή.

Η Χρονοπούλου χρησιμοποιεί γνώριμες κινηματογραφικές τεχνικές (ιδιαίτερα από nouvelle vague κι έπειτα), ωστόσο με ένα δικό της, πειραματικό στυλ. Εκτός από την υποκειμενική ματιά, η χρήση του ασπρόμαυρου είναι πολύ επιτυχημένη, ιδιαίτερα όταν τα εξωτερικά τοπία είναι οι παλιές γειτονιές του ιστορικού τριγώνου της Αθήνας, με την Πλατεία Μοναστηρακίου και τα νεοκλασικά κτήρια της Αγοράς να σε μεταφέρουν, έστω και στιγμιαία, στην ατμόσφαιρα παλιών ταινιών της Finos Films, πριν η «μοντέρνα» θεματική και ματιά τής ταινίας σε επιστρέψουν στο παρόν. Ωστόσο, αυτό που μένει περισσότερο μετά το σκληρό φινάλε της είναι η παρουσία κι ερμηνεία της Σοφίας Γεωργοβασίλη, του έτσι κι αλλιώς συναισθηματικού επίκεντρου της ταινίας. Η νεαρή ηθοποιός, εκτός από μια άψογη και – τόσο σπάνιο σε ελληνική ταινία πια – απόλυτα φυσική ερμηνεία, βρίσκεται πάντα μπροστά στην κάμερα / ματιά, και εξωτερικεύει υπέροχα την ευαισθησία, τα διλήμματα αλλά και τη σχεδόν συγκινητική παιδικότητα του ταραγμένου χαρακτήρα της, ο οποίος μένει άθελά του τόσο ενοχικά εκτεθειμένος στο επίμονο, διερευνητικό βλέμμα του Δημήτρη και, κατ’ επέκταση, το δικό μας.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αναπόφευκτα μικρότερου βεληνεκούς από ό,τι αξίζει, καθώς δεν αποτελεί τη συνήθη ελληνική ταινία στην οποία βάζεις εύκολα «ταμπέλα», θα ξενίσει αρκετούς με τη δομή και το ύφος της, ενώ η τελική κορύφωση σίγουρα θα αποτελέσει δύσκολη θέαση για την «αμύητη» μερίδα του κοινού. Ωστόσο, τη συστήνουμε ως μια πραγματικά αξιόλογη ταινία και μια ανάσα διαφορετικότητας στην εγχώρια παραγωγή.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!