FreeCinema

Follow us

ΜΕΤΑΞΑ: ΑΚΟΥΓΟΝΤΑΣ ΤΟ ΧΡΟΝΟ (2012)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σταύρος Ψυλλάκης
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 87’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Πρώην και νυν ασθενείς, οι περισσότεροι εργαζόμενοι, στο αντικαρκινικό νοσοκομείο Μεταξά εξομολογούνται τα περί της ζωής τους με την (άλλοτε, όχι πια) επάρατο.

Η στιγμή και ο αντίκτυπος της διάγνωσης. «Η στυφή υποψία του θανάτου» και «ο εμφύλιος στο σώμα» (όπως το θέτει έξοχα ο συγγραφέας Αλέξανδρος Ζούκας, το πιο ποιητικά εύγλωττο από τα «πειραματόζωα» εδώ). Ο φόβος κι η εμπειρία των επιπτώσεων. Οι λόγοι της επιθυμίας για ζωή. Η διαπροσωπική αγωγή ως στήριγμα. Η κλινική και χειρουργική πράξη – gore and all. Η ανάρρωση του αλλαγμένου εγώ. Η εφεξής εφημερία στη σκέψη. Η αναρρόφηση στην καθημερινότητα. Η σχέση γιατρού και αρρώστου (και τι γίνεται όταν αυτοί ταυτίζονται τραγικά;). Και, για τους «τυχερούς», η συνειδητοποίηση κι εγκόλπωση του τέρμινου.

Βαρύ και μετατοπιζόμενο από ‘δω κι εκεί λευχαιμικό φορτίο, κάτω από το οποίο εμφανώς λυγίζει, μένοντας όμως τελικά όρθιος στο δεύτερο μεγάλου μήκους (και πρώτο σε κινηματογραφική διανομή) σάρκωμά του ο δημιουργός του αντιρετροϊκά psychoτομογραφικού «Ο Άνθρωπος που Ενόχλησε το Σύμπαν». Θες χάρη στο εναιώρημα της ήρεμης σοφίας καθ’ όλη τη μίνι βιοψία στο εκράν ενός μελλοθανάτου (ένας συνταξιούχος μικροβιολόγος), θες χάρη στη μεταδοτική ειλικρίνεια όσων προσώρας τη σκαπούλαραν (δύο ακτινοθεραπευτές, ένας ογκολόγος, κάποιες νοσηλεύτριες και διοικητικοί συνάδελφοί τους, δύο «πελάτες»), πάντοτε χάρη στο εκ βαθέων παρών που ασυμπτωματικά δίνουν οι δαγκωμένοι από τον «μαύρο κάβουρα» με τα τετ α τετ να «πιάνουν», κάποτε οιονεί φιλοσοφικά, εξίσου ακουμπητικές σκιές στις απεικονιστικές των ρεζουμέ και τη μεταμορφωτική μενταλιτέ του ενός εκάστου πάσχοντος.

Καταπίνοντας το μουρουνόλαδο της αισθητικής αντι-Εντατικής και της ντιβίλας που, χωρίς την ένεση του blow-up, αφήνει την επίγευσή της σε ένα ακόμα εγχώριο σκεύασμα, ο θεατής υποδορίως δυσφορεί κυρίως γιατί ο εφημερεύων που εξετάζει μικροσκοπικά την καλλιέργειά του μοιραία περιπτωσιολογεί ανισοβαρώς σε ένα βαθμό (επιπλέον, στριμώχνοντας στον ίδιο θάλαμο δειγματοληπτικά ελάχιστους πολίτες και – το κλου – πολλούς έχοντες λάβει τον όρκο του Ιπποκράτη), ενώ το ενώπιος ενωπίω τού σερί συνεντεύξεων… σφαδάζει την ανάγκη του για πιο μυελογενή group theraphy, που στοχευμένη πυρηνικά θα ήταν παραπάνω από ευπρόσδεκτη για το εδώ ανοσοποιητικό.

Ανεπιθύμητη κοβαλτίωση του corpus και το ότι η ιστολογική είναι ανύπαρκτη σε κάποιες απ’ τις πιο απτές «κοινωνικές» μεταστάσεις που ανακύπτουν ρεπορταζιακά, και τις οποίες έχει επιτρέψει η ψυχοπονιάρικα μη σωτήρια επέμβαση του μοντάζ. Έτσι, φερ’ ειπείν, η ραγδαία εξέλιξη και το κόστος των φαρμάκων, το φακελάκι ως αμφίπλευρη παθογένεια, οι περικοπές στις δομές υγείας και, κυρίως, το δημοσιογραφικό εύρημα του ασυνήθιστα υψηλού ποσοστού καρκινοπαθών ανάμεσα στο προσωπικό του πειραιώτικου ιδρύματος, φαίνονται καθένα φευγαλέα στην αξονική που υπερσυνταγογραφεί.

«Κι ό,τι είδαμε, καλό είναι», που λέει συγκλονιστικά παρηγορητικά, όμως, σε μία συνασθενή στο διπλανό κρεβάτι του πόνου, συμφιλιωμένος με το βραχύ αύριό του ο μοναδικός σε διαπιστωμένα τελικό στάδιο, αλλά ακμαιότατος, δόκτωρ της ταινίας. Αντίθετα με το δικό του, το προσδόκιμο επιβίωσης αυτού του σελιλοζικού κορμιού (που πρωτοξάπλωσε στο φορείο του γυαλιού της συμπαραγωγού ΕΤ1 πριν από κάποιους μήνες – πόσο βιαστικό κουράρισμα…) είναι θετικό. Και πού ‘σαι; Δε θα κολλήσεις, στάσου πλάι του…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Τα ‘χεις περάσει κατ’ ιδίαν ή με οικείους; Είναι αρρώστια (με την καλή έννοια). Τα τραβάει ο οργανισμός σου τα ουμανιστικά ρεαλιστικά; Θα το νιώσεις στο πετσί σου. Είσαι εθισμένος στα μυθοπλαστικά; Έχει τις παρενέργειές του αλλά δεν ξερνάς. Βαρεμένε με σιρόπια τύπου «Dr. House», δεν το τρέχεις στα επείγοντα. Υποχόνδριε και του Χόλιγουντ, θα πεις «μακριά από μας».


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.