FreeCinema

Follow us

ΛΕΣΒΙΑ (2024)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζέλη Χατζηδημητρίου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 78'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Τι καλά που ήταν για τις λεσβίες στην Ερεσό της Λέσβου προ δεκαετιών…

Ατυχώς, το βιωματικό δεν αρκεί για να υποστηρίξει ένα ολόκληρο φιλμ τεκμηρίωσης. Αυτό μας διδάσκει το πρώτο ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους της Τζέλης Χατζηδημητρίου, η οποία δηλώνει «Λεσβία» με κάθε δυνατό τρόπο και μας «παραδίδει μια πολύτιμη καταγραφή της πορείας της Ερεσού από τη δεκαετία του ‘70 έως σήμερα, διασώζοντας ταυτόχρονα ένα σημαντικό κομμάτι της ΛΟΑΤΚΙ+ ιστορίας». Εγώ, πάλι, το μόνο που έμαθα για το συγκεκριμένο τμήμα του νησιού είναι πως για κάποια περίοδο, προ δεκαετιών, μετατράπηκε σε τουριστικό προορισμό γυναικών με τον προφανή σεξουαλικό προσανατολισμό, δημιουργήθηκαν δύο ανάλογα ξενοδοχεία, κάποια μπαράκια, και η μεγαλύτερη κατάκτηση των θηλυκών «εισβολέων» ήταν ν’ αποκτήσουν ένα δικό τους μαγαζί στην κεντρική πλατεία του χωριού. Βασικά, αυτά!

Από την άλλη, η δημιουργός του ντοκιμαντέρ θεωρεί πως «μέσα από σπάνιο αρχειακό υλικό, ημερολόγια, φωτογραφίες, video και συνεντεύξεις των ανθρώπων που καθόρισαν την ανθρωπογεωγραφία και το πνεύμα της περιοχής μέσα στα χρόνια, ξετυλίγεται η συναρπαστική ιστορία ενός τόπου αλλά και μιας ολόκληρης κοινότητας, που αξίωσε συμπερίληψη και ίση μεταχείριση, ακόμα κι όταν αυτά δεν ήταν καθόλου αυτονόητα». Ωραίο και καλοδεχούμενο στα λόγια όλο αυτό, όμως, οι συνεντεύξεις είναι από ελάχιστες έως ανύπαρκτες (μιλάμε για κάτι σαν μια-δυο ατάκες «αναμνήσεων» ανά άτομο…), το «σπάνιο αρχειακό υλικό» χαρακτηρίζεται περισσότερο από «home videos» τύπου πλανάκια καλοκαιρινών διακοπών, ενώ στον τομέα της ιστορικής (για να μην πω και κοινωνικής…) καταγραφής, το φιλμ πάσχει σε δραματικό βαθμό, καταδικάζοντας το θέμα του σε ένα «κάψιμο» άνευ προηγουμένου.

Είναι κρίμα να γίνονται απόπειρες στο είδος αυτό στην Ελλάδα με αποτελέσματα… ασχετοσύνης και τσαπατσουλιάς, από «σκηνοθέτες» που βασίζονται στις… καλές τους τις προθέσεις και μόνο, πόσω μάλλον όταν το υλικό τους δεν καλύπτει ούτε καν ντοκιμαντέρ μικρού μήκους. Κρίμα, γιατί η ιδιαιτερότητα της περίπτωσης της Ερεσού άξιζε κάτι πιο ουσιαστικά τεκμηριωμένο, έτσι ώστε να επιζήσει και καλύτερα στο πέρασμα του χρόνου. Αφέλεια. Και υπερβάλλων ζήλος. Δεν έχω να προσθέσω κάτι περισσότερο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σπαταλημένος «κινηματογραφικός» χρόνος. Αποκλειστικά και μόνο για το (αντίστοιχο) κοινό που μπορεί να ταυτιστεί με το θέμα και θα παρακολουθήσει το φιλμ σαν… album καλοκαιρινών διακοπών (που ίσως είχε κάνει εκεί κάποτε).


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.