FreeCinema

Follow us

JOY (2015)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντέιβιντ Ο. Ράσελ
  • ΚΑΣΤ: Τζένιφερ Λόρενς, Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Έντγκαρ Ραμίρες, Βιρτζίνια Μάντσεν, Ιζαμπέλα Ροσελίνι, Μπράντλεϊ Κούπερ, Νταϊάν Λαντ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 124'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Single mother, που κουμαντάρει μόνη της κι ολόκληρο «τρελοκομείο» δυσλειτουργικής οικογένειας, σκαρφίζεται «μαγική» σφουγγαρίστρα και δίνει μια αντίξοη μάχη για δόξα και πλούτη με τον τρόπο που μας δίδαξε το «αμερικάνικο όνειρο» (και το teleshopping!).

Αυτή η ταινία φωνάζει «φιάσκο» από τα πρώτα της λεπτά! Σαν ένα ξεκούρδιστο sitcom που φωνασκεί υστερικά, με ήρωες μια απόλυτα δυσλειτουργική οικογένεια, άκυρα flashback και με εμβόλιμες σκηνές από μια φανταστική τηλεοπτική σαπουνόπερα ή και τους οπτικοποιημένους εφιάλτες της ηρωίδας, το σύνολο του «Joy» είναι μια βασανιστικά… joyless κινηματογραφική εμπειρία που, ακόμη χειρότερα, αισθάνεσαι πως ο Ντέιβιντ Ο. Ράσελ έχει επαναλάβει ξανά και ξανά τα τελευταία χρόνια, με τη διαφορά ότι στα προηγούμενά του φιλμ όλο αυτό το ελαφρώς «white trash Americana» στιλ λειτουργούσε ή έβρισκε κάποιες αποδεκτές ισορροπίες. Εδώ είναι… σκέτο δράμα!

Η Τζόι (της Τζένιφερ Λόρενς) είναι μια καπάτσα κοπέλα που η ζωή μοιάζει να την έχει… φτύσει κυριολεκτικά! Χωρισμένη με δύο παιδιά, σέρνει ξοπίσω της τον πρώην σύζυγο που κατοικεί ακόμη μαζί τους (στο υπόγειο!), μια μάνα τρελή και ανίκανη να βοηθήσει στο παραμικρό (δέσμια της σαπουνόπερας που αγαπά και βλέπει μέρα νύχτα στην TV), μια γιαγιά που προσπαθεί να δίνει λίγο κουράγιο στην εγγονή της και… «δορυφόρους» τον φλερτάκια και διαζευγμένο πατέρα της και μια ετεροθαλή αδελφή που δεν έχει τίποτε κοινό μ’ εκείνη (ούτε καν αισθήματα συμπάθειας…).

Όλο αυτό το «μπουλούκι» χαρακτήρων αγωνίζεται να δώσει μια κάποια δραματική υπόσταση αλλά και λόγο ύπαρξης στο φιλμ, το οποίο κάνει διαρκώς μανούβρες γύρω από τα όσα ονομάτισα στην πρώτη παράγραφο, με μια στερεοτυπική δυσλειτουργικότητα στον σχεδιασμό της οικογένειας που, απλά, σου δίνει την εντύπωση ότι ο Ντέιβιντ Ο. Ράσελ είπε στους ηθοποιούς του κάτι σαν… «Προχωρήστε μπροστά από την κάμερα και κάντε τα όλα πουτάνα»! Ατυχώς, ακριβώς το ίδιο πράγμα συμβαίνει και στο φιλμ. Καμία συνοχή στο ύφος, κανένας προσανατολισμός στο αν θέλει να σχολιάσει ουσιαστικά τον κόσμο της σκουπιδολατρείας της αμερικανικής τηλεόρασης, μπροστά και πίσω από το γυαλί, όταν μπαίνει στην ιστορία και το στοιχείο του teleshopping. Μονάχα ένα θορυβώδες, φαντεζί σεβεντίλας μπάχαλο, που ενίοτε σου «πετάει» τραγουδάκια με τον τρόπο της σκορσεζικής μανιέρας, ανακυκλώνει τα βασικά συστατικά των τελευταίων δουλειών του σκηνοθέτη και, προς το φινάλε, σου κάνει μια κομπιναδόρικη «γυριστή» τύπου «Οδηγός Διαπλοκής», για να σου αποδείξει… τι; Ότι το «αμερικάνικο όνειρο» μπορεί να έχει happy end; Με τέτοιους ανθρώπους;

Αν υπάρχει κάτι που καταδικάζει ακόμη περισσότερο το «Joy» είναι η λανθάνουσα συμβολοποίηση των χάρτινων «παιχνιδιών» και των κόσμων που δημιουργεί έτσι η παιδίσκη Τζόι σε λιγοστά flashback τα οποία παραπέμπουν στην ύπαρξη του περίφημου… «Rosebud» από τον «Πολίτη Κέιν»! Πρέπει να ήταν η μοναδική στιγμή που ήθελα να βάλω τα γέλια με τούτο το έργο…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Εάν είχες παρακολουθήσει τις πιο πρόσφατες δουλειές του Ντέιβιντ Ο. Ράσελ, ας πούμε ότι είναι καλύτερο να μείνεις με εκείνες τις θετικές αναμνήσεις. Το «Joy» είναι μια πλήρης αποτυχία, η οποία μπορεί να μοιάζει θελκτική μονάχα εξαιτίας της κουστωδίας των γνωστών πρωταγωνιστών της. Εάν έχεις την περιέργεια να δεις τις ερμηνείες τους, να ξέρεις πως παίρνεις μεγάλο ρίσκο. Για 124 λεπτά που δεν πρόκειται να περάσουν ευχάριστα ή διασκεδαστικά…


MORE REVIEWS

ΚΙΟΥΚΑ: ΠΡΙΝ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ

Ένα εν πλω ταξίδι διακοπών με ιστιοφόρο προς τον Πόρο έχει ως απώτερο σκοπό τη συνάντηση των δύο ενήλικων παιδιών του Μπάμπη με την Άννα, τη βιολογική τους μητέρα η οποία τα εγκατέλειψε όταν ήταν μωρά. Η Έλσα και ο Κωνσταντίνος ούτε είναι ενήμεροι γι’ αυτό, αλλά ούτε και έχουν ίχνος ανάμνησής της να τους συνοδεύει.

GUNS UP

Όταν ένας πρώην αστυνομικός, που δουλεύει ως συλλέκτης χρεών και μπράβος της Μαφίας, αποφασίσει να αποσυρθεί, θα έχει μόνο ένα βράδυ στη διάθεσή του για να απομακρύνει την οικογένειά του από την πόλη, προκειμένου να την σώσει από το νέο αφεντικό.

Η ΑΠΟΦΑΣΗ

Ο Ζοζέφ Κρος φεύγει από τη δουλειά του. Είναι νύχτα. Αύριο τον περιμένει μια δύσκολη μέρα. Ο γιος του είναι έτοιμος να τον υποδεχθεί στο σπίτι για να παρακολουθήσουν τον αγώνα. Η σύζυγός του δεν φαντάζεται τίποτα. Κι εκείνος έχει πάρει την απόφασή του…

ΛΑΜΠΥΡΙΣΜΑΤΑ

Εξαιτίας της επιμονής της κόρης της, η Ιζαμπέλ αναγκάζεται να επανασυνδεθεί με τον σοβαρά άρρωστο πρώην σύζυγό της. Η φροντίδα που σταδιακά αρχίζει να του παρέχει δείχνει να τους φέρνει πιο κοντά. Είναι άραγε αργά για επιστροφές στο παρελθόν;

ΒΛΕΠΩ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ ΣΟΥ 6: ΔΕΣΜΟΙ ΑΙΜΑΤΟΣ

Ένα ολόκληρο σόι μπαίνει στο μάτι του… Θανάτου και αναζητά τρόπους διαφυγής από τον επερχόμενο κακό ψόφο! Υπάρχει περίπτωση να τον ξεγελάσει κανείς;