FreeCinema

Follow us

PLUS ONE (2013)

(+1)

  • ΕΙΔΟΣ: Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντένης Hλιάδης
  • ΚΑΣΤ: Ρις Γουέικφιλντ, Λόγκαν Μίλερ, Άσλεϊ Χίνσο, Νάταλι Χολ, Κολίν Ντέντζελ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 95’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Τρεις φίλοι εισέρχονται στο party της χρονιάς, κουβαλώντας τα προσωπικά τους ζόρια (ο ένας να τα βρει ξανά με τη γκόμενά του, ο άλλος να πηδήξει… ό,τι κάτσει και η τρίτη να διασκεδάσει με… τον κυνισμό και τη μοναξιά της), δίχως να υπολογίζουν στις επιδράσεις πτώσης κομήτη από το έξω διάστημα, ο οποίος προκαλεί βλάβες στην παροχή ρεύματος αλλά και… το χωροχρόνο!

Η πολυαναμενόμενη δεύτερη ταινία μεγάλου μήκους του Ντένη Ηλιάδη στις ΗΠΑ (μετά το σεβαστά εκτελεσμένο remake τού «The Last House on the Left», το 2009), αποδεικνύει – περισσότερο από κάθε άλλη φορά στη φιλμογραφία του – ένα επιπλέον και διόλου αμελητέο στοιχείο τού ταλέντου του. Δε μιλάμε για ένα σκηνοθέτη που μπορεί και κοντράρεται με projects αρκετά τολμηρά, αλλά και για έναν άνθρωπο που ξέρει να γράφει. Με αυτό ως δυνατό ατού, το «Plus One» ξεκινά από το story, το οποίο ξεδιπλώνεται μέσα σε ένα καταστασιακό χάος που πολλοί σκηνοθέτες δε θα ήταν σε θέση να κουμαντάρουν μέχρι τέλους. Και αυτή είναι η πραγματική αρετή τού φιλμ.

Από μια αδύναμη ή και άδοξη εισαγωγή (που πρέπει να δικαιολογήσει το ρομαντικό κομμάτι τής ταινίας), περνάμε στο τυπικό «λείπουν οι γονείς μου και κάνω party», βασικό background της δράσης, με το μυστήριο της πτώσης τού κομήτη να αιωρείται και να… διαπερνά τα ηλεκτροφόρα καλώδια, αφήνοντας να εννοηθεί μια κάποια «παρενόχληση» στον γήινο χωροχρόνο. Τα κολεγιόπαιδα που τα σπάνε είναι ένα γνώριμο μοτίβο στο αμερικανικό σινεμά και ο Ηλιάδης το «διοργανώνει» με τα απαραίτητα στοιχεία, φροντίζοντας να αφήνει «ίχνη» που τραβούν την προσοχή τού θεατή και, μάλλον, θα παίξουν κάποιο ρόλο στη συνέχεια.

Η αποκάλυψη της μεταφυσικής επίδρασης που δημιουργεί… «σωσίες» των ηρώων με χρονική καθυστέρηση είναι εκείνη που απογειώνει το ενδιαφέρον για την ταινία, καθώς οι πραγματικοί χαρακτήρες βιώνουν ένα ίσως επικίνδυνο déjà vu, στο οποίο παρακολουθούν τους εαυτούς τους (όσοι το αντιληφθούν εξ αρχής, έστω) και αποφεύγουν τη σύγκρουση με το… άλλο τους εγώ που έχει σάρκα και οστά, όμως, ουδείς γνωρίζει την ψυχοσύνθεσή του ή το πώς θα αντιδράσει όταν και οι δύο συναντηθούν! Ποιος θα θελήσει να ξεφορτωθεί τον άλλον; Ποιος είναι το «πρότυπο» και ποιος η «ρέπλικα»; Ισχύει το «ο θάνατός σου, η ζωή μου» ή όλοι τους παίρνουν το ρίσκο να σκοτώσουν… ολοκληρωτικά αυτό που αγαπούν περισσότερο στον κόσμο (ειλικρινά, μη ρωτήσεις ποιο είναι αυτό το άτομο…);

Είναι αλήθεια πως, μέσα στο πλαίσιο αυτού του εξωφρενικού… πολλαπλασιασμού των party animals της ταινίας, ξεφεύγουν πλευρές σεναριακές που δεν προλαβαίνουν να αναπτυχθούν ή να αναλυθούν από τον Ηλιάδη, ο οποίος άγχεται από τη – μαζοχιστική – αποστολή τού να κοντρολάρει όλο αυτό το χάος… τού σύμπαντος. Μόνος του, άλλωστε, μέσα από το σενάριο, προσθέτει βαθμούς δυσκολίας με διακοπές τού ρεύματος που… τριμάρουν κάθε επόμενη φορά το διάστημα το οποίο χωρίζει τους πραγματικούς ήρωες από τα χειροπιαστά alter ego τους! Αυτή η εξέλιξη χαρίζει στο φιλμ μια επάξια θέση στο πάνθεον των πιο πρωτότυπων ιστοριών που έχουν αγγίξει τις προβληματικές τής κλωνοποίησης ή της χρονο-μεταφοράς στο σινεμά του φανταστικού, από το «Invasion of the Body Snatchers» και το «Invasion from Mars», μέχρι τις «Stepford Wives» ή το πιο συγγενές «Los Cronocrímenes», δεν αφήνει, όμως, τη γεύση μιας βαθύτερης σπουδής επάνω στο ανθρώπινο κτήνος και το «καθρέφτισμα» του ίδιου μας του εαυτού, πόσω μάλλον στο πλαίσιο αυτού του «ζευγαρώματος» (το οποίο βρίσκει μια ενδιαφέρουσα εκτόνωση στο χαρακτήρα της Άλισον ή στη σεκάνς κορύφωσης στο cabin).

Έτσι, το «Plus One» καταλήγει να είναι μια ωραία σπαζοκεφαλιά για το θεατή, επιδεικνύοντας την ικανότητα του Ηλιάδη να κρατά υπό έλεγχο το «χάσιμο» της σκηνοθεσίας και του μοντάζ, για να μας υπενθυμίσει πως δε βρέθηκε άδικα στην άλλη πλευρά τού Ατλαντικού. Μαγκιά του. Το χρειαζόμασταν κι εμείς αυτό το reminder, γιατί είναι ένας από τους πιο ταλαντούχους σκηνοθέτες που έβγαλε αυτή η χώρα. Απλά, το στίγμα αυτής του της ιδιότητας θα πρέπει να αφήσει εντονότερα την επόμενη φορά, χωρίς τις τόσο απαιτητικές «ταχυδακτυλουργικές» δοκιμασίες ενός story τις οποίες επέβαλε στον ίδιο τον εαυτό του. Τις εξετάσεις εδώ τις πέρασε. Ας δούμε ποια θα είναι η επιβράβευσή του – στο σύντομο μέλλον, ελπίζω…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Η πιτσιρικαρία που έχει διάθεση να μπει σε πιο παιχνιδιάρικα τριπάκια ή αγαπά το είδος του sci-fi αξίζει πραγματικά να δοκιμάσει και να κρίνει την προσπάθεια του Ντένη Ηλίαδη σε έναν φιλμικό άθλο που ο σκηνοθέτης φέρνει εις πέρας, παρά τους καταστροφικούς σκοπέλους που κρύβει το project. Κοινό που ζητά τον ορθολογισμό, δεν αρέσκεται στο μεταφυσικό και στερείται… φαντασίας, μπορεί να αποφύγει την ταλαιπωρία (και τη γκρίνια). Μιλάμε για ταινία που ανήκει σε genre, αυστηρά. Οι fans θα αναγνωρίσουν τους κώδικες και τα ρίσκα της. Αρκεί να… κουνηθούν από τους υπολογιστές τους!


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.