FreeCinema

Follow us

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΓΝΩΡΙΖΕ ΠΟΛΛΑ (1956)

(THE MAN WHO KNEW TOO MUCH)

  • ΕΙΔΟΣ: Κατασκοπευτικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άλφρεντ Χίτσκοκ
  • ΚΑΣΤ: Τζέιμς Στιούαρτ, Ντόρις Ντέι, Μπρέντα Ντε Μπάνζι, Μπέρναρντ Μάιλς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 120’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Αμερικανός γιατρός και η – πρώην diva του τραγουδιού – σύζυγός του κάνουν ανέμελοι διακοπές στο Μαρακές και βρίσκονται άθελά τους μπλεγμένοι σε συνωμοσία δολοφονίας επικεφαλής χώρας, επί βρετανικού εδάφους. Η θέση τους γίνεται ακόμα πιο δύσκολη όταν ο γιός τους απάγεται…

Σίγουρα όχι μια από τις καλύτερες, σπουδαιότερες ή αγέραστες δημιουργίες του θρυλικού πρωτομάστορα της κινηματογραφικής τέχνης, «Ο Άνθρωπος που Γνώριζε Πολλά» δεν παύει να είναι ένα καθαρόαιμο χιτσκοκικό πλάσμα. Έγχρωμη, αμερικάνικη και «λουσάτη» (ως μεγαλύτερη παραγωγή) διασκευή του εν έτει 1934, ομότιτλου, ασπρόμαυρου, βρετανικού, επίσης χιτσκοκικού πονήματος! Λιγότερο εξωτικό (με αφετηρία του την Ελβετία και όχι το Μαρακές), πιο απέριττο και δη πιο εφευρετικά υποβλητικό, το τελευταίο – δυσεύρετο πρωτότυπο συνήθως προτιμάται από τους ανθρώπους που… γνωρίζουν πολλά.

Η αλήθεια, όμως, είναι πως κάθε δουλειά του Χίτσκοκ κρίνεται κατ’ αρχήν, μοιραία και καταλυτικά, πάντα σε σχέση με… κάθε άλλη δουλειά του Χίτσκοκ. Έτσι και η εν λόγω έγχρωμη, φιλμική «μετενσάρκωση» χάνει αξία μόνο στη σύγκριση αφενός με το – λιγότερο εντυπωσιακό, αλλά εξίσου αποτελεσματικό – αρχέτυπο, και αφετέρου με ό,τι έφερε στον πλανήτη των εικόνων ο δημιουργός της, πριν ή μετά από αυτή. Τα υπαινικτικά, καίρια cut ή τα close-up/κατάληξη αποστομωτικών μονοπλάνων, σε ποικιλοτρόπως σημαντικά ή παραπλανητικά αντικείμενα (π.χ. τη βέρα της δολοφονημένης κυρίας Θόργουολντ στο χέρι της Λίζα στον «Σιωπηλό Μάρτυρα» ή το κλειδί στο χέρι της Αλίσια στο «Notorious»). Η ρηξικέλευθη αφηγηματική πρωτοτυπία, μέσω αποκαλυπτικών επαναλήψεων ( π.χ., μεταξύ άλλων, του σκοπού ενός βαλς στο «Χέρι που Σκοτώνει») ή αδιανόητα εύστοχου, αιχμηρού μοντάζ (στην περίφημη σκηνή του ντους στο «Ψυχώ»). Το συγκλονιστικό συναισθηματικό βάθος – αδρό ψυχογράφημα και η κάθε άλλο παρά προφανής ή δεικτική, αλλά πέρα για πέρα ουσιαστική, υπαρξιακή ή μεταφυσική αλληγορία που δίνει πολυδιάστατη υπόσταση στην ακολουθία των εικόνων (του «Σιωπηλού Μάρτυρα», του «Δεσμώτη του Ιλίγγου», των «Πουλιών»). Το χιούμορ, έμμεσο ή άμεσο, με ή χωρίς υπονοούμενα (θυμήσου το τρένο που… ορμά στο τούνελ, «Στη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων», ή την απορία «Μπούτι ή στήθος;» της Φράνσις στο «Κυνήγι του Κλέφτη»), που δεν αφήνει τη σοβαροφάνεια να σηκώσει κεφάλι. Και, φυσικά, το σασπένς. Ακούραστο, ακαταμάχητο, αφοπλιστικό.

Τίποτα από τα παραπάνω δε λείπει από τον «Άνθρωπο που Γνώριζε Πολλά» του 1956. Ούτε η (κάτω από ιδιαίτερες, αντίξοες συνθήκες πίεσης) ανάδειξη συνηθισμένων, καθημερινών ανθρώπων σε πολυμήχανους, ξεχωριστούς ήρωες – σήμα κατατεθέν ολόκληρης της φιλμογραφίας του Χίτσκοκ. Από το close-up στο χέρι του Δρος Μακένα, που σκαλίζει νευρικά τις σελίδες του τηλεφωνικού καταλόγου, μέχρι την αριστοτεχνικά μονταρισμένη, άνευ διαλόγων 20λεπτη σκηνή στο Royal Albert Hall (που αποτελεί από μόνη της «όλα τα λεφτά» για να δεις αυτή την ταινία) και από τον αναπάντεχο, εύστοχο δυναμισμό της φαινομενικά εύθραυστης συζύγου (θαυμάσια η κατά συρροή υποτιμημένη Ντέι), σε αντιδιαστολή με την καταπιεσμένη ευαισθησία και την κωμικοτραγική αστοχία του συζύγου – κολώνα του σπιτιού (ο πάντα εμβληματικά ανθρώπινος Στιούαρτ), μέχρι την ειρωνικά χιουμοριστική, τελευταία ατάκα, το χιτσκοκικό φιλμικό DNA δεν αμφισβητείται λεπτό. Απλά, δεν εκδηλώνεται με τόσο ιδιοφυή, πρωτοφανή και διαχρονικά αμετάκλητο τρόπο, όπως άλλοτε…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Καθαρόαιμο χιτσκοκικό, αλλά ουχί και αριστουργηματικό φιλμ, με μια 20λεπτη… βουβή σκηνή ανθολογίας και ένα τραγούδι («Whatever Will Be») κόλλημα, αναπάντεχα επίκαιρο. Εξάλλου, πόσες φορές έχεις την ευκαιρία να δεις Χίτσκοκ στη μεγάλη οθόνη; (Κάθε καλοκαίρι, θα μου πεις…)


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

MR KLEIN

MR KLEIN

Έχουν πάει στο Μαρόκο για διακοπές, πέφτουν πάνω σε ξεκαθάρισμα πρακτόρων, τους βουτάνε το παιδί και τρέχουν και δε φτάνουν στα Λονδίνα μετά, τραγουδάει κι η έρμη η Ντόρις Ντέι να βγάλει την υποχρέωση. Καλά να πάθετε, που δεν ήρθατε να δείτε την Ακρόπολη!