FreeCinema

Follow us

Η ΓΗ ΤΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΙΑΣ (2012)

(PROMISED LAND)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γκας Βαν Σαντ
  • ΚΑΣΤ: Ματ Ντέιμον, Φράνσις ΜακΝτόρμαντ, Τζον Κραζίνσκι, Ρόουζμαρι ΝτεΓουίτ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 106’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Πωλητής σε εταιρεία φυσικού αερίου που θέλει να εκμεταλλευτεί αγροτικές εκτάσεις, έρχεται σε σύγκρουση με τους κατοίκους της περιοχής, τους οποίους υποκινεί ο αντιπρόσωπος μιας οικολογικής οργάνωσης αλλά και ένας ντόπιος δάσκαλος.

Καταλαβαίνεις πως αυτή η ταινία δε σε αφορά με το που ξεκινάς να διαβάζεις την πλοκή της. Αν έχεις φτάσει ως εδώ, μάλλον θέλεις να διαπιστώσεις εάν το κείμενο θα έχει κάποια πλάκα, επειδή είδες την αξιολόγηση…

Το τελευταίο φιλμ του Γκας Βαν Σαντ είναι μια προφανής «παραγγελιά» από το Ματ Ντέιμον προς το σκηνοθέτη του «Ξεχωριστού Γουίλ Χάντινγκ» (1997), το οποίο είχε χαρίσει στον δεύτερο το μοναδικό του Όσκαρ (πρωτότυπου σεναρίου). Το σενάριο υπογράφει κι εδώ ο Ντέιμον, παρέα με το συμπρωταγωνιστή του, Τζον Κραζίνσκι και, φυσικά, είναι βουτηγμένο στην προβλεψιμότητα και την… πολιτική ορθότητα, άψογα φωτογραφημένο από τον Λάινους Σάντγκρεν, αλλά με το σκηνοθέτη… απόντα. Γενικά.

Το αγροτικό δράμα ενίοτε πουλάει στις ΗΠΑ, όμως, τα στερεότυπα του είδους είναι τόσο στενά, που κάποια μέρα εύχομαι να βγει Νόμος ο οποίος θα απαγορεύσει τα γυρίσματα παρόμοιων φιλμ και θα τα υποχρεώσει στην αποκλειστική μεταφορά τους σε μορφή τηλεταινιών, έτσι ώστε να σταματήσει το μαρτύριο, που συνήθως χωρίζεται στις δύο πασίγνωστες υπο-κατηγορίες: οικογένεια που δεν έχει στον ήλιο μοίρα και μαστίζεται από τις… πολλαπλάσιες πληγές του Φαραώ, τα κλιματολογικά που επιφέρουν ολοκληρωτικές συμφορές στη σοδειά, τα χρέη και τις σατανικές τράπεζες που ρουφάνε το αίμα του αγρότη ή τον αγώνα κατοίκων αγροτικής περιοχής οι οποίοι θέλουν να αποτρέψουν μελλοντική οικολογική καταστροφή του τόπου τους και πολεμούν τις κακές πολυεθνικές. Στην προκειμένη, βιώνουμε το κρούσμα αριθμός δύο, με τη φάτσα του Ντέιμον σε μια μόνιμη, ελαφρώς ανέκφραστη απορία, να μην καταλαβαίνει γιατί αυτοί οι δύσμοιροι χωριάτες δεν παίρνουν τα λεφτά του ώστε να δώσουν την άδεια να πραγματοποιηθούν οι γεωτρήσεις «του τρόμου».

Το σενάριο ξεπερνά την έννοια του σχηματικού, ξεχνά να σταθεί αναλυτικά ακόμη και πάνω από τους βασικούς χαρακτήρες του φιλμ (πραγματικά, η Φράνσις ΜακΝτόρμαντ γιατί υπάρχει, αν δεν είναι ενήμερη από την εταιρεία της για το περίφημο twist της πλοκής;) ή τους δευτερεύοντες… «κομπάρσους» της αγροτιάς και την όμορφη παρουσία της Ρόουζμαρι ΝτεΓουίτ, που παριστάνει τον γκομενικό μπαλαντέρ μιας ρομαντικής υποπλοκής, εμφανώς ζορισμένης να προστεθεί στην ιστορία.

Το πρότυπο του κοινωνικού δράματος το οποίο στέκεται πάνω από τον άνθρωπο που είναι η Αμερική, μαζί με τη βαθιά, εσωτερική συνειδητοποίηση του κεντρικού ήρωα που φτάνει στα σωστά συμπεράσματα για τη ζωή του, δεν είναι μια τόσο απλή υπόθεση και, δυστυχώς, κανένας από τους συντελεστές της «Γης της Επαγγελίας» δεν είχε σοβαρούς στόχους, όχι για να κάνει ένα έργο καπραϊκών αναφορών, για παράδειγμα, αλλά να σεβαστεί και την ιδέα ενός γερού σεναρίου με σχόλιο πολιτικοκοινωνικό (βλέπε το ρεαλιστικά σημερινό σινεμά του Τζέισον Ράιτμαν). Αντ’ αυτού, έχουμε το Ντέιμον να εξομολογείται, σαν το παιδάκι που έκανε ζημιά, ότι… «Δεν είμαι κακός άνθρωπος». Όχι, ρε φίλε, κακός ηθοποιός είσαι. Μην τα μπερδεύουμε.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν αγαπάς το αγροτικό δράμα με μήνυμα ανθρωπιάς, βρήκες την ταινία σου. Αν δεν έχεις ύπνο τον τελευταίο καιρό, επίσης βρήκες την ταινία σου. Αν είσαι fan του Γκας Βαν Σαντ, ξέχνα το.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.