FreeCinema

Follow us

ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ (2011)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Χρήστος Καρακέπελης
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 78’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Οι άνθρωποι με τα τρίκυκλα και τα καρότσια που γυρίζουν στην Αθήνα και μαζεύουν ο,τιδήποτε άχρηστο σε μέταλλο, μιλούν για το μεροκάματο, τις συνθήκες της δουλειάς και τον τρόπο που ζουν.

Το ντοκιμαντέρ του Χρήστου Καρακέπελη έχει δύναμη, επειδή δεν βασίζει την αφήγησή του σ’ ένα σενάριο που προσπαθεί να δώσει κοινωνιολογικές εξηγήσεις ή να μεταφέρει στατιστικές. Αφήνει τους ίδιους τους πρωταγωνιστές να μιλήσουν και χρησιμοποιεί ωμά τις μαρτυρίες τους, σαν μια αφήγηση – πρώτη ύλη. Όλοι έχουμε δει τους ανθρώπους που μαζεύουν τα μεταλλικά αντικείμενα, τους παλιατζήδες υλικών που προορίζονται για ανακύκλωση. Ο Καρακέπελης κατάφερε να πλησιάσει μερικούς από αυτούς, οι οποίοι εργάζονται σε όλο τον κύκλο της επεξεργασίας των απορριμμάτων, από τη συλλογή μέχρι το διαχωρισμό και την αξιοποίηση των μετάλλων σε χυτήρια. Ρομά, Αλβανοί, Ινδοί, Μουσουλμάνοι κι ένας Έλληνας, είναι αυτοί που εξομολογούνται το πώς βρέθηκαν σε αυτό το απωθητικό για τους περισσότερους επάγγελμα, τι διαδρομές κάνουν, ποια είναι τα κυκλώματα που τους εκμεταλλεύονται, και τι ακριβώς είναι οι μαύροι ατμοί που καίνε τα στόματά τους στο χυτήριο της Χαλυβουργικής όπου λιώνουν τα μέταλλα.

Η «Πρώτη Ύλη» δεν έχει καταγγελτικό ή διδακτικό ύφος. Δίνει χώρο στα πρόσωπα να μιλήσουν, μαζί με την αίσθηση της εμπιστοσύνης ότι αυτά που θα πουν δε θα παραποιηθούν. Σε αντίθεση με τα περισσότερα ντοκιμαντέρ της ελληνικής παραγωγής που μοιάζουν να απευθύνονται στην κρατική τηλεόραση, ο Καρακέπελης έχει γυρίσει την ταινία του με κινηματογραφική γλώσσα και ματιά, την οποία γνωρίζει πώς θα προσαρμόσει στο ντοκιμαντέρ, όπως είχε αποδείξει πριν λίγα χρόνια και με το «Σπίτι του Κάιν», ένα από τα καλύτερα δείγματα του είδους.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ανθρωπολογική καταγραφή του κόσμου που ζει στα όρια της πόλης και ασχολείται με τη συλλογή ανακυκλώσιμων σκουπιδιών. Κοινώς, μια δύσκολη… πρώτη ύλη για τους μέσους θεατές ή, κυρίως, το ακόμη απαίδευτο στο κινηματογραφικό ντοκιμαντέρ κοινό της χώρας μας.


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.

MR KLEIN

MR KLEIN

Πού είχα αφήσει το τηλεκοντρόλ; Ντοκιμαντέρ για τους μεταλλοανακυκλωσάδες; Κάνε κι ένα για τους τζαμάδες των φαναριών, που’ χει και σασπένς…