FreeCinema

Follow us

300 (2007)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζακ Σνάιντερ
  • ΚΑΣΤ: Τζέραρντ Μπάτλερ, Λένα Χίντι, Ντέιβιντ Γουέναμ, Ροντρίγκο Σαντόρο, Ντόμινικ Γουέστ, Μάικλ Φασμπέντερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 117'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: VILLAGE FILMS

Ο βασιλιάς Λεωνίδας, οι 300 πολεμιστές του κι εκείνη η μάχη των Θερμοπυλών. Αλλά με τρόπο που θα οδηγούσε την καθηγήτρια που είχες στο μάθημα της Ιστορίας σε… εγκεφαλικό.

Αν σας λείπουν τα μαθήματα αρχαίας ελληνικής Ιστορίας, ανοίξτε ένα βιβλίο, μια εγκυκλοπαίδεια, καμιά ιστοσελίδα, τέλος πάντων. Αλλά μην το επιχειρήσετε στο σινεμά! Και σίγουρα μην μπείτε στον κόπο να παρακολουθήσετε διαφωνούντες ή μη σε σχέση με την απεικόνιση των γεγονότων που οδήγησαν το Λεωνίδα και τους τριακόσιους της Σπάρτης στον ηρωικό θάνατο, απέναντι σε έναν περσικό στρατό που αριθμητικά αναλογούσε σε 1 προς 10… Επαναλαμβάνω. It’s only a movie. Α λα Χόλιγουντ. Και, μάλιστα, βασισμένη πάνω σ’ ένα comic, γαλουχημένη μέσα σ’ αυτή τη συγκεκριμένη κουλτούρα και προορισμένη προς κατανάλωση από τα εκατομμύρια των fans τού δημιουργού του, Φρανκ Μίλερ. Μετά από όλους αυτούς, δευτερευόντως, έχουμε κι εμείς δικαίωμα να τολμήσουμε και ν’ απολαύσουμε τη δουλειά του Ζακ Σνάιντερ, ο οποίος ακολουθεί το comic πιστά, σα storyboard, με μια διάθεση ψηφιακού καλλωπισμού που δημιουργεί εικόνες πρωτοφανείς για την ιστορία τού παγκόσμιου κινηματογράφου.

Κατά κάποιο τρόπο, οι «300» της μεγάλης οθόνης είναι ένα υπερβατικό αισθητικό πείραμα που καταφέρνει, με την αρτιότητά του, να πλασαριστεί ως έργο τέχνης. Κι αυτή του τη νίκη δεν μπορεί να του τη στερήσει κανείς. Πρέπει να είσαι κυριολεκτικά τυφλός για να μην παραδοθείς στο θέαμα κάδρων εικαστικής τελειότητας, τα οποία θα μπορούσαν κάλλιστα ν’ ανήκουν σε μουσείο και ενίοτε σε κάνουν να θέλεις να βρεις ένα remote control για να «παγώσεις» την εικόνα και να βαστάς το σαγόνι για μερικά λεπτά παραπάνω. Μέχρι εδώ, οι «300»… παίρνουν κεφάλια. Αλλά οι ιαχές του κοινού πού πήγαν;

Η μοναδική ουσιαστική σύγκριση που μπορεί να κάνει κανείς φιλμικά (για να βρει το δίκιο του;) είναι η προηγούμενη μεταφορά comic του Μίλερ, το «Sin City». Ουδεμία σχέση σχεδιαστικά, όμως, το ολοκληρωτικά ψηφιακό σύμπαν του(ς) μας επιτρέπει να δούμε κάποιες αναλογίες. Πιο «φασαριόζικο» εκείνο, καταιγιστικό σε πληροφορίες για το μάτι του απλού θεατή, ενίοτε… μπούκωνε. Εν αντιθέσει, οι «300» ξεφυλλίζονται πιο ανάλαφρα (έστω κι αν η heavy metal αισθητική δεν μπορεί να είναι μαζικά προσφιλής), μινιμαλιστικά, δίχως, όμως, να μπορούν να κρύψουν την αχίλλειο πτέρνα τού δεύτερου μισού: η πλοκή περιορίζεται σε μια σειρά από επαναλαμβανόμενες σεκάνς μαχών που, την κάθε επόμενη φορά, στερούνται όλο και περισσότερο του στοιχείου της έκπληξης. Επιπλέον, μια λανθάνουσα οπερετική κλίση προς την τραγωδία στερεί πόντους από τον παράγοντα διασκέδαση. Θέλεις να ζητωκραυγάσεις, αλλά μπροστά σ’ ένα διαρκώς αυξανόμενο βουνό από πτώματα, βάζεις φρένο και σκέφτεσαι…

Υπάρχουν, βέβαια, κι εκείνοι που σκέφτονται κάπως πιο… ύπουλα. Και θα «βαπτίσουν» το φιλμ του Σνάιντερ επικίνδυνα μιλιταριστικό, ακρο-δεξιό σε αντιλήψεις, έως και βλαβερό για τη Δημοκρατία στον πλανήτη μας! Τι να σας πω; Αν χαρίσω μια κάπα του Superman σ’ ένα πεντάχρονο και το μυήσω στο comic, σημαίνει πως μετά από λίγο καιρό θα πρέπει ν’ ανησυχώ μην αποπειραθεί να πετάξει; Κι αν το κάνει, ποιος θα φταίει που έφαγε τα μούτρα του; Ο Superman ή το πεντάχρονο; Κοινώς, ας είμαστε και λίγο ενήλικες. Κι ας δούμε τους «300» ως μια ταινία που υμνεί την τέχνη του κινηματογράφου και σε κάνει να παραδίδεις τα όπλα μπροστά στην οθόνη για δύο ώρες. Χωρίς σημαίες, λάβαρα και άναρθρες κραυγές του όποιου πατριωτισμού.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2007, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Κομιξάδες, graphic designers, άνθρωποι με υψηλό δείκτη γούστου (η νοημοσύνη είναι εφεδρική) που αναζητούν εικόνες εξαιρετικής αισθητικής, θα νοιώσουν ρίγη εντός αιθούσης. Κάποιοι… άλλοι θα θελήσουν να κάνουν την ελληνική σημαία πανωφόρι τους! Κάτι για όλους, με διάθεση να παραμείνει ως κλασικό θέαμα και ν’ αντέξει στη μνήμη για αρκετές δεκαετίες στο μέλλον.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.