FreeCinema

Follow us

Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ (2014)

(GUI LAI)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζανγκ Γιμού
  • ΚΑΣΤ: Γκονγκ Λι, Τσεν Νταομίνγκ, Ζανγκ Χουιγουέν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 109'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS / SEVEN FILMS

Πολιτικός κρατούμενος επιστρέφει σπίτι μετά από πολύχρονη απουσία σε στρατόπεδο εργασίας κατά την διάρκεια της Πολιτιστικής Επανάστασης στην Κίνα, μόνο για να συνειδητοποιήσει πως η γυναίκα του δεν τον θυμάται πια.

Βασισμένη στο ομότιτλο μυθιστόρημα της συγγραφέως Γιαν Γκελίνγκ, «Η Μεγάλη Επιστροφή» σηματοδοτεί παράλληλα και την επιστροφή του Ζανγκ Γιμού στη μεγάλη οθόνη, αν και ούτε «μεγάλη» είναι, ούτε και πρόσφατη, με την ταινία να ανοίγει στις ελληνικές αίθουσες με καθυστέρηση δύο ετών, έτσι για να τιμούμε και την εγχώρια παράδοση, που πολλές φορές θέλει τους καταλόγους των διανομέων να περιλαμβάνουν παρωχημένους κινηματογραφικούς τίτλους. Για να είμαστε και ακριβοδίκαιοι, όμως, το φιλμ εξυπηρέτησε στο έπακρο το hype που διαχρονικά προκαλεί το σινεμά του Γιμού, πραγματοποιώντας το καθιερωμένο πέρασμα από τα περισσότερα διεθνή Φεστιβάλ (ακόμη και από τις Κάννες, σου λέω!), με την εμπορική διανομή να περνάει έτσι σε δεύτερη μοίρα. Εν προκειμένω, το πρόβλημα δεν έγκειται τόσο στην καθυστερημένη έλευση της ταινίας στη χώρα μας, όσο στο γεγονός ότι «Η Μεγάλη Επιστροφή» θέλει να «βολευτεί» στο «βαρύ σαν ιστορία» όνομα του Κινέζου δημιουργού, ενώ καθίσταται ξεκάθαρο από νωρίς πως αυτό… δεν είναι αρκετό.

Με τις περγαμηνές του να φτάνουν πίσω στα τέλη της δεκαετίας του ’80, ο Γιμού δεν ξεκίνησε ως ο σκηνοθέτης των blockbuster χορογραφικών υπερθεαμάτων που έκαναν το κοινό να χάσκει από θαυμασμό, αλλά ως ένας δημιουργός που αναζητούσε το προσωπικό δράμα σε ιστορίες εποχής, αντλώντας έμπνευση από την Ιστορία της χώρας του και την κινέζικη λογοτεχνία. Εν μέρει, «Η Μεγάλη Επιστροφή» αποτελεί για τον Γιμού τον επαναπροσδιορισμό ενός πρότερου, πιο προσωπικού και λιγότερο φαντεζί δείγματος κινηματογράφου, που επιδιώκει να σταθεί αυτόνομο, ως αναπαραστατική μεταφορά του πριν και του μετά μιας χώρας που βγήκε από το «κόκκινο» κοινωνικοπολιτικό κίνημα του ’66 βαθιά διχασμένη και πληγωμένη.

Χρησιμοποιώντας ως γενική αφετηρία την έκρυθμη κατάσταση στο εσωτερικό της Κίνας, ο Γιμού θα περάσει με συνοπτικές διαδικασίες στο προσωπικό δράμα μιας τριμελούς οικογένειας, αφήνοντας εκτός οποιαδήποτε ανάλυση του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο λαμβάνει χώρα η δράση του προσαρμοσμένου σεναρίου του Ζου Τζινγκζί, ο οποίος, μεταξύ μας, μάλλον εξάντλησε κάθε ίχνος έμπνευσης στο «The Grandmaster» του Γουόνγκ Καρ Γουάι που προηγήθηκε χρονικά. Δεν εξηγείται αλλιώς η εν λόγω προσέγγιση του μυθιστορηματικού υλικού της Γκελίνγκ, το οποίο μετατρέπεται σε 104 λεπτά «σινεφιλικής» πλήξης, με τη σκηνοθεσία του Γιμού να σιγοντάρει μια απέλπιδα προσπάθεια για σεναριακή συγκίνηση και δραματουργική ένταση.

Σε αντίθεση με τις εντυπωσιακές τοποθεσίες γυρισμάτων, σήμα κατατεθέν των επών του, «Η Μεγάλη Επιστροφή» μοιάζει με «φτωχό συγγενή», εγκλωβισμένη από την υπόθεσή της στο αυστηρό ιστορικό πλαίσιο μιας περιόδου που δεν αφήνει χώρο για σκηνογραφικά τολμήματα και «καπιταλιστικές» εξτραβαγκάντζες, παραπέμποντας περισσότερο σε τηλεοπτική παρά σε κινηματογραφική παραγωγή. Η «στουντιακή» ατμόσφαιρα, απόρροια των περιορισμένων χώρων δράσης, και οι επαναλαμβανόμενες απόπειρες του επιστρέψαντος να κάνει τη σύζυγό του να τον θυμηθεί συντελούν στη δημιουργία μιας σινεματικής λούπας χωρίς ιδιαίτερο νεύρο, με τη σκηνοθεσία του Γιμού να θυμίζει ελάχιστα την ενδοσκοπική εργασία των αρχών της καριέρας του. Είναι σαν να βλέπουμε την επί της μεγάλης οθόνης πρόχειρη προσαρμογή ενός μονόπρακτου, τραβηγμένου από τα μαλλιά, με την ελπίδα αυτό να μεταλλαχτεί σε κάτι διαφορετικό, μια συμπαθητική κινηματογραφική εμπειρία ενδεχομένως, που αν μη τι άλλο να δικαιώνει κάπως την απόφαση του δημιουργού να ασχοληθεί εκ των προτέρων μαζί του. Αυτό που προκύπτει, τελικά, είναι ένα αδέξιο και επίπεδο αποτέλεσμα.

Κρατώντας χρόνια τώρα τον ρόλο της μούσας τού Γιμού, η Γκονγκ Λι έχει τις καλές τις στιγμές, αν και ανά διαστήματα μοιάζει λιγάκι χαμένη ανάμεσα στις ηλικιακές εναλλαγές και τις απαιτήσεις τού χαρακτήρα της, με το ερμηνευτικό ντεμπούτο της νεαρής Χουιγουέν (στον ρόλο της κόρης) να είναι αυτό που καταφέρνει να ξεχωρίσει.

Πλασαρισμένη ως ένα ακόμη αριστουργηματικό δράμα εποχής, «Η Μεγάλη Επιστροφή» θα μπορούσε να αποτελεί μια ταινία με ουσιαστικό συναισθηματικό εκτόπισμα, αν το όνομα του Γιμού δεν λειτουργούσε τόσο παραπλανητικά για ένα κοινό που πρακτικά δεν ξέρει τι να περιμένει. Μπορεί το ουμανιστικό αποτέλεσμα να εξυπηρετεί καλά το προλεταριακό «περιτύλιγμα» του παρασκηνίου, δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και με το προσκήνιο, εκεί όπου το δράμα υπάρχει μεν, ανεκμετάλλευτο στην πλήρη δυναμική του δε.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν περιμένεις ιπτάμενα στιλέτα, επικές μονομαχίες, μεγαλοπρεπή κοστούμια και πλάνα εκθαμβωτικής ομορφιάς, τότε μάλλον έχεις διαλέξει λάθος Γιμού, αφού το πιο εντυπωσιακό που θα δεις εδώ είναι το προσθετικό, «ηλικιωμένο» μακιγιάζ της Γκονγκ Λι. Από την άλλη, ούτε και τόσο κομψά δραματικό όσο κάποια «Φανάρια» ενός ακόμη πιο μακρινού παρελθόντος…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.