FreeCinema

Follow us

NON OMNIS MORIAR (2015)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Θεοδοσία Γραμματικού
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 67’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Μια ιστορία που πρέπει να ειπωθεί: η εννιάμηνη απεργία στην Ελληνική Χαλυβουργία το 2011 από μέσα. Συγχαρητήρια, απολύεστε…

Και ο Αυγερόπουλος και ο Κούλογλου παίρνουν θέση υπέρ τού Δαυίδ. Αλλά βρίσκουν μια θεσούλα και για τον αντίλογο, ακόμη και με την δια των πηγών και κατά τη live κάλυψη των γεγονότων εμπεριστατωμένη παράθεση της δράσης τού Γολιάθ, βρε αδελφέ. Και όταν σηκώνουν γλωσσάδικα την bandiera rosa τους, προσπαθούν αυτή να μη γίνεται ινστρούχτορας και να την κρατάει, αν όχι πάντα γερά, συνεχώς, το χέρι του τεκμηριωτικού υλικού. Στην πρώτη παρά κάτι μεγάλου μήκους εργασία τoυς, η Θεοδοσία Γραμματικού και η κολεκτίβα Lokomotiva εν πολλοίς χάνουν το δίκιο τους και το (νόμος είναι το) δίκιο ξέρεις ποιανού, σφυρηλατώντας (παρα)ταξι(α)κά εν θερμώ, από την πρώτη ύλη ενός «Συμβαίνει τώρα» «Πού, πώς, πότε, ποιοι, γιατί;» μνημείου γενναίων πεσόντων της βιοπάλης, ένα agitprop σινεπλακάτ προς γνώση και συμμόρφωση των απανταχού μοχθούντων προλετάριων.

Κι όμως, η υψικάμινος των ειδικών εφέ φωτογραφίας και το λιώσιμο μιας καίριας αναφοράς (στο επαναστατικό προηγούμενο τής άλλοτε βαρύτερης βιομηχανικής μονάδας της χώρας) στην αρχή της ταινίας δεν προμηνύουν την καταστρατήγηση δεοντολογικών συλλογικών συμβάσεων του είδους που έπεται. Τα προσόντα της κινηματογραφικότητας εν γένει πληρούνται στα γυρίσματα δρόμου, η εύγλωττα στιβαρή μπροσούρα του voice-over περιφρουρεί τα τεκταινόμενα, το χρονικό (με απαρχή την παμψηφεί απόρριψη από τους υπαλλήλους τού εργοδοτικού διλήμματος «περικοπές ή πενθήμερο πεντάωρο με μείωση αποδοχών») της στάσης εργασίας τους αρχίζει να στήνει τα οδοφράγματά του: η αβεβαιότητα για το απεργιακό και μισθολογικό αύριο, οι οικογένειές τους που στάθηκαν πλάι τους, οι απροσδόκητες χειρονομίες αλληλεγγύης των απέξω, η κατάκτηση του γνώθι σαυτόν του μεροκαματιάρη του τρόμου, η αδυναμία συγκρότησης μετώπου μαζί με άλλες επαγγελματικές τάξεις, το κράτος πλακάκια με το αφεντικό, η εξίσωση «οικονομική ανάγκη + λιγοψυχία = ‘κίτρινοι’», το ντου των ΜΑΤ, το τέλος.

Οι… Σκουριές; Προκειμένου να βιώσει αρκετά απ’ αυτά, ο θεατής ποδηγετείται από τον «πατερούλη» και τη «μητερούλα», επιστάτες στα ηχεία τού πιο-πολιτικού-δεν-γίνεται συνοδευτικού υπερκειμένου – καθώς οι συνεντεύξεις αποσπούν ειλικρίνεια αλλά ελάχιστες δίνουν στροφές στη μασίνα της αφήγησης, πράγματα που θα έπρεπε να έχουν ειπωθεί ή ακουστεί και στιγμές που θα έπρεπε να έχουν αρπαχθεί στον αέρα έχουν σχολαστεί ανεπιστρεπτί, και το χειρότερο; Η άλλη πλευρά καθ’ ολοκληρίαν (ο boss Μάνεσης, Υπουργείο Εργασίας) ή grosso modo (απεργοσπάστες) έχει φάει πόρτα. Γιατί εδώ ο άπειρος στο γραφείο είναι και «βαμμένος»: δεν… τραβήξαμε ό,τι έπρεπε; Θα δέσουμε το ατσάλι με επίθεση κατήχησης και Ιnfowar στην κατακλείδα. Venceremos (niet).

Συστατική επιστολή: τι… δουλειά έχουν δύο σύντομα πλάνα, ένα από γωνία του Ψυρρή κι ένα άλλο από εμπορικό δρόμο, τη στιγμή που το σπικάζ επισημαίνει τον κίνδυνο να σπάσει η απεργία στην Ελευσίνα; Εκτός αν η σκηνοθέτις και τα συντρόφια της πιστεύουν ότι η ταινία τους απευθύνεται μόνο σε ανειδίκευτους του πανιού. Περισσότερη εγρήγορση του προσωπικού στις guerilla λήψεις όταν το σφυροδρέπανο χτυπάει, λοιπόν, κι άλλες υπερωρίες απ’ το συνδικάτο τού μοντάζ, κι εκτός του 902 TV ψάξιμο για υποστηρικτικό υλικό, κυρίως: λιγότερο «Η Κόρη Μου η Σοσιαλίστρια»-σε-εκδοχή-Κουτσούμπα υφάκι την επόμενη φορά. Ένα κι ένα κάνουν δύο, λένε στο μηχανουργείο…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κατά πρώτον Περισσός κατά δεύτερον Κουμουνδούρου και οι ψηφοφόροι τους στηρίζουν πλέρια, ενώ οι καπιτάλες αναζητούν φρίττοντες το παντεσπάνι τους αλλού. Οι είλωτες του doc θα βρουν αρετές (και filmer και πένας, ειδικά για παρθενικό auteur πόστο), αλλά ο τηλεβόας, εξαρχής στον αγωνιστικό χαιρετισμό που απευθύνει η περιστασιακή αφήγηση off και στην… πορεία επίσης εκείνος του footage, οχλαγωγεί πέραν των ορίων τού συγγνωστού. Ο «Εξάντας» του μισθωτού και απλού ανθρώπου θα δεί(ξει) «Το Κουτί της Πανδώρας», αλλά στο πιο… αδέξιο «Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα».


MORE REVIEWS

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;