FreeCinema

Follow us

ΤΑΞΙΣΥΝΕΙΔΗΣΙΑ (2013)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κώστας Βάκκας
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 64’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Η ιστορία της δημιουργίας και της εξέλιξης του οργανωμένου ελληνοαμερικανικού σοσιαλισμού, από τις αρχές του 20ού αιώνα και μέχρι τις μακαρθικές διώξεις.

Η «Ταξισυνειδησία» είναι ένα παράδειγμα του πώς από ένα πλούσιο υλικό μπορεί να μην προκύψει μια ελκυστική και συναρπαστική ταινία. Πολλοί ντοκιμαντερίστες βασίζονται υπερβολικά στις πηγές τους και θεωρούν ότι αυτές είναι αρκετές για να διατηρήσουν και το ενδιαφέρον του θεατή. Όσο ενδιαφέρουσες ή άγνωστες κι αν είναι, όμως, οι πληροφορίες που μεταφέρουν, για να γίνουν κινηματογραφικό ντοκιμαντέρ, χρειάζονται μια επεξεργασία που εδώ απουσιάζει.

Ο Κώστας Βάκκας έχει βρει καλό και πλούσιο υλικό, κυρίως τη διδακτορική μελέτη του ιστορικού Κωστή Καρπόζηλου, ο οποίος λειτουργεί ως αφηγητής στην ταινία. Το κύμα μετανάστευσης στην Αμερική, οι άθλιες συνθήκες διαβίωσης των εργατών και οι πρώτες οργανώσεις με σοσιαλιστικό πολιτικό χρώμα που άρχισαν να διαμορφώνονται μέσα από τις εθνικές μειονότητες και τους μετανάστες, είναι γεγονότα που τεκμηριώνονται στην ταινία με εφημερίδες της εποχής, φιλμ, συνεντεύξεις με Ελληνοαμερικανούς δεύτερης και τρίτης γενιάς.

Η αφήγηση, όμως, είναι στεγνή. Περνούν βιαστικά οι περιπτώσεις προσώπων, πάνω στα οποία ίσως θα μπορούσε να βασιστεί η ιστορία της ταινίας, χωρίς τελικά να μάθεις περισσότερες λεπτομέρειες. Με μια γραμμική και επίπεδη παράθεση ντοκουμέντων, το αρχικό ενδιαφέρον φθίνει όσο περνάει η ώρα, παρά τη μικρή διάρκεια της ταινίας. Εξαιρετικά απωθητικό είναι το μονόχορδο σπικάζ, που θυμίζει ομιλία από το βήμα κομματικού συνεδρίου.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν ρουφάς οτιδήποτε έχει να κάνει με την Ιστορία, η «Ταξισυνειδησία» έχει καλό και άγνωστο υλικό. Αν θες να το δεις σε κινηματογραφική επεξεργασία, θα μείνεις με την επιθυμία.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

MR KLEIN

MR KLEIN

Ντοκιμαντέρ για Ελληνοαμερικανούς κομμουνιστές στο Αμέρικα. Μια ωρίτσα είναι, πάρε και το τηλεκοντρόλ μαζί, παίζει και να μπορείς ν’ αλλάξεις κανάλι…