FreeCinema

Follow us

ALBERT NOBBS (2011)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Εποχής
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ροντρίγκο Γκαρσία
  • ΚΑΣΤ: Γκλεν Κλόουζ, Μία Γουασικόφσκα, Τζάνετ ΜακΤίερ, Άαρον Τέιλορ-Τζόνσον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 113'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Στο Δουβλίνο του 19ου αιώνα, μια γυναίκα ζει ως άντρας. Για να επιβιώσει. Με το όνομα Άλμπερτ Νομπς, ευγενική, σιωπηλή και πέρα για πέρα μοναχική, εργάζεται ως μπάτλερ στο ξενοδοχείο της αυταρχικής και τσιγκούνας Μαρτζ Μπέικερ. Κανείς δεν μπορεί να φανταστεί το μυστικό της. Εκτός από έναν… όμοιό της!

Όνειρο ζωής για την Κλόουζ, που ως Άλμπερτ αποσπά την έκτη της υποψηφιότητα για Όσκαρ ερμηνείας (το οποίο, όπως όλα δείχνουν, θα χάσει και πάλι, ισοφαρίζοντας το αρνητικό ρεκόρ των Θέλμα Ρίτερ και Ντέμπορα Κερ). Έχοντας ενσαρκώσει τον ίδιο ρόλο στο θεατρικό σανίδι, στη δεκαετία του ‘80 και ήδη επιχειρήσει (ανεπιτυχώς) την κινηματογραφική του μετενσάρκωση σε σκηνοθεσία Ίστβαν Σάμπο, στα 90’s, εμφανίζεται εδώ ως πρωταγωνίστρια, συν-σεναριογράφος, στιχουργός (του υποψήφιου για Χρυσή Σφαίρα τραγουδιού «Lay Your Head Down») και παραγωγός. Και αποτελεί από μόνη της έναν πολύ καλό λόγο για να δεις αυτή την ταινία.

Υποδειγματικά εγκρατής στα εκφραστικά της μέσα, κρατά όλη τη συναισθηματική ένταση κι ελάχιστες ανάσες κάτω από την επιφάνεια, επιτρέποντάς της οδυνηρά λιγοστές, αιφνίδιες και φευγαλέες εξάρσεις. Πλάθει, έτσι, ένα σπαρακτικά καταπιεσμένο χαρακτήρα που προσπαθεί απελπισμένα να βρει τη θέση του στον κόσμο. Και, ταυτόχρονα, χτίζει ένα υποβλητικό ψυχολογικό σασπένς για το αν ή πότε θα χάσει τον έλεγχο και θ’ αποκαλυφθεί. Απέναντί της, ερμηνευτική συνεργός και «συνένοχος», η ΜακΤίερ (υποψήφια για Όσκαρ δεύτερου ρόλου) βάζει φωτιά στο φυτίλι της αφήγησης. Κατοικώντας με ταιριαστή αυτοπεποίθηση το πληθωρικό πετσί του μπογιατζή Χιούμπερτ, (του οποίου το όνομα στα αγγλικά ηχεί επικίνδυνα κοντά στο hubris/ύβρις), φέρνει τον Άλμπερτ αντιμέτωπο με το κοινό μυστικό τους (στην πιο αξιοπερίεργα κωμικοτραγική σκηνή του φιλμ) και την προοπτική μιας καλύτερης ζωής.

Αντίθετα, όμως, με τον Χιούμπερτ, που ζει ως παντρεμένος άντρας, έχοντας αποδεχτεί και μένοντας πιστός στη σεξουαλική του ταυτότητα, ο Άλμπερτ δεν είναι ομοφυλόφιλος. Ή, πιο σωστά, δεν ξέρει τι είναι. Δοκιμάζοντας να χωρέσει σε μια κοινωνία που εξ αρχής τον έσπρωχνε βίαια στο περιθώριο, δεν έχει απλά απαρνηθεί τον εαυτό του. Τον έχει χάσει. Έτσι, όταν ο Χιούμπερτ τον προτρέπει να φτιάξει τη ζωή του με κάποια (ή κάποιον) που τον αγαπά και τον στηρίζει, αυτός καταλαβαίνει πως πρέπει να γίνει καθώς πρέπει σύζυγος και πατέρας, πριν επιχειρήσει ν’ ανοίξει το κατάστημα που ονειρεύεται. Η επιλογή του να φλερτάρει με την αφελή και παρορμητική συνεργάτη του, καθαρίστρια Χέλεν (Γουασικόφσκα) έχει, αναπόφευκτα, τραγικές συνέπειες. Και αυτή είναι η μεγαλύτερη αδυναμία τούτου του βραδυφλεγούς, αλλά τελικά προβλέψιμου, φιλμ δωματίου. Δια χειρός του δεινού ψυχογράφου Ροντρίγκο Γκαρσία («Εννέα Ζωές»), απογυμνώνει αποκαλυπτικά και διαχρονικά, σε όλο το γκρίζο βάθος του, τον Άλμπερτ. Δεν καταφέρνει, όμως, να κάνει το ίδιο για τους ανθρώπους, την κοινωνία ή την εποχή που τον περιβάλλει αποπνικτικά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Φιλμ ερμηνειών, με μια συγκλονιστική Κλόουζ, που παρακολουθείται μ’ ενδιαφέρον, χωρίς να κουράζει, παρόλο που ποτέ δεν αποκτά πραγματικά κινηματογραφικές διαστάσεις. Κοινώς, οι τηλεοπτικές ίντσες μάλλον θα του φερθούν καλύτερα στη θέαση…


MORE REVIEWS

Η ΛΗΣΤΕΙΑ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ 2

Ανήμπορος ν’ αποδεχτεί την ήττα του, ο ντετέκτιβ Νικ Ο’Μπράιεν υποπτεύεται πως πίσω από σχέδιο ληστείας διαμαντιών στην Αμβέρσα κρύβεται ο Ντόνι Γουίλσον και φεύγει για την Ευρώπη προκειμένου να τον σταματήσει. Τα ίχνη των πολύτιμων λίθων θα τον οδηγήσουν στη Νίκαια της Γαλλίας κι αυτή τη φορά ο Μπιγκ Νικ δείχνει διατεθειμένος να παίξει διπλό παιχνίδι προκειμένου να πετύχει τον σκοπό του.

ΑΛΗΘΙΝΟΣ ΠΟΝΟΣ

Μετά τον θάνατο της αγαπημένης τους γιαγιάς, δυο ξαδέλφια αποφασίζουν να τιμήσουν τη μνήμη της πραγματοποιώντας μια… Holocaust tour στην Πολωνία, με σκοπό να καταλήξουν στην πόλη στην οποία είχε γεννηθεί.

QUEER

Φυγαδευμένος για προσωπικούς (;) λόγους στο Μεξικό των ’50s, ο Αμερικανός Γουίλιαμ Λι γίνεται καθημερινά λιώμα απ’ το μεθύσι και την καύλα, παλεύοντας με τη μοναξιά και τον χρόνο που τρέχει και χάνεται.

Ο ΠΑΝΤΙΝΓΚΤΟΝ ΣΤΟ ΠΕΡΟΥ

Όταν ο Πάντινγκτον λαμβάνει γράμμα από την αγαπημένη του θεία Λούσι, αναφέροντας πως της λείπει πολύ, φεύγει για Περού μαζί με την οικογένεια των Μπράουν ώστε να την επισκεφθούν. Φτάνοντας εκεί, όμως, πληροφορείται πως η καλή του θεία έχει εξαφανιστεί κάπου στη ζούγκλα του Αμαζονίου, δίχως να έχει δώσει σημεία ζωής…

TATAMI: Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

Ιρανή αθλήτρια που συμμετέχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα judo λαμβάνει τελεσίγραφο από την Κυβέρνηση της χώρας της ν’ αποσυρθεί από τους αγώνες, προκειμένου να εκλείψει η πιθανότητα να βρεθεί αντιμέτωπη με Ισραηλινή judoka. Εκείνη, όμως, θέλει πάση θυσία το χρυσό μετάλλιο.

MR KLEIN

MR KLEIN

Η Γκλεν Κλόουζ παριστάνει τον άντρα. Ευτυχώς που η Γκλεν Κλόουζ δε γεννήθηκε άντρας. Δουλεύει σ’ ένα ξενοδοχείο του Δουβλίνου, στο 19ο αιώνα, κι έχει βρει και το κορίτσι που θα παντρευτεί. Δεν ήταν κωμωδία.