FreeCinema

Follow us

JOY (2015)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντέιβιντ Ο. Ράσελ
  • ΚΑΣΤ: Τζένιφερ Λόρενς, Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Έντγκαρ Ραμίρες, Βιρτζίνια Μάντσεν, Ιζαμπέλα Ροσελίνι, Μπράντλεϊ Κούπερ, Νταϊάν Λαντ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 124'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Single mother, που κουμαντάρει μόνη της κι ολόκληρο «τρελοκομείο» δυσλειτουργικής οικογένειας, σκαρφίζεται «μαγική» σφουγγαρίστρα και δίνει μια αντίξοη μάχη για δόξα και πλούτη με τον τρόπο που μας δίδαξε το «αμερικάνικο όνειρο» (και το teleshopping!).

Αυτή η ταινία φωνάζει «φιάσκο» από τα πρώτα της λεπτά! Σαν ένα ξεκούρδιστο sitcom που φωνασκεί υστερικά, με ήρωες μια απόλυτα δυσλειτουργική οικογένεια, άκυρα flashback και με εμβόλιμες σκηνές από μια φανταστική τηλεοπτική σαπουνόπερα ή και τους οπτικοποιημένους εφιάλτες της ηρωίδας, το σύνολο του «Joy» είναι μια βασανιστικά… joyless κινηματογραφική εμπειρία που, ακόμη χειρότερα, αισθάνεσαι πως ο Ντέιβιντ Ο. Ράσελ έχει επαναλάβει ξανά και ξανά τα τελευταία χρόνια, με τη διαφορά ότι στα προηγούμενά του φιλμ όλο αυτό το ελαφρώς «white trash Americana» στιλ λειτουργούσε ή έβρισκε κάποιες αποδεκτές ισορροπίες. Εδώ είναι… σκέτο δράμα!

Η Τζόι (της Τζένιφερ Λόρενς) είναι μια καπάτσα κοπέλα που η ζωή μοιάζει να την έχει… φτύσει κυριολεκτικά! Χωρισμένη με δύο παιδιά, σέρνει ξοπίσω της τον πρώην σύζυγο που κατοικεί ακόμη μαζί τους (στο υπόγειο!), μια μάνα τρελή και ανίκανη να βοηθήσει στο παραμικρό (δέσμια της σαπουνόπερας που αγαπά και βλέπει μέρα νύχτα στην TV), μια γιαγιά που προσπαθεί να δίνει λίγο κουράγιο στην εγγονή της και… «δορυφόρους» τον φλερτάκια και διαζευγμένο πατέρα της και μια ετεροθαλή αδελφή που δεν έχει τίποτε κοινό μ’ εκείνη (ούτε καν αισθήματα συμπάθειας…).

Όλο αυτό το «μπουλούκι» χαρακτήρων αγωνίζεται να δώσει μια κάποια δραματική υπόσταση αλλά και λόγο ύπαρξης στο φιλμ, το οποίο κάνει διαρκώς μανούβρες γύρω από τα όσα ονομάτισα στην πρώτη παράγραφο, με μια στερεοτυπική δυσλειτουργικότητα στον σχεδιασμό της οικογένειας που, απλά, σου δίνει την εντύπωση ότι ο Ντέιβιντ Ο. Ράσελ είπε στους ηθοποιούς του κάτι σαν… «Προχωρήστε μπροστά από την κάμερα και κάντε τα όλα πουτάνα»! Ατυχώς, ακριβώς το ίδιο πράγμα συμβαίνει και στο φιλμ. Καμία συνοχή στο ύφος, κανένας προσανατολισμός στο αν θέλει να σχολιάσει ουσιαστικά τον κόσμο της σκουπιδολατρείας της αμερικανικής τηλεόρασης, μπροστά και πίσω από το γυαλί, όταν μπαίνει στην ιστορία και το στοιχείο του teleshopping. Μονάχα ένα θορυβώδες, φαντεζί σεβεντίλας μπάχαλο, που ενίοτε σου «πετάει» τραγουδάκια με τον τρόπο της σκορσεζικής μανιέρας, ανακυκλώνει τα βασικά συστατικά των τελευταίων δουλειών του σκηνοθέτη και, προς το φινάλε, σου κάνει μια κομπιναδόρικη «γυριστή» τύπου «Οδηγός Διαπλοκής», για να σου αποδείξει… τι; Ότι το «αμερικάνικο όνειρο» μπορεί να έχει happy end; Με τέτοιους ανθρώπους;

Αν υπάρχει κάτι που καταδικάζει ακόμη περισσότερο το «Joy» είναι η λανθάνουσα συμβολοποίηση των χάρτινων «παιχνιδιών» και των κόσμων που δημιουργεί έτσι η παιδίσκη Τζόι σε λιγοστά flashback τα οποία παραπέμπουν στην ύπαρξη του περίφημου… «Rosebud» από τον «Πολίτη Κέιν»! Πρέπει να ήταν η μοναδική στιγμή που ήθελα να βάλω τα γέλια με τούτο το έργο…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Εάν είχες παρακολουθήσει τις πιο πρόσφατες δουλειές του Ντέιβιντ Ο. Ράσελ, ας πούμε ότι είναι καλύτερο να μείνεις με εκείνες τις θετικές αναμνήσεις. Το «Joy» είναι μια πλήρης αποτυχία, η οποία μπορεί να μοιάζει θελκτική μονάχα εξαιτίας της κουστωδίας των γνωστών πρωταγωνιστών της. Εάν έχεις την περιέργεια να δεις τις ερμηνείες τους, να ξέρεις πως παίρνεις μεγάλο ρίσκο. Για 124 λεπτά που δεν πρόκειται να περάσουν ευχάριστα ή διασκεδαστικά…


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια γκόμενα και βρίσκει κόλπο για να φτιάξουν σφουγγαρίστρα που στραγγίζει μόνη της και μπαίνει και στο πλυντήριο. Μου έφυγε η μαγκιά, λέμε!