FreeCinema

Follow us

MOONAGE DAYDREAM (2022)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπρετ Μόργκεν
  • ΚΑΣΤ: Ντέιβιντ Μπόουι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 135'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TULIP

Η κοσμοθεωρία του «ανθρώπου που έπεσε στη Γη» σε μορφή εξομολογητικού μονολόγου, βασισμένου σε ηχογραφημένες αφηγήσεις του ιδίου.

«Spaceboy, you’re sleepy now…»

Με το remix των Pet Shop Boys για το «Hallo Spaceboy» ξεκινά το «Moonage Daydream» του Μπρετ Μόργκεν, ένα ιδιότυπο ντοκιμαντέρ για το «διαστημικό αγόρι» που «κοιμήθηκε» στις 10 Ιανουαρίου του 2016. Από τα πρώτα λεπτά του φιλμ, ο γνωστός ντοκιμαντερίστας κάνει σαφή τη θέση που παίρνει απέναντι στην ύπαρξη του Ντέιβιντ Μπόουι, συνδυασμό μη γήινου πλάσματος και μεσσιανικής μορφής σταλμένης από το διάστημα για να λατρευτεί από τους κοινούς θνητούς τους οποίους θα προσπαθήσει να λυτρώσει, μέχρι ν’ αντιληφθεί πως ο σκοπός του ήταν (ίσως) μάταιος και πάρει το δρόμο της επιστροφής για τον «τόπο» όπου ανήκε πάντοτε: στ’ αστέρια.

Η πορεία της ταινίας ξεκινά από τη «γέννηση» / ερχομό του Μπόουι στον πλανήτη μας μέσω του (σημαδιακά ανδρόγυνου, «άφυλου» ουσιαστικά) alter ego του Ziggy Stardust, ενός ανθρωπόμορφου «μαγικού αυλού» που χρησιμοποιεί τη μουσική του για να «πλανέψει» τα πλήθη, καταλήγοντας στο τελευταίο album του, το σημειολογικά φορτωμένο σαν επιμνημόσυνη δέηση «Blackstar», ένα κάλεσμα επιστροφής στο «πατρικό» σύμπαν, το οποίο κυκλοφόρησε την ημέρα των 69ων (γήινων) γενεθλίων του. Λες και τα πάντα ήταν προδιαγεγραμμένα. Σαν μια μορφή προφητείας που εκτελέστηκε, έκανε τον κύκλο της κι «έσβησε».

Το περιεχόμενο του «Moonage Daydream» αποτελείται από μία κοσμογονική έκρηξη εικόνων και ήχων, βγαλμένων από το δημιουργικό σύμπαν του Μπόουι και την επαφή με το κοινό του (εδώ κι αν περιέχονται εκστατικά πλάνα αφοσίωσης των «πιστών» απέναντι στο είδωλό τους). Δηλαδή, ως επί το πλείστον αποσπάσματα από live εμφανίσεις, περιοδείες ανά τον κόσμο (κυριαρχεί το υλικό από την tour των αρχών της δεκαετίας του ’80 με τίτλο «Serious Moonlight») και στιγμιότυπα από music promos του που εξυπηρετούσαν αισθητικά αυτό που είχε στο μυαλό του ο Μόργκεν. Πάνω από όλα αυτά, μοναδικός ομιλητής – αφηγητής του φιλμ είναι ο ίδιος ο Μπόουι, ο οποίος (κυρίως μέσω voice-over και ενίοτε από αποσπάσματα τηλεοπτικών συνεντεύξεων) «εξομολογείται» εν είδει «κληρονομιάς» τη φιλοσοφία του και τις κοσμοθεωρίες του, όπως τις «εκμαίευσε» από το είναι του και τις φίλτραρε διά της συνύπαρξής του με το είδος μας.

Έχει ενδιαφέρον η προτίμηση του Μόργκεν να διατηρήσει κυρίως τη φωνή και το λόγο του Μπόουι σε τούτο το (εγκεκριμένο από την οικογένειά του) ντοκιμαντέρ, «αποκρύπτοντας» σχεδόν το αληθινό πρόσωπο ενός αρκετά σεμνού και μετριόφρονα καλλιτέχνη, που στο μεγαλύτερο μέρος της χαμαιλεοντικής καριέρας του δημιουργούσε περσόνες για να μπορέσει να επικοινωνήσει ή και ν’ αντιμετωπίσει τα πλήθη.

Αν και σχεδόν τηρείται ένας (δισκογραφικά) χρονολογικός ειρμός στην αφήγηση της ταινίας, το «Moonage Daydream» δεν ανήκει στο είδος του μουσικού ντοκιμαντέρ το οποίο αναλύει την καριέρα ενός καλλιτέχνη, ούτε και εστιάζει σε προσωπικά βιώματα και πορεία ζωής. Απλά, ακούει τον Μπόουι. Ακολουθεί τις σκέψεις του. Και τις αφήνει να αιωρούνται… άδοξα, μέσα στο αυτοκαταστροφικό χάος της ανθρωπότητας. Σαν να μας λέει ότι δεν μας άξιζε αυτό το βίωμα με το πιο χαρισματικό και λαμπερό «αστέρι» του σύμπαντος που… έπεσε στη Γη.

«This chaos is killing me
So, bye bye love
Yeah, bye bye love…»

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Λαϊκό προσκύνημα για τους λάτρεις του Ντέιβιντ Μπόουι, όχι ένα τυπικό ντοκιμαντέρ καριέρας μουσικού καλλιτέχνη, κοινώς… οι μη γνώστες της ύπαρξης ενός από τα σπανιότερα πλάσματα που πέρασαν από την Ιστορία μας δεν θα εκτιμήσουν το όλο εγχείρημα. Πάντως, η μαύρη αλήθεια είναι ότι η διάρκειά του εξαντλεί. Και αυτό είναι κάτι που θα αισθανθούν ακόμη και οι πρώτοι!


MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΩΝ

Δύο έφηβοι επιβιβάζονται κατά λάθος σε εξωγήινο διαστημόπλοιο, το οποίο αποδεικνύεται… χρονομηχανή που τους μεταφέρει στην εποχή των δεινοσαύρων! Με τους κινδύνους να είναι αμέτρητοι και τον χρόνο να τους πιέζει ασφυκτικά, οφείλουν να βρουν ασφαλή τρόπο επιστροφής στο σπίτι τους.

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!