FreeCinema

Follow us

ALBERT NOBBS (2011)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Εποχής
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ροντρίγκο Γκαρσία
  • ΚΑΣΤ: Γκλεν Κλόουζ, Μία Γουασικόφσκα, Τζάνετ ΜακΤίερ, Άαρον Τζόνσον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 113'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Στο Δουβλίνο του 19ου αιώνα, μια γυναίκα ζει ως άντρας. Για να επιβιώσει. Με το όνομα Άλμπερτ Νομπς, ευγενική, σιωπηλή και πέρα για πέρα μοναχική, εργάζεται ως μπάτλερ στο ξενοδοχείο της αυταρχικής και τσιγκούνας Μαρτζ Μπέικερ. Κανείς δεν μπορεί να φανταστεί το μυστικό της. Εκτός από έναν… όμοιό της!

Όνειρο ζωής για την Κλόουζ, που ως Άλμπερτ αποσπά την έκτη της υποψηφιότητα για Όσκαρ ερμηνείας (το οποίο, όπως όλα δείχνουν, θα χάσει και πάλι, ισοφαρίζοντας το αρνητικό ρεκόρ των Θέλμα Ρίτερ και Ντέμπορα Κερ). Έχοντας ενσαρκώσει τον ίδιο ρόλο στο θεατρικό σανίδι, στη δεκαετία του ‘80 και ήδη επιχειρήσει (ανεπιτυχώς) την κινηματογραφική του μετενσάρκωση σε σκηνοθεσία Ίστβαν Σάμπο, στα 90’s, εμφανίζεται εδώ ως πρωταγωνίστρια, συν-σεναριογράφος, στιχουργός (του υποψήφιου για Χρυσή Σφαίρα τραγουδιού «Lay Your Head Down») και παραγωγός. Και αποτελεί από μόνη της έναν πολύ καλό λόγο για να δεις αυτή την ταινία.

Υποδειγματικά εγκρατής στα εκφραστικά της μέσα, κρατά όλη τη συναισθηματική ένταση κι ελάχιστες ανάσες κάτω από την επιφάνεια, επιτρέποντάς της οδυνηρά λιγοστές, αιφνίδιες και φευγαλέες εξάρσεις. Πλάθει, έτσι, ένα σπαρακτικά καταπιεσμένο χαρακτήρα που προσπαθεί απελπισμένα να βρει τη θέση του στον κόσμο. Και, ταυτόχρονα, χτίζει ένα υποβλητικό ψυχολογικό σασπένς για το αν ή πότε θα χάσει τον έλεγχο και θ’ αποκαλυφθεί. Απέναντί της, ερμηνευτική συνεργός και «συνένοχος», η ΜακΤίερ (υποψήφια για Όσκαρ δεύτερου ρόλου) βάζει φωτιά στο φυτίλι της αφήγησης. Κατοικώντας με ταιριαστή αυτοπεποίθηση το πληθωρικό πετσί του μπογιατζή Χιούμπερτ, (του οποίου το όνομα στα αγγλικά ηχεί επικίνδυνα κοντά στο hubris/ύβρις), φέρνει τον Άλμπερτ αντιμέτωπο με το κοινό μυστικό τους (στην πιο αξιοπερίεργα κωμικοτραγική σκηνή του φιλμ) και την προοπτική μιας καλύτερης ζωής.

Αντίθετα, όμως, με τον Χιούμπερτ, που ζει ως παντρεμένος άντρας, έχοντας αποδεχτεί και μένοντας πιστός στη σεξουαλική του ταυτότητα, ο Άλμπερτ δεν είναι ομοφυλόφιλος. Ή, πιο σωστά, δεν ξέρει τι είναι. Δοκιμάζοντας να χωρέσει σε μια κοινωνία που εξ αρχής τον έσπρωχνε βίαια στο περιθώριο, δεν έχει απλά απαρνηθεί τον εαυτό του. Τον έχει χάσει. Έτσι, όταν ο Χιούμπερτ τον προτρέπει να φτιάξει τη ζωή του με κάποια (ή κάποιον) που τον αγαπά και τον στηρίζει, αυτός καταλαβαίνει πως πρέπει να γίνει καθώς πρέπει σύζυγος και πατέρας, πριν επιχειρήσει ν’ ανοίξει το κατάστημα που ονειρεύεται. Η επιλογή του να φλερτάρει με την αφελή και παρορμητική συνεργάτη του, καθαρίστρια Χέλεν (Γουασικόφσκα) έχει, αναπόφευκτα, τραγικές συνέπειες. Και αυτή είναι η μεγαλύτερη αδυναμία τούτου του βραδυφλεγούς, αλλά τελικά προβλέψιμου, φιλμ δωματίου. Δια χειρός του δεινού ψυχογράφου Ροντρίγκο Γκαρσία («Εννέα Ζωές»), απογυμνώνει αποκαλυπτικά και διαχρονικά, σε όλο το γκρίζο βάθος του, τον Άλμπερτ. Δεν καταφέρνει, όμως, να κάνει το ίδιο για τους ανθρώπους, την κοινωνία ή την εποχή που τον περιβάλλει αποπνικτικά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Φιλμ ερμηνειών, με μια συγκλονιστική Κλόουζ, που παρακολουθείται μ’ ενδιαφέρον, χωρίς να κουράζει, παρόλο που ποτέ δεν αποκτά πραγματικά κινηματογραφικές διαστάσεις. Κοινώς, οι τηλεοπτικές ίντσες μάλλον θα του φερθούν καλύτερα στη θέαση…


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

MR KLEIN

MR KLEIN

Η Γκλεν Κλόουζ παριστάνει τον άντρα. Ευτυχώς που η Γκλεν Κλόουζ δε γεννήθηκε άντρας. Δουλεύει σ’ ένα ξενοδοχείο του Δουβλίνου, στο 19ο αιώνα, κι έχει βρει και το κορίτσι που θα παντρευτεί. Δεν ήταν κωμωδία.