FreeCinema

Follow us

ΣΤΟ ΠΟΤΑΜΟΠΛΟΙΟ (2023)

(SUR L'ADAMANT)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νικολά Φιλιμπέρ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 109'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Η καθημερινότητα στο πλωτό κέντρο φροντίδας πασχόντων από ψυχικές διαταραχές «Adamant», το οποίο βρίσκεται δεμένο σε προβλήτα του Σηκουάνα στο Παρίσι.

Το «Adamant» δεν είναι ένα τουριστικού τύπου πλοίο που ανεβοκατεβαίνει κάθε μέρα τον Σηκουάνα, αλλά μια ακίνητη ξύλινη κατασκευή που φέρει χαρακτηριστικά ποταμόπλοιου, η οποία βρίσκεται μόνιμα αγκυροβολημένη σε κάποιο σημείο του ποταμιού που διασχίζει την γαλλική πρωτεύουσα. Επί της ουσίας, παρέχει ημερησίως κλινική φροντίδα ατόμων που πάσχουν από σοβαρές ψυχικές διαταραχές, λειτουργώντας περισσότερο ως χώρος δημιουργικότητας παρά (με αυστηρά ιατρικούς όρους) θεραπείας, στον οποίο ο καθένας εκ των τροφίμων μπορεί να εκφραστεί ελεύθερα, με όποιο τρόπο επιθυμεί.

Οι πληροφορίες σχετικά με το «Adamant» και αυτά τα οποία προσφέρει στους επισκέπτες του εμφανίζονται υπό μορφή καρτών που πέφτουν στο φινάλε του ντοκιμαντέρ, αποτελώντας τη μοναδική πηγή info που ο Νικολά Φλιμπέρ παρέχει για το υποτιθέμενο αντικείμενο της «έρευνάς» του. Τούτο σημαίνει πως… ουδεμία προσπάθεια (έστω) τεκμηρίωσης έχει προηγηθεί, με τον Γάλλο σκηνοθέτη να μοιάζει λες κι έχει… παρατήσει την κινηματογραφική κάμερα εντός του ποταμόπλοιου για να καταγράφει σκηνές από τα καθημερινά δρώμενα, αναλαμβάνοντας εν συνεχεία να τα μοντάρει εναλλάξ με τις σύντομες εξομολογήσεις (κάτι σαν συνεντεύξεις) αρκετών εκ των τροφίμων που παρελαύνουν μπροστά από τον φακό του. Ως αποτέλεσμα, προκύπτει μια (δειγματοληπτικά ισχυρή) παρουσίαση των ανθρώπων που αναζητούν την ψυχολογική στήριξη του «Adamant», όμως, ταυτόχρονα ενσκήπτει η ασαφής καταγραφή της μεθοδολογίας που ακολουθείται από το εθελοντικό ή μη προσωπικό που απασχολείται εκεί, καθώς και η ανυπαρξία πληροφόρησης για το οτιδήποτε αφορά τη λειτουργία, τη δομή ή τους στόχους αυτού του σπάνιου (κατά τα φαινόμενα) κέντρου φροντίδας.

Από τον τύπο που πιστεύει πως ο Βιμ Βέντερς γύρισε σε ταινία μια δική του ιδέα χωρίς να το παραδεχτεί ποτέ του (!), μέχρι εκείνον που επιχειρεί να μεταδώσει την υπέρτατη χαρά του απλού κεράσματος ενός φλιτζανιού καφέ από έναν άγνωστο, ο Φλιμπέρ προσπαθεί να χωρέσει όσο το δυνατόν περισσότερους τρόφιμους στο «reportage» του, καταφέρνοντας να κερδίσει τη συμπάθειά μας για το σύνολο των ταλαιπωρημένων αυτών ανθρώπων, εν τούτοις, δίχως να έχει κάτι ουσιαστικό να παρουσιάσει ώστε να κερδίσει και την αμέριστη προσοχή μας. Θυμίζοντας (από αισθητικής απόψεως) τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ παρελθουσών δεκαετιών και στερούμενο ολοκληρωτικά του στοιχείου της τεκμηρίωσης που θα έκανε το φιλμ (τουλάχιστον) ενδιαφέρον, το ταξίδι του «Ποταμόπλοιου» μοιάζει να αρχίζει και να σταματά σε κάποια ειδική, μεσημεριανή προβολή τύπου «στρογγυλής τράπεζας». Στο περσινό Βερολίνο, πάντως, είχαν εντελώς διαφορετική άποψη, βραβεύοντάς το με… τη Χρυσή Άρκτο!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν είστε ιατρός του ψυχιατρικού κλάδου, ίσως κάτι να μπορέσετε να διακρίνετε «Στο Ποταμόπλοιο». Εάν δεν ανήκετε σε αυτή την κατηγορία, πέραν της ανακάλυψης πως κάπου στο Σηκουάνα εδρεύει το συγκεκριμένο εναλλακτικό κέντρο φροντίδας, όσο και να σας γοητεύουν τα ντοκιμαντέρ, τούτο εδώ δεν έχει να σας προσφέρει σχεδόν τίποτα.


MORE REVIEWS

ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΙΚΕΛΙΑ

Στη Σικελία των αρχών του 2000, διεφθαρμένος πρώην πολιτικάντης αποφυλακίζεται και γίνεται στόχος των ιταλικών Μυστικών Υπηρεσιών που τον χρειάζονται για να εντοπίσουν το τελευταίο μεγάλο αφεντικό της Cosa Nostra και βαφτισιμιό του.

ΣΑΟΥΝΤΡΑΚ ΓΙΑ ΕΝΑ ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑ

Το χρονικό της εξόντωσης του Πατρίς Λουμούμπα, ηγέτη των κινημάτων ανεξαρτησίας του Κονγκό, με τη σφραγίδα του Βελγίου και των ΗΠΑ στις αρχές της δεκαετίας του ’60, καταλήγοντας στο επεισόδιο της εισβολής διαδηλωτών στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ.

ΠΙΚΡΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ

Η μεσόκοπη Πάνσι είναι επιθετική και προσβλητική έναντι των πάντων. Χρίζει ολοφάνερα βοήθειας, καθώς η συμπεριφορά της είναι από καιρό ανυπόφορη. Είναι, όμως, έτοιμη να τη δεχτεί;

SUPER WINGS: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν βλέπω αεροπλάνο, μου ‘ρχεται να σου την κάνω.

ΑΓΡΙΕΣ ΠΛΗΓΕΣ

Νεαρή γυναίκα πασχίζει να βρει τον χαμένο εραστή της, ξεκινώντας μία αναζήτηση που διαρκεί δύο δεκαετίες. Παράλληλα, η σύγχρονη Κίνα μεταμορφώνεται με τρόπο τεχνολογικά ορατό, όσο και ενδοσκοπικά λυρικό.