FreeCinema

Follow us

ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΤΗΣ ΠΙΣΤΗΣ (2012)

(PARADIES: GLAUBE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ούλριχ Ζάιντλ
  • ΚΑΣΤ: Μαρία Χοφστέτερ, Ναμπίλ Σάλεχ, Ντάνιελ Χοζλ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 115’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Η Άννα Μαρία θα περάσει τις διακοπές της στην Αυστρία. Δε θέλει να πάει σε εξωτικούς προορισμούς, όπως η αδελφή της, ούτε να επιλέξει τρόπους διασκέδασης που καταδικάζουν οι καθολικές της πεποιθήσεις. Για εκείνη, η πίστη της είναι ο παράδεισος και θα κάνει ό,τι περνά από το χέρι της για να περάσει αυτό το μήνυμα στον κόσμο. Ακόμα κι αν χρειαστεί να υποστεί τη μέγιστη ταπείνωση.

Προτού αναφερθούμε στον «Παράδεισο της Πίστης», χρειάζεται μια μικρή επανάληψη. Όπως είχαμε γράψει στην κριτική του «Παραδείσου του Έρωτα», αυτό που ετοίμασε ο – πάντα σοκαριστικός – Ούλριχ Ζάιντλ για το 2012 ήταν η «τριλογία του Παραδείσου». Κάθε ταινία τής τριλογίας έχει στόχο να ακολουθήσει μία γυναίκα στις διακοπές της, με τον «Παράδεισο του Έρωτα» και την ιστορία της Τερέζα, που πηγαίνει στην Κένυα προς αναζήτηση της αγάπης, να αποτελεί το πρώτο μέρος τής σειράς. Ο «Παράδεισος της Πίστης» ακολουθεί την αδελφή τής Τερέζα, Άννα Μαρία, στη θρησκευτική της σταυροφορία ενώ ο «Παράδεισος της Ελπίδας», το τελευταίο μέρος της τριλογίας, αφορά την παραμονή της κόρης τής Τερέζα σε μία κατασκήνωση απώλειας βάρους για παχύσαρκους.

Αυτό δε σημαίνει ότι για να δει κανείς την ταινία και να μπορεί να παρακολουθήσει την ιστορία χρειάζεται οπωσδήποτε να δει τα υπόλοιπα μέρη τής τριλογίας. Κάθε φιλμ αποτελεί και μια ξεχωριστή αφήγηση, με μόνο συνδετικό κρίκο τη σχέση μεταξύ των τριών γυναικών. Για την ακρίβεια, στον «Παράδεισο της Πίστης» δεν εμφανίζεται ούτε η Τερέζα ούτε καν η κόρη της, όμως, η γνώση τής πρότερης ιστορίας βοηθάει στη δημιουργία της ευρύτερης εικόνας και της σφαιρικότερης απεικόνισης της πραγματικής δυστυχίας.

Ο «Παράδεισος της Πίστης» φέρει όλα τα τυπικά χαρακτηριστικά μιας ταινίας του Ζάιντλ, ήδη από το πρώτο πλάνο του: ανατριχιαστικά άμεσοι χαρακτήρες, σκηνές που θα μπορούσαν κάλλιστα να είναι αυθόρμητες και με έλλειψη σεναρίου, καθημερινές άβολες στιγμές που φέρνουν το θεατή σε δύσκολη θέση και μία διάχυτη ασχήμια, που δεν καλλωπίζεται ούτε στο ελάχιστο από τη ματιά τού σκηνοθέτη. Όπως και στο παρελθόν, ο Ζάιντλ παραμένει πιστός στο ψευδο-βεριτέ ύφος του, αξιοποιώντας πλήρως την αίσθηση της αμεσότητας που αποκόμισε από την καριέρα του ως ντοκιμαντερίστας. Η κάμερά του ακολουθεί από – αποπνικτικά – κοντά τους πρωταγωνιστές του, τους γδύνει, κυριολεκτικά και μεταφορικά, και συνεχίζει να προχωράει όλο και πιο βαθιά, μέχρι να φτάσει στον πάτο της ανθρώπινης ύπαρξης.

Η Μαρία Χοφστέτερ, παλιά γνώριμη του Ζάιντλ από το «Dog Days», ακολουθεί πιστά τις οδηγίες του και δεν έχει δυσκολία να υποδυθεί την Άννα Μαρία, η οποία με την Παρθένο Μαρία (κυριολεκτικά) στο χέρι, εισβάλλει στα σπίτια άλλων ανθρώπων προσπαθώντας να τους φέρει πιο κοντά στο δρόμο του Θεού. Ο φανατισμός αλλά και η αφοσίωση που δείχνει στην πίστη της γίνεται η αφορμή για αρκετά «χιουμοριστικά» στιγμιότυπα, με τον τρόπο, όμως, που ουσιαστικά δε σου επιτρέπει να γελάσεις, γιατί αποκαλύπτει την τραγική πραγματικότητα της αλήθειας. Ακόμη χειρότερα, όταν στο δεύτερο μισό τού φιλμ επιστρέψει απροειδοποίητα ο… μουσουλμάνος σύζυγος της Άννα Μαρία, τα πράγματα θα γίνουν ακόμα πιο δραματικά (με το Ζάιντλ να χτυπά αλύπητα την ηρωίδα του σε κάθε επίπεδο), μέσα από πραγματικές δοκιμασίες διατήρησης της πίστης της. Φυσικά, οι προκλητικές σκηνές δεν απουσιάζουν από το φιλμ, με τη διαβόητη σκηνή τού αυνανισμού με τον Εσταυρωμένο να έχει ήδη αποκτήσει μεγάλη δημοσιότητα.

Το κακό είναι ότι η θεματική δε φαίνεται όσο φρέσκια θα μπορούσε καθώς ουσιαστικά συνδυάζει στοιχεία από προηγούμενες δουλειές του Ζάιντλ και συγκεκριμένα το «Dog Days», που παρακολουθεί μια ομάδα μικροαστών Αυστριακών κατά τη διάρκεια των απροσδόκητα ζεστών ημερών των αυγουστιάτικων διακοπών τους, και το «Jesus, Υou Κnow», του ντοκιμαντέρ τού σκηνοθέτη που καταγράφει τις απόψεις μιας ομάδας ανθρώπων σχετικά με τη θρησκεία και τα άκρα στα οποία μπορεί να οδηγήσουν αυτές οι πεποιθήσεις.

Παρ’ όλα αυτά, η ταινία έχει μια ακατέργαστη δυναμική που είναι ικανή να σφραγίσει το φιλμ ως ανάμνηση για καιρό. Η επίθεση στις αισθήσεις του θεατή δεν είναι, τελικά, παροδική, ούτε και τα σοκ εύκολα, αλλά διατηρούν μια υπόγεια επιρροή που μπορεί να γίνει εντονότερη μετά την απομάκρυνση από την αίθουσα. Ο Ζάιντλ πάντα κατάφερνε να γίνεται ιδιαίτερα διεισδυτικός κι επιδραστικός στην ψυχολογία του θεατή, ειδικά με τη χρήση άσχημων καθημερινών ανθρώπων που εκ των πραγμάτων σπάζουν τον τέταρτο τοίχο, όμως, ανά στιγμές, ο «Παράδεισος της Πίστης» δεν παύει να έχει την αίσθηση ενός δημιουργικού déjà-vu.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αρχικά, να τονίσουμε ξανά ότι ο τίτλος της ταινίας είναι καθαρά ειρωνικός και δεν αφορά κανέναν πραγματικό παράδεισο. Εξάλλου, ο κινηματογράφος του Ζάιντλ είναι γνωστό ότι πλησιάζει τα άκρα και απαιτεί αντοχές, κυρίως λόγω του ψυχολογικού αντικτύπου των γεγονότων. Αφού έχουμε ξεκαθαρίσει αυτό, κι εσύ έχεις βεβαιωθεί για τις… στομαχικές σου αντοχές, μπορούμε να πούμε ότι ο «Παράδεισος της Πίστης» αξίζει για να προβληματιστείς, να δοκιμαστείς κι εσύ, και να ανακαλύψεις έναν κόσμο που φαντάζει τόσο αληθινός ως ντοκιμαντέρ. Αν αναζητάς, όμως, μια χαλαρή, σαββατιάτικη βραδιά, άλλαξε καλύτερα επιλογή.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.