FreeCinema

Follow us

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ (2024)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ελίνα Ψύκου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 109'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

Υπάρχει μία στιγμή στο ντοκιμαντέρ της Ελίνας Ψύκου, στην οποία ένα νεαρό κορίτσι από τη Μάλτα, που βασανίζεται από μια ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη (αποτέλεσμα απερίσκεπτου one night stand) και σκέφτεται σοβαρά να προχωρήσει σε άμβλωση (όχι στην πατρίδα της, όπου η πράξη αυτή απαγορεύεται δια Νόμου), εμφανίζεται εν είδει pop music video να χορεύει και να κάνει lip sync στο «Papa Don’t Preach» της Μαντόνα και, κατόπιν, να ταξιδεύει μέχρι τη Σικελία για… να το «ρίξει»! Μειδίασα σαρκαστικά εδώ, καθώς ή εγώ δεν κατάλαβα το «χιούμορ» της Ψύκου ή εκείνη δεν γνωρίζει το περιεχόμενο των στίχων του τραγουδιού (η έγκυος ηρωίδα του οποίου παίρνει την απόφαση να κρατήσει και να γεννήσει το παιδί της).

Αν, λοιπόν, είχα ήδη «στραβώσει» με τον ντόρο που προκάλεσε η προβλέψιμα προβοκατόρικη και αφάνταστης ευκολίας αφίσα των «Αδέσποτων Κορμιών» (με σαχλές αντιδράσεις από αμφότερες πλευρές στο πρόσφατο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης), ακόμα και το ίδιο το φιλμ (από νωρίς) δεν κατάφερε να με βοηθήσει ν’ αλλάξω τη στάση μου γι’ αυτό…

Επιχειρώντας να προσεγγίσει ένα κάρο από risky θέματα με το «άλλοθι» ενός κοινού άξονα, ο οποίος ορίζεται από το ανθρώπινο σώμα (μας) και το δικαίωμα στην αυτοδιάθεσή του, η Ψύκου κυριολεκτικά τσουβαλιάζει τα παραδείγματά της σε ένα ελαφρώς επιδειξιομανές και ενίοτε άστοχα ανάλαφρο «potpourri» κρουσμάτων προσωπικής οδύσσειας γυναικών που συγκρούονται με κοινωνικά στερεότυπα, θρησκευτικά taboo και νομικά «κολλήματα» σχετικά με την άμβλωση ή τον αναπαραγωγικό τουρισμό, φτάνοντας μέχρι και την ευθανασία.

Αν και απόλυτα χειριστική στις επιλογές που αφορούν στην οπτικοποίηση της κάθε περίπτωσης, η Ψύκου (παριστάνει πως) διατηρεί μία εντελώς ουδέτερη στάση απέναντι στα τόσο ξεχωριστά αντικείμενά της, καταλήγοντας να μετατρέπει τη θέαση τούτου του φιλμ τεκμηρίωσης σε κάτι το πραγματικά άβολο, προβληματίζοντας σε σχέση με τους στόχους του. Ειλικρινά, θα σεβόμουν πολύ περισσότερο την απόπειρα εκτέλεσης ενός ντοκιμαντέρ με αποκλειστικό θέμα την ευθανασία, που εδώ αποτελεί το μοναδικό ουσιαστικό «συστατικό» το οποίο δικαιώνει τον λόγο ύπαρξης των «Αδέσποτων Κορμιών». Πέραν αυτού, αισθανόμουν πως έβλεπα μια πρώτης τάξης ευκαιρία για… ταξιδάκια ανά την Ευρώπη! Δεν επιθυμώ να σχολιάσω κάτι εκτενέστερα, για να μη γίνω… πιο κυνικός. Αντ’ αυτού, θα πρότεινα στην Ψύκου να δει (ή να ξαναδεί) τις δουλειές του Ούλριχ Ζάιντλ. Και για λόγους πρόκλησης και για λόγους ηθικής και για λόγους καυστικότητας.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

«In your face» attitude σε συνδυασμό με… απάθεια και απόσταση από το αντικείμενο, με ενθέσεις «fun» βινιετών (ενίοτε με θρησκευτικό φόντο) που σε κάνουν να σαστίζεις (στο «The Virgin Mary Had a Baby Boy» αισθάνθηκα πραγματικά άσχημα, αν όχι… ντροπή). Απόλυτα άνισο (προς δυσάρεστα αρνητικό) το αποτέλεσμα. Και, όχι, δεν εντόπισα κάτι το ενοχλητικό ως βέβηλο σε διαχείριση ή «εικονογράφηση». Χεσμένα τα έχω όλα αυτά τα σύμβολα, anyway.


MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΩΝ

Δύο έφηβοι επιβιβάζονται κατά λάθος σε εξωγήινο διαστημόπλοιο, το οποίο αποδεικνύεται… χρονομηχανή που τους μεταφέρει στην εποχή των δεινοσαύρων! Με τους κινδύνους να είναι αμέτρητοι και τον χρόνο να τους πιέζει ασφυκτικά, οφείλουν να βρουν ασφαλή τρόπο επιστροφής στο σπίτι τους.

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!