FreeCinema

Follow us

ΔΙΧΑΣΜΕΝΟΣ (2017)

(SPLIT)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μ. Νάιτ Σιάμαλαν
  • ΚΑΣΤ: Τζέιμς ΜακΑβόι, Άνια Τέιλορ-Τζόι, Χέιλι Λου Ρίτσαρντσον, Τζέσικα Σούλα, Μπέτι Μπάκλεϊ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 117'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: UIP

Ο Κέβιν έχει εικοσιτρείς διαφορετικές προσωπικότητες. Έχει απαγάγει τρία νεαρά κορίτσια, τα οποία κρατά αιχμάλωτα στο υπόγειο του σπιτιού του. Δεν γνωρίζουμε τι είναι ικανός να κάνει. Και τώρα, ετοιμάζεται να απελευθερώσει ένα νέο κομμάτι του εαυτού του. Πιο ανταγωνιστικό προς τα άλλα; Ή ακόμη πιο απειλητικό και επικίνδυνο;

Όσο λιγότερα γίνεται να γνωρίζεις γι’ αυτή την ταινία, τόσο το καλύτερο! Διότι πρόκειται για το νέο φιλμ του Μ. Νάιτ Σιάμαλαν. Δηλαδή, στο φινάλε ή θα… σηκωθείς και θα χειροκροτάς (όπως εγώ) ή θα σαστίσεις εν πλήρη αγνοία ή θα βρίζεις θεούς και δαίμονες. Χωρίς να θέλω να μειώσω την αξία τού υπόλοιπου φιλμ, αυτό που συμβαίνει στο τέλος τού «Διχασμένου» αποτελεί την πιο υπερβατικά meta αναφορά σινεφιλίας που έχω δει εδώ και δεκαετίες στον κινηματογράφο. (Για να πω την αλήθεια, δεν θυμάμαι να έχει ξανασυμβεί κάτι τέτοιο, δίχως να ακολουθούνται όροι… franchise!) Εάν δεν ξέρεις το παραμικρό γι’ αυτό που πρόκειται να αντιμετωπίσεις, παθαίνεις ένα κανονικό σοκ! Ένα αληθινά ύπουλο σοκ!

Χάρηκα πολύ που ο Σιάμαλαν επέστρεψε και βρίσκεται σε τέτοια φόρμα, μετά από μια σωρεία κάκιστων φιλμ ή σοβαρών αποτυχιών, από εποχής «Lady in the Water» (2006) μέχρι σήμερα. Η «παρένθεση» ήταν μεγάλη και ξένισε ιδιαίτερα, τοποθετώντας τον σκηνοθέτη σε μια μαύρη λίστα απήχησης, τόσο για τους θεατές όσο και για τους κριτικούς. Ειδικά μετά την απίστευτη γελοιότητα του προπέρσινου «The Visit», δεν έτρεφα σχεδόν καμία ελπίδα για τον δημιουργό του «Άφθαρτου» (2000), του «Σκοτεινού Χωριού» (2004) και της «Έκτης Αίσθησης» (1999). Η σειρά αναφοράς των προηγούμενων τίτλων είναι αξιολογική, για να εξηγούμαι. Κάπου εκεί, ψηλά, αξίζει να τοποθετηθεί και ο «Διχασμένος», που ξεκινά σαν ένα exploitation θριλεράκι με πιθανό (;) serial killer ο οποίος απάγει τρία νεαρά κορίτσια, τα κλειδώνει σε ένα υπόγειο καταφύγιο και ίσως επιφυλάσσει γι’ αυτά κάποιον φρικτό θάνατο. Με τη διαφορά ότι σε κάθε επόμενο άνοιγμα της πόρτας του «κελιού» τους, δεν εμφανίζεται απαραίτητα ο Κέβιν (Τζέιμς ΜακΑβόι), αλλά σχεδόν μισή ντουζίνα από τις… εικοσιτρείς διαφορετικές προσωπικότητες του κεντρικού ήρωα, με μια ανεξέλεγκτη γκάμα χαρακτήρων, από τον 9χρονο και αφελέστερο όλων Χέντγουικ και τον μοδάτο Μπάρι, που δεν φοβάται την προσέγγιση μέσω της ψυχανάλυσης, έως την πιο σκληροπυρηνική και αυστηρή δεσποινίδα Πατρίσια!

Λιγότερο ή περισσότερο επικίνδυνες για τη σωματική ακεραιότητα των κοριτσιών, οι πολλαπλές προσωπικότητες του Κέβιν αγωνίζονται να βρίσκονται στο προσκήνιο και να εξουσιάζουν το σώμα του σταδιακά, με έναν τρόπο που σχεδόν ταυτίζεται με τα κοινά mood swings ενός… νορμάλ ατόμου σε τούτη την πραγματικά σαλεμένη κοινωνία του σήμερα. Όπως αρέσκεται να κάνει στις πιο αλληγορικές του ταινίες, ο σεναριογράφος Σιάμαλαν σχολιάζει τη Φύση του ανθρώπου, ξεδιπλώνοντας τα μυστικά των ηρώων του μέσα από εμβόλιμες σκηνές παρόντος χρόνου ή flashback (με μεγαλύτερη βαρύτητα σε εκείνα της αιχμάλωτης νεαρής Κέισι / Άνια Τέιλορ-Τζόι), για να δημιουργήσει ένα κλίμα τρόμου και φοβίας το οποίο υποβόσκει στην καθημερινότητα του καθενός (μας).

Δεν γνωρίζουμε απαραίτητα ποια είναι τα όρια του Κέβιν (και των υπολοίπων), δεν μαθαίνουμε αν έχουν υπάρξει προηγούμενα θύματα και ποια ήταν η κατάληξή τους, όμως όλα αυτά μοιάζουν… ακίνδυνα, μπροστά στην ανησυχία της νεοσύστατης ύπαρξης του «Κτήνους», μιας ακόμη προσωπικότητας του κεντρικού ήρωα, που αν βγει στην επιφάνεια ενδέχεται να ανατρέψει κάθε είδους ισορροπία στο μέσα του, με άγνωστες συνέπειες για τους γύρω του στον πραγματικό κόσμο. Ο συμβολισμός του «Κτήνους» είναι προφανέστατος για τον Σιάμαλαν, δηλώνει την αρχέγονη ταυτότητά μας, την απελευθέρωση του ζωώδους χαρακτήρα που τιθάσευσε εν είδει ευνουχισμού και αυτοτιμωρίας ο άνθρωπος, έτσι ώστε να μετατραπεί σε ένα κοινωνικό «ζώο», κάτοικο πολιτισμένων μεγαλουπόλεων που υπό κάποιο πρίσμα οπτικής θα μπορούσαμε να αποκαλούμε και… ζωολογικούς κήπους! Η επερχόμενη «έκρηξη», μετά τη γένεση του «Κτήνους», υπόσχεται τον ερχομό του χάους. Σε ταύτιση με μια μεταφορικής έννοιας εκδίκηση της ίδιας της Φύσης, όμως, μπορεί και να σημαίνει τον ερχομό ενός εξαγνισμού, μέσω ενός πλάσματος που θα πάρει μυθικές, ηρωικές διαστάσεις…

Σαν ένα κομμάτι ενός μεγαλύτερου puzzle που δεν φανταζόμασταν, ούτε και μπορούσαμε να περιμένουμε, ο «Διχασμένος» αποτελεί μια σοβαρή μελέτη χαρακτήρων και ανθρώπινης συμπεριφοράς, με το camouflage ενός τρομακτικού ψυχολογικού θρίλερ, που κορυφώνει σε μια over the top ανατροπή η οποία έχει τα θεμέλιά της στη μαζικότητα της pop κουλτούρας, το θέαμα που ο μέσος Δυτικός θεατής καταβροχθίζει με βουλιμία στο σινεμά. Σαν ένα… κτήνος!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ο Σιάμαλαν που αγαπήσαμε. Οι οπαδοί των κορυφαίων στιγμών της φιλμογραφίας του, όσοι αγαπούν το θρίλερ, το φανταστικό αλλά και… το ίδιο το σινεμά, στην τελική, θα σηκωθούν και θα χειροκροτήσουν (όπως κι εγώ) τούτο το φιλμ. Αν δεν έχετε ιδέα από το παλιό, καλό φιλμικό σύμπαν του σκηνοθέτη / σεναριογράφου, θα ρωτάτε «Τι έγινε;» τους γύρω σας. Κάντε ένα rewind πριν το επιχειρήσετε, εσείς οι τελευταίοι. Γιατί, αν μη τι άλλο, θα χάσετε και μια εξαιρετική, πολλαπλή «άσκηση» υποκριτικής από τον Τζέιμς ΜακΑβόι, ο οποίος σηκώνει επάνω του, επάξια, το όλο εγχείρημα του Σιάμαλαν. Πραγματικά απροσδόκητη εμπειρία, που σου επιτρέπει ουκ ολίγους τρόπους «ανάγνωσης» του φιλμ, το οποίο, προσωπικά, τοποθετώ από τώρα στο top 5 των καλύτερων της φετινής σεζόν. Τα… κτήνη των multiplex ενδεχομένως να «θορυβηθούν», διότι η ταινία έχει και μυαλό. Όχι σαν κάτι άλλες με… superheroes «ταχυφαγείου» που σας ταΐζουν, δηλαδή.

MORE REVIEWS

ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ Ο ΝΕΓΡΟΣ ΣΟΥ

Μέσα από κείμενα του συγγραφέα Τζέιμς Μπόλντουιν, τούτο το ντοκιμαντέρ αναλύει την αμερικανική Ιστορία σε συσχετισμό με το ρατσιστικό συναίσθημα και τη βία κατά των μαύρων πολιτών, με άξονες την αντιμετώπιση του φυλετικού ζητήματος από το σινεμά του Χόλιγουντ και τρεις περιπτώσεις δολοφονημένων ηγετικών μορφών της πάλης για ίσα δικαιώματα στις ΗΠΑ.

LINES

Ελλάδα. Μια νύχτα κρίσης. Επτά άτομα, λυγίζοντας, καταφεύγουν στην ίδια hotline βοήθειας - αλλά δεν τους συνδέει μόνο αυτό. Μιλάτε, (δε) σας ακούμε...

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ ΨΑΡΙΚΕΣ ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ

Ένας μικρός καρχαρίας «μπαμπού» θα κάνει τα πάντα προκειμένου να προστατέψει μια ντουζίνα καρχαριάκια από τα χέρια δυο ανήλικων λαθροκυνηγών, επιστρατεύοντας τη βοήθεια των πιστών του φίλων.

HAPPY END

Μεγαλοαστική οικογένεια της Βόρειας Γαλλίας έχει βυθιστεί στην απαθή εσωστρέφεια του πλούσιου βίου της. Αυτοκτονικός παππούς, εργασιομανής κόρη, άπιστος γιος, ανεπρόκοπος εγγονός, ένοχη εγγονή. Happy end; Last year.

ΑΡΔΕΝΝΕΣ

Δύο αδέλφια κακοποιοί χωρίζονται όταν μια ληστεία πάει στραβά και ο ένας καταλήγει στη φυλακή. Μερικά χρόνια μετά, ο άλλος έχει ακολουθήσει έναν «καθαρό» δρόμο, προφανώς και όχι το μοναδικό πράγμα το οποίο θα τους φέρει σε σύγκρουση.