FreeCinema

Follow us

ΜΙΚΡΗ ΑΡΚΤΟΣ (2016)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ελισάβετ Χρονοπούλου
  • ΚΑΣΤ: Σοφία Γεωργοβασίλη, Γιάννης Κοκιασμένος, Διώνη Κουρτάκη
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 86'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Μια κοπέλα βρίσκεται αναίσθητη σε δωμάτιο ξενοδοχείου ημιδιαμονής. Δίπλα της, ο άνδρας – θύτης. Στο περιπολικό μετά την σύλληψη, εκείνος ξαναζεί την ιστορία τους στο μυαλό του.

Ευχάριστο ξάφνιασμα αυτή η ταινία, η τρίτη μεγάλου μήκους της δημιουργού της, Ελισάβετ Χρονοπούλου. Μικρή, αλλά αρκετά τολμηρή παραγωγή που «παίζει» με την αφηγηματική της δομή και πειραματίζεται κινηματογραφικά, αποφέροντας ένα ικανοποιητικό τελικό αποτέλεσμα.

Η κάμερα είναι τα μάτια του Δημήτρη, του άνδρα που αρχικά παρακολουθεί τη νεαρή Όλγα, έχοντας μόλις ανακαλύψει το σκοτεινό μυστικό που εκείνη έχει μάθει να κρύβει τόσο καλά ώστε ακόμα και η ίδια μοιάζει να βρίσκεται σε άρνηση της καθημερινής του ύπαρξης. Σκαρφιζόμενος ένα κόλπο, τη γνωρίζει και αμέσως καταλήγει να μένει στο διαμέρισμά της, δημιουργώντας μια περίεργη πλατωνική (αρχικά) σχέση που γρήγορα εξελίσσεται σε αμοιβαία εξάρτηση με διφορούμενα μηνύματα, τρυφερές στιγμές αλλά και αμοιβαία ψυχολογικά παιχνίδια που καταλήγουν στην αρχική / τελική σκηνή της καταστροφής. Καθώς η οπτική γωνία είναι αποκλειστικά η ματιά του Δημήτρη, δεν βλέπουμε ποτέ το πρόσωπό του (ούτε στον καθρέφτη), όμως οι κινήσεις, οι αποφάσεις και οι σκέψεις του αποκαλύπτονται ξεκάθαρα στον θεατή σαν βουβός εσωτερικός μονόλογος, ενώ το αντικείμενο του πόθου / πάθους / εμμονής του, η Όλγα, γίνεται αναπόφευκτα και το δικό μας συναισθηματικό επίκεντρο.

Παρόλο που κάποιες πτυχές της ιστορίας και της αφηγηματικής εξέλιξης έχουν σημαντικές «τρύπες» που δεν βγάζουν ιδιαίτερο νόημα και δεν διατηρούν συναισθηματική συνοχή, η ταινία αποτελεί ένα ενδιαφέρον ψυχολογικό – ερωτικό παιχνίδι μεταξύ των δυο ηρώων, με τα υποκειμενικά μονοπλάνα της «ματιάς» του Δημήτρη και το μυστικό που κρύβει από την Όλγα (που εμείς, ασφαλώς, γνωρίζουμε εξαρχής) να μετατρέπει τον θεατή σε συνεργό / ηδονοβλεψία αλλά και θαυμαστή τής κοπέλας που ο Δημήτρης κάνει τη μοναδική σταθερά της ζωής του (συμπεραίνουμε πως είναι άνεργος και μάλλον από τεμπέλικη επιλογή, μιας και δεν κάνει τίποτα άλλο από το να ασχολείται με την Όλγα). Έτσι, η τελική βίαιη αποκάλυψη των αληθειών τους μετατρέπεται σε πολύ άβολο και σκληρό, αλλά αναπόφευκτο θέαμα / τιμωρία για το ζευγάρι και για τον ίδιο τον θεατή.

Η Χρονοπούλου χρησιμοποιεί γνώριμες κινηματογραφικές τεχνικές (ιδιαίτερα από nouvelle vague κι έπειτα), ωστόσο με ένα δικό της, πειραματικό στυλ. Εκτός από την υποκειμενική ματιά, η χρήση του ασπρόμαυρου είναι πολύ επιτυχημένη, ιδιαίτερα όταν τα εξωτερικά τοπία είναι οι παλιές γειτονιές του ιστορικού τριγώνου της Αθήνας, με την Πλατεία Μοναστηρακίου και τα νεοκλασικά κτήρια της Αγοράς να σε μεταφέρουν, έστω και στιγμιαία, στην ατμόσφαιρα παλιών ταινιών της Finos Films, πριν η «μοντέρνα» θεματική και ματιά τής ταινίας σε επιστρέψουν στο παρόν. Ωστόσο, αυτό που μένει περισσότερο μετά το σκληρό φινάλε της είναι η παρουσία κι ερμηνεία της Σοφίας Γεωργοβασίλη, του έτσι κι αλλιώς συναισθηματικού επίκεντρου της ταινίας. Η νεαρή ηθοποιός, εκτός από μια άψογη και – τόσο σπάνιο σε ελληνική ταινία πια – απόλυτα φυσική ερμηνεία, βρίσκεται πάντα μπροστά στην κάμερα / ματιά, και εξωτερικεύει υπέροχα την ευαισθησία, τα διλήμματα αλλά και τη σχεδόν συγκινητική παιδικότητα του ταραγμένου χαρακτήρα της, ο οποίος μένει άθελά του τόσο ενοχικά εκτεθειμένος στο επίμονο, διερευνητικό βλέμμα του Δημήτρη και, κατ’ επέκταση, το δικό μας.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αναπόφευκτα μικρότερου βεληνεκούς από ό,τι αξίζει, καθώς δεν αποτελεί τη συνήθη ελληνική ταινία στην οποία βάζεις εύκολα «ταμπέλα», θα ξενίσει αρκετούς με τη δομή και το ύφος της, ενώ η τελική κορύφωση σίγουρα θα αποτελέσει δύσκολη θέαση για την «αμύητη» μερίδα του κοινού. Ωστόσο, τη συστήνουμε ως μια πραγματικά αξιόλογη ταινία και μια ανάσα διαφορετικότητας στην εγχώρια παραγωγή.


MORE REVIEWS

TATAMI: Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

Ιρανή αθλήτρια που συμμετέχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα judo λαμβάνει τελεσίγραφο από την Κυβέρνηση της χώρας της ν’ αποσυρθεί από τους αγώνες, προκειμένου να εκλείψει η πιθανότητα να βρεθεί αντιμέτωπη με Ισραηλινή judoka. Εκείνη, όμως, θέλει πάση θυσία το χρυσό μετάλλιο.

Η ΜΕΓΑΛΗ ΛΗΣΤΕΙΑ

Απόπειρα ληστείας χρηματαποστολής πηγαίνει εντελώς λάθος εξαιτίας του φύλακα - οδηγού του θωρακισμένου φορτηγού και πρώην αστυνομικού, ο οποίος για συνοδηγό έχει τον γιο του και με καμία δύναμη δεν πρόκειται να τον αφήσει να πάθει κακό.

ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΓΛΥΚΟ

Η 70χρονη Μαχίν ζει μόνη στην Τεχεράνη από τότε που έμεινε χήρα και η κόρη της μετανάστευσε στην Ευρώπη μαζί με τα εγγόνια της, δραπετεύοντας από το αφιλόξενο ιρανικό καθεστώς. Μια μέρα, όμως, η ερωτική της ζωή θ’ αποκτήσει νέα πνοή και η καρδιά, μαζί με το σπίτι της, θ’ ανοίξει και πάλι για έναν άνδρα. Το αναπάντεχο flirt τους θα εξελιχτεί σ’ ένα βράδυ που από κάθε άποψη θα μείνει αξέχαστο.

Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΟΥ ΧΙΟΝΙΟΥ & ΤΟ ΠΑΓΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ

Όταν εξαιτίας απροσεξίας η μικρούλα πριγκίπισσα Άιλα απελευθερώνει τα κακά πνεύματα του πάγου, προ της απειλής να πέσει παγωμένη βαρυχειμωνιά σε όλο τον κόσμο, η μητέρα της, Βασίλισσα του Χιονιού, δέχεται τη βοήθεια της Γκέρντα και του Κάι μήπως και προλάβει τη ζημιά. Το μοχθηρό πνεύμα του Βορρά, όμως, είναι πανίσχυρο…

ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

Χειμώνας του 1838 και ο συμβολαιογράφος Τόμας Χάτερ ταξιδεύει μέχρι τα Καρπάθια Όρη για να κλείσει τη συμφωνία πώλησης ενός παλιού οικήματος της πόλης του στον εκκεντρικά δυσπρόσιτο κόμη Όρλοκ. Κανείς, όμως, δεν υποψιάζεται πως ο πραγματικός στόχος του Όρλοκ είναι να κάνει δική του τη σύζυγο του Χάτερ.