FreeCinema

Follow us

ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ (2011)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Χρήστος Καρακέπελης
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 78’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Οι άνθρωποι με τα τρίκυκλα και τα καρότσια που γυρίζουν στην Αθήνα και μαζεύουν ο,τιδήποτε άχρηστο σε μέταλλο, μιλούν για το μεροκάματο, τις συνθήκες της δουλειάς και τον τρόπο που ζουν.

Το ντοκιμαντέρ του Χρήστου Καρακέπελη έχει δύναμη, επειδή δεν βασίζει την αφήγησή του σ’ ένα σενάριο που προσπαθεί να δώσει κοινωνιολογικές εξηγήσεις ή να μεταφέρει στατιστικές. Αφήνει τους ίδιους τους πρωταγωνιστές να μιλήσουν και χρησιμοποιεί ωμά τις μαρτυρίες τους, σαν μια αφήγηση – πρώτη ύλη. Όλοι έχουμε δει τους ανθρώπους που μαζεύουν τα μεταλλικά αντικείμενα, τους παλιατζήδες υλικών που προορίζονται για ανακύκλωση. Ο Καρακέπελης κατάφερε να πλησιάσει μερικούς από αυτούς, οι οποίοι εργάζονται σε όλο τον κύκλο της επεξεργασίας των απορριμμάτων, από τη συλλογή μέχρι το διαχωρισμό και την αξιοποίηση των μετάλλων σε χυτήρια. Ρομά, Αλβανοί, Ινδοί, Μουσουλμάνοι κι ένας Έλληνας, είναι αυτοί που εξομολογούνται το πώς βρέθηκαν σε αυτό το απωθητικό για τους περισσότερους επάγγελμα, τι διαδρομές κάνουν, ποια είναι τα κυκλώματα που τους εκμεταλλεύονται, και τι ακριβώς είναι οι μαύροι ατμοί που καίνε τα στόματά τους στο χυτήριο της Χαλυβουργικής όπου λιώνουν τα μέταλλα.

Η «Πρώτη Ύλη» δεν έχει καταγγελτικό ή διδακτικό ύφος. Δίνει χώρο στα πρόσωπα να μιλήσουν, μαζί με την αίσθηση της εμπιστοσύνης ότι αυτά που θα πουν δε θα παραποιηθούν. Σε αντίθεση με τα περισσότερα ντοκιμαντέρ της ελληνικής παραγωγής που μοιάζουν να απευθύνονται στην κρατική τηλεόραση, ο Καρακέπελης έχει γυρίσει την ταινία του με κινηματογραφική γλώσσα και ματιά, την οποία γνωρίζει πώς θα προσαρμόσει στο ντοκιμαντέρ, όπως είχε αποδείξει πριν λίγα χρόνια και με το «Σπίτι του Κάιν», ένα από τα καλύτερα δείγματα του είδους.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ανθρωπολογική καταγραφή του κόσμου που ζει στα όρια της πόλης και ασχολείται με τη συλλογή ανακυκλώσιμων σκουπιδιών. Κοινώς, μια δύσκολη… πρώτη ύλη για τους μέσους θεατές ή, κυρίως, το ακόμη απαίδευτο στο κινηματογραφικό ντοκιμαντέρ κοινό της χώρας μας.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

MR KLEIN

MR KLEIN

Πού είχα αφήσει το τηλεκοντρόλ; Ντοκιμαντέρ για τους μεταλλοανακυκλωσάδες; Κάνε κι ένα για τους τζαμάδες των φαναριών, που’ χει και σασπένς…